سناتورهای آمریکایی یوان دیجیتال را تحریم می‌کنند

سناتورهای امریکایی و یوان دیجیتال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ تیر ۱۴۰۰

یوان دیجیتال (Digital Yuan) در چند سال گذشته به یکی از خبرسازترین موضوعات تبدیل شده است. انتظارها برای عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی چین در حال پایان است. در حالی که به نظر می‌رسید موانع زیادی بر سر راه یوان دیجیتال نیست، سناتورهای آمریکایی شمشیرشان را برای این ارز دیجیتال از رو بستند.

سینتیا لومیس (Cynthia Lummis) یکی از سناتورهای ایالات متحده آمریکا از کمیته المپیک و پارالمپیک درخواست کرده اجازه استفاده از یوان دیجیتال را به ورزشکاران آمریکایی ندهند. طبق برنامه‌های دولت چین، یوان دیجیتال در فوریه ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) به طور رسمی ارائه می‌شود. 

ارز دیجیتال بانک مرکزی چین (CBDC)،‌ اکنون در بخش‌هایی از کشور چین ارائه شده و نمونه‌های اولیه‌ آن در دسترس است.  برخلاف مقامات چینی  که برای عرضه یوان دیجیتال مشتاق هستند، برخی از سناتورهای آمریکایی ارز دیجیتال بانک مرکزی چین را تهدیدی علیه ایالات متحده آمریکا می‌دانند.

المپیک برپا می‌شود؟

شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا احتمال عدم برگزاری المپیک تابستانه توکیو را تقویت می‌کند. در حالی که گمانه‌زنی‌های زیادی برای تعطیلی المپیک توکیو وجود دارد، سناتورهای آمریکایی به المپیک زمستانی پکن می‌اندیشند. نگرانی‌هایی که با شیوع ویروس کرونا جهان را در بر گرفته تمام نشده، ولی مقامات آمریکایی نگران از دست رفتن موقعیت اجتماعی این کشور در میان دیگر کشورهای جهان هستند.

یوان دیجیتال خنجری بر قلب طرفداران بیت‌کوین

سینتیا لومیس و تعدادی از سناتورهای آمریکایی حامی بیت‌کوین با ارائه نامه‌ای سرگشاده به کمیته المپیک در ایالات متحده آمریکا،‌ خواستار عدم دریافت و استفاده از یوان دیجیتال توسط ورزشکاران این کشور شدند.

براساس داده‌های منتشر شده، یوان دیجیتال در برخی از شهرهای چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق داده‌های بانک مردم چین (PBoC)، در حال حاضر ارز دیجیتال بانک مرکزی چین توسط ۳/۵ میلیون کسب‌وکار و ۲۱ میلیون نفر به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طرح آزمایشی یکی از بزرگترین پروژه‌ها در زمینه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی است.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی شباهت زیادی به استیبل‌کوین‌ها دارند، ولی طراحی‌ و کاربرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

دولت آمریکا همواره نسبت به ارزهای دیجیتال بانک مرکزی حساسیت داشته و آن را نابودکننده دانسته است. جروم پاول، رییس فدرال رزرو نیز بر این باور است که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خطرناک هستند و سیستم مالی را به خطر می‌اندازند.

به عقیده پاول ارزهای دیجیتال بانک مرکزی نیاز به سکه‌ها ثابت را کاهش می‌دهند و این موضوع خطرناک است. 

برخلاف جروم پاول که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را عامل رکود اقتصادی می‌داند، سه سناتور دیگر باور دارند که با یوان دیجیتال چین به قدرت می‌رسد و باید این قدرت را از میان برداشت.

ارز دیجیتال بانک مرکزی چین، خوب یا بد؟

یوان دیجیتال طرفداران رمزارزها را نگران کرده است. یکی از دلایل نگرانی علاقه‌مندان حوزه ارزهای دیجیتال، تعطیلی مزارع استخراج در چین است. چین با هدف عرضه انحصاری یوان دیجیتال، به تجهیزات رمزارزی این کشور آسیب زده و قیمت ارزهای دیجیتال را به طرز شدیدی کاهش داشته است.

اگرچه ارز دیجیتال بانک مرکزی انقلاب تازه‌ای در دنیای بازارهای مالی و ورود به آینده است، آمریکایی‌ها نگران هدررفت سرمایه‌های خود هستند.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.