۲۰۲۲، سال رقابت ین و یوان دیجیتال

ین دیجیتال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ تیر ۱۴۰۰

زمزمه‌های راه‌اندازی یوان دیجیتال چند سالی است که راه افتاده و چین تمام تلاشش را برای ارائه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)‌ خود انجام می‌دهد. چین به دلیل توسعه یوان دیجیتال اقداماتی را در جهت تعطیلی مزارع استخراج رمزارزها انجام داده و قرار است در المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ به طور رسمی از یوان دیجیتال رونمایی کند.

پس از چین،‌ بسیاری از کشورها درباره تولید ارز دیجیتال ملی اقدام کردند. به تازگی ژاپن که یکی از کشورهای رقیب چین در تولید و اقتصاد است، از ارائه ین دیجیتال خبر داده است.

براساس گزارشی که  خبرگزاری رویترز منتشر کرده، دولت ژاپن به احتمال زیاد ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را تا سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) ارائه خواهد کرد.

بانک مرکزی ژاپن در اردیبهشت ماه فاز اول تولید ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) این کشور  را آغاز کرده است. در حالی که رقابت شدیدی بین سیستم‌های پرداختی سنتی و پلتفرم‌های آنلاین وجود دارد، مقامات ژاپنی پیش‌بینی می‌کنند که با ارائه ارز دیجیتال بانک مرکزی، این رقابت شدت بیشتری بگیرد.

 

ین دیجیتال انقلابی در اقتصاد ژاپن

 

ژاپن از اواخر سال ۲۰۲۰ (آذر ۹۹) در حال بررسی و تحقیق در زمینه تولید ارز دیجیتال بانک مرکزی بود. به گفته هیدکی مورای (Hideki Murai)، رهبر حزب لیبرال دموکرات ژاپن،‌ ین دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری می‌رسد و در آن زمان می‌توان دید واضح‌تری نسبت به ارز دیجیتال بانک مرکزی داشت.

این مقام رسمی ژاپن بر این باور است که نباید در خصوص ارز دیجیتال بانک مرکزی هیچ‌گونه شتاب‌زدگی صورت گیرد. به گفته هیدکی مورای، برای آنکه تاثیر ارز دیجیتال بانک مرکزی را در اقتصاد و موسسات سرمایه‌گذاری بفهمیم، لازم است نسبت به جزییات طرح CBDC حساس بود.

ظهور موسسات سرمایه‌گذاری و خرده‌فروشانی که اقتصاد ژاپن را دچار تحول کرده‌اند، یکی از دلایل تولید ارز دیجیتال بانک مرکزی از سوی دولت ژاپن است. با این همه، پژوهشگران رقابت میان ژاپن و چین از نظر اقتصادی را نیز یکی از دلایل اصلی تولید ین دیجیتال می‌دانند.

 

بانک ژاپن در حال حاضر از ۷ بانک مرکزی گوناگون تشکیل شده که با ارائه ین دیجیتال،‌ این ارز به هسته مرکزی این بانک‌ها تبدیل می‌شود.

 

مبارزه ین و یوان دیجیتال

 

مقامات ژاپنی از توسعه یوان دیجیتال اظهار نگرانی می‌کنند. هیدکی مورای، رهبر حزب لیبرال دموکرات ژاپن درباره وضعیت ین و یوان می‌گوید:‌ «درصورتی که یوان دیجیتال محبوب شود و در توریست‌ها به جای ین از آن استفاده کنند، مسئله ارزآوری با مشکلاتی مواجه خواهد شد و رابطه بین ین و یوان تغییر خواهد کرد. یوان دیجیتال می‌توان ین را از منطقه امن دور نگه‌دارد.»

این مقام ژاپنی همچنین در اظهارات خود ادعا کرد ین دیجیتال می‌تواند صنعت پولی ژاپن را متحول کند.

گفتنی است علاوه بر چین و ژاپن،‌ ایالات متحده، سوئد، کانادا، انگلیس و اتحادیه اروپا نیز به دنبال ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند. از طرفی در روزهای اخیر خبرهایی از تحقیق پژوهشگران اهل هند، فیلیپین و اندونزی در زمینه ارز دیجیتال بانک مرکزی منتشر شده است.

به طور کلی، ۲۸ کشور در حال تحقیق در حوزه ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند. ۱۴ کشور جهان توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را شروع کرده‌اند و ۱۹ کشور در حال آماده‌سازی نمونه‌های اولیه پروژه خود هستند.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.