رمزارزها در بدنه و ساختار دولت پذیرفته شد: هم استخراج و هم تبادل آن

تدوین سند رمزارزش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ دی ۱۴۰۰

بیتستان: طبق گفته‌های رضا باقری اصل دولت واقعا استخراج رمزارزها و فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال را پذیرفته است که این، یک خبر خوب برای فعالان حوزه رمزارزها محسوب می‌شود. دولت سند رمزارزش را پیش‌نویس کرد که با اینکار نشان داد فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال و استخراج رمزارزها را پذیرفته است. با ما همراه باشید تا از ادامه خبر تدوین سند رمزارزش مطلع شوید.

براساس گزارشات ارائه شده، رضا باقری اصل در دورهمی کسب و کارهای رمزارزی و بلاک‌چین بیان کرد که تدوین سند رمزارزش توسط دولت نشان داد که رمزارزش را به عنوان یکی از اجزای تحول‌ساز پذیرفته شده است. اکنون دولت در حال مدون کردن و مشخص کردن مسیر در این حوزه است.

او بیان کرد:

دیدگاه کلی سند و روح کلان آن نشان‌دهنده پذیرفته شدن این مفهوم در بدنه و ساختار دولت است.

او با اشاره به اقدام بخش خصوصی که پیش‌نویس قانونی در زمینه داراریی دیجیتال را تدوین کرده‌اند، بیان کرد:

این اقدام بخش خصوصی هرچند از سوی فعالان پیگیری نشد اما هم‌اکنون در کمیسیون‌های مجلس تدوین پیش‌نویسی برای طرح قانون دارایی دیجیتالی بر اساس همان پیشنهاد بخش خصوصی در حال پیگیری است

از نظر او بلاک‌چین و رمزارز تکنولوژی‌های تحول‌ساز هستند زیرا دولت از یک نظام متمرکز به سمت نظام توزیع‌شده حرکت می‌کند و تمامی این تحول‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت هم‌اکنون تلاش می‌کند داده‌های خود را متمرکزتر کند.

او برای اثبات این گفته خود به پایگاه ثبت احوال، پایگاه اطلاعات سپرده‌گذاری‌ مرکزی یا سجام، کاداستر و پایگاه اطلاعاتی کدپستی اشاره کرد.

او بیان کرد:

تاکنون تمرکز بیشتر روی رمزارز بوده است از همین رو اکوسیستم در شرایط فعلی به صورت هماهنگ رشد نکرده و به غیر از حوزه‌های رمزارز و استخراج فعالیتی در این حوزه‌ها صورت نگرفته است.

پذیرفته شدن استخراج رمزارزها و تبادل آن‌ها

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتالی مجلس شورای اسلامی در این دورهمی بیان کرد:

در زمینه قوانین تقریباً در حوزه استخراج رمزارز به بلوغ رسیده‌ایم و شاید قانون جامعی در این زمینه هنوز نداشته باشیم، اما با توجه به دستورالعمل‌هایی که تاکنون تدوین شده می‌توان گفت تقریباً در این حوزه به بلوغ رسیده‌ایم و تنها در بخش تبادل رمزارزها با خلاء قانونی مواجه هستیم.

از نظر او رگولاتور برای قانون‌گذاری در حوزه تبادل رمزارز نگرانی زیادی بابت حوزه سیاست پولی کشور دارد و این نگرانی با توجه به وضعیت پریشان اقتصاد کشور قابل پذیرش است.

او بیان کرد:

تا زمانی که نتوانیم حمایت قانونی لازم و شفافیت و همچنین ساماندهی را وارد اکوسیستم تبادل رمزارز کنیم، همچناندر این حوزه خطرات زیادی وجود دارد؛ چراکه بدون قانون سرمایه، مردم در معرض خطر قرار می‌گیرد و به سادگی می‌تواند سراریز پلتفرم‌های خارجی شود. در این صورت ما ابزاری برای هدایت بازار نیز نخواهیم داشت.

توانگر تاکید کرد:

ما موظف به قانون‌گذاری در این حوزه هستیم. از سویی در کنار چاره‌جویی برای تبادل رمزارزها کشور نیازمند رمزارز ملی است تا بتوانیم به منظور تبادل در سطح بین‌المللی نقطه اتکایی برای ریال دیجیتالی ایجاد کنیم.

او از اقدامات صورت گرفته در این حوزه به عنوان نقاط قوت یاد کرد. توانگر در صحبت‌های خود به گستردگی کاربردهای حوزه بلاک‌چین و رمزارز اشاره کرد و گفت:

تمامی فعالیت‌ها و کاربردهای این حوزه فقط به امور صرافی و استخراج برنمی‌گردد هرچند بخش خصوصی اقدام عملی و جدی‌ای نیز در حوزه‌های دیگر انجام نداده است.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتالی مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد که اگر خود اکوسیستم اقدامی برای تدوین پیش‌نویس قانون برای خودش نکند، بی‌شک قانون پشت درهای بسته تدوین خواهد شد همان‌طور که قانون صیانت و اینماد تدوین شد.

فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق بازرگانی تهران، نیز در این دورهمی گفت اگر بخش خصوصی و فعالان اکوسیستم تصمیم دارند موفق شوند، باید در کنار هم باشند و از تصمیم‌های یکدیگر حمایت کنند.

او برای اثبات حرف خود به کارزارهای تشکیل‌شده برای موضوعات مختلف از جمله جمع‌آوری ۶۰ هزار امضا برای مخالفت با مسدودسازی و فیلترینگ صرافی‌ رمزارزی اشاره کرد. فردیس از این اقدام به عنوان حرکت رو به جلوی اکوسیستم و زیست‌بوم حوزه رمزارز یاد کرد.

منبع خبر: peivast

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.