ادامه اختلاف نظرها در مورد دیفای

دیفای
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲ مهر ۱۳۹۹

رشد چشم‌گیر پروژه‌های دیفای (DeFi)، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و اختلاف نظرهای زیادی را بین افراد، در دنیای کریپتوکارنسی‌ها به پا کرده است. از طرفی نیز صنعت رمزارزها در سال‌های اخیر، به لطف پیشرفت روزافزون امور مالی غیرمترکز یا دیفای، روبه‌رشد بوده است.  

عده‌ای رشد بی‌رویه دیفای را مانند حباب سکه در سال ۲۰۱۷ می‌دانند و به این موضوع خوش‌بین نیستند؛ آن‌ها فکر می‌کنند که این رشد ناگهانی منطقی نیست!

 برخی دیگر نیز مخالف‌اند و فکر می‌کنند که این دو موقعیت کاملا با هم متفاوت هستند.

اخیرا نیز دو سرمایه‌گذار و تریدر آمریکایی، کامرون وینکلووس (Cameron Winklevoss) و تون ویز (Tone Vays)، درباره کیفیت دیفای اختلاف نظرهایی داشته‌اند و اظهارات متفاوتی را بیان کرده‌اند.

تون ویز تریدر و تحلیل‌گر مالی در مصاحبه‌ای با Cointelegraph اظهار داشت: 

در حباب ICO سال ۲۰۱۷، حداقل شاهد این بودیم که ایده‌ها در قالب وایت پیپر (white paper) ارائه شوند، اما در yield farming، شما حتی به این کار هم نیازی ندارید. فقط کافی است هرچقدر که می‌خواهید پول چاپ کنید و آن را به افرادی بدهید که امیدوارند قبل از رسیدنِ یک پایان با کلاه‌برداری پونزی، به سود خود برسند.

 

پیش از این نیز بنیان‌گذار شرکت تحلیل داده مساری (Messari)، رایان سلکیز (Ryan Selkis)، در این باره اظهار داشت که دیفای یک حباب است و در نهایت مثل ICO سال ۲۰۱۷، خواهد شکست.

yield farming یکی از امکاناتِ ارائه شده توسط دیفای است که در آن شما می‌توانید از طریق ارزهای دیجیتال، به سود بیشتر یا ارز دیجیتال بیشتری برسید. افراد با وام دادن در پلتفرم‌های لندینگ (Lending) در دیفای و دریافت کارمزدِ این وام‌دهی، در قالب رمزارز، کسب سود می‌کنند.

رشد پروژه‌های دیفای در سال ۲۰۲۰ بیش از هر زمان دیگری بوده است؛ یکی از توکن‌های آن تحت عنوان وای‌فای (YFI) فقط در دو ماه توانست از ۱۰۰۰ دلار به ۴۰,۰۰۰ دلار برسد.

 

حباب سکه در سال ۲۰۱۷ نیز چنین روندی داشته و توکن‌های زیادی به ارزش میلیون‌ها دلار و تنها در عرض چند دقیقه، به مردم فروخته شد. بسیاری از این پروژه‌ها هیچ محصول واقعی یا مورد استفاد ارائه نمی‌دادند و هیچ نظارت قانونی بر آن‌ها وجود نداشت.

با این حال وینکلووس، هم‌بنیان‌گذار صرافی جمینی (Gemini)، اعتقاد دارد که دیفای با اتفاقی که در سال ۲۰۱۷ افتاد فرق دارد:

وایت پیپرهایی که آن زمان برای یک مشت شت کوین ارائه شد، در کافی شاپ‌ها نوشته شده بودند، اما دیفای در دنیای واقعی و در زندگی ما حضور دارد. میلیاردها دلار در فرآیند  yield در گردش است و این یک چیز خیالی نیست، بلکه واقعی است.

خرید بیتکوین

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.