ارز دیجیتال فانتوم را بهتر بشناسید، تحلیل کامل وایت پیپر فانتوم (Fantom)

وایت‌پیپر فانتوم
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۴ اسفند ۱۴۰۰

ارز دیجیتال فانتوم با نماد FTM در سال ۲۰۱۹ در بازار رمزرزها شروع بکار کرد و در مدت زمان بسیار کوتاهی توانست به رنکینگ‌های بالاتر بازار دست یابد. در حال حاضر این رمز ارز رتبه‌ی ۳۰ وب سایت Coin Market Cap را به خود اختصاص داده است. اما این پروژه محبوب چه ایده‌هایی در سر دارد؟ با تحلیل کامل وایت‌پیپر (Whitepaper) این رمزارز با بیتستان همراه باشید.

افرادی که تازه به بازار رمزارزها وارد می‌شوند معمولا با تعداد وسیعی نام متفاوت رو به رو می‌شوند که در بسیاری موارد می‌تواند گیج‌کننده باشد. در این ببین ارزهای مطرح بازار همیشه زودتر بخاطر سپرده می‌شوند. رمز ارز فانتوم هم یکی از این نام‌ها است و پروژه همه‌جانبه‌ی آن، اسمش را در ذهن بسیاری حک کرده است.

رمزارز فانتوم را بهتر بشناسید، تحلیل قدم به قدم وایت پیپر فانتوم (Fantom)

وایت‌پیپر فانتوم

رمزارز فانتوم (Fantom) ابتدا در سال ۲۰۱۹ به بازار رمزارزها معرفی شد. این ارز دیجیتال یک پلتفرم با کارایی بالا و بسیار سریع و با مقیاس‌پذیری بالا در زمینه‌ی قراردادهای هوشمند است که افکاری انقلابی برای بلاک‌چین‌ها در سر دارد.

فانتوم بلاک‌چین اختصاصی خود را دارد و رمزارز فانتوم بزرگ‌ترین پروژه‌ی این بلاک‌چین است. تیم فانتوم در حوزه‌های مختلف دیگری هم ورود کرده و همکاری (Partnership) بسیاری با دانشگاه‌‌ها و شرکت‌های بزرگ حوزه بلاک‌چین دارد.

تراکنش‌های بیت کوین بخاطر تمرکز آن بر روی امنیت و غیرمتمرکز (decentralization) بودن، بسیار زمانبر است و تایید تراکنش‌ها توسط فول‌نودها بسیار آهسته پیش می‌رود. یکی از اصلی‌ترین تمرکزهای شبکه بلاک‌چین بر سرعت بالای انتقالات و تایید سریع تراکنش‌ها است.

این شبکه برای حل کردن مشکلاتی مانند مقیاس‌پذیری، سرعت پایین تراکنش‌ها و امنیت بلاک‌چین‌های نسل قبل اهداف و پروژه‌های بلند مدتی را در نظر دارد. اما هدف آن تنها محدود به دنیای مجازی نیست، بلکه قصد دارد دنیای اینترنت و آی‌تی (IT) را هم دستخوش تغییرات فراوانی کند.

بلاک‌چین فانتوم چگونه کار ‌می‌کند؟

بلاک چین فانتوم طراحی شده است تا عیب‌ها و محدودیت‌های نسل‌ قبلی بلاک‌چین‌ها را برطرف کند. یکی از راهکارهای آن‌ها سیستم متن‌باز (Open Source) و غیرمتمرکز این بلاک‌چین است. متن‌باز بودن شبکه باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان بدون هیچ واسطه‌ای کارکرد شبکه را در صورت نیاز بهبود دهند.

تکنولوژی فانتوم بر پایه‌ی فناوری دفتر کل توزیع شده (DAG) است. DAG یک شبکه‌ی مدور توزیع شده است که از قابلیت‌های اصلی آن به حل کردن مشکل مقیاس‌پذیری بلاک‌چین‌ها می‌توان نام برد. بلاک‌چین‌ها بصورت بلوک‌های اطلاعاتی هستند که با مشکل مقیاس‌پذیری روبه‌ رو است و فناوری DAG می‌تواند آینده‌ی بستر‌ رمزارزها باشد.

بستر Opera Mainnet

Opera Mainnet بستر اصلی بلاک‌چین فانتوم برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) ها است که توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون معطلی و بصورت Real-Time اپلیکیشن‌های درخواستی را در این بستر ثبت کنند. توکن اصلی این بستر Opera FTM است.

دو توکن فانتوم ERC-20 و BEP2 وجود دارند که نمی‌توان از آن‌ها در بستر بلاک‌چین Opera Mainnet استفاده کرد و به ترتیب برای بلاک‌چین‌های اتریوم بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chian) کاربرد دارند.

ویژگی‌های بلاک‌چین رمزارز فانتوم

بلاک‌چین فانتوم یک شبکه‌ی غیرمتمرکز و متن‌باز (Open Source) است که برای رفع محدودیت‌های بلاک‌چین‌های نسل قبل طراحی و توسعه داده شده است. ویژگی‌های مطرح این بلاک‌چین باعث شده است تا بستر مناسبی برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بحساب بیاید.

شبکه بلاک‌چین فانتوم دارای قابلیت‌های متنوعی از جمله لکی سیس، متن باز بودن و همچنین پشتیبانی از Dapp و Dex‌ها است که در ادامه هر کدام از این موارد را بیشتر توضیح می‌دهیم.

قابلیت لکی‌سیس (Lachesis)

لکی‌سیس (Lachesis) قابلیت انقلابی این شبکه است که تحمل خطای بیزانس (BFT) آن را به شدت افزایش داده است. این اصطلاح در بلاک‌چین یک شاخص مهم است که امکان تحمل خطای یک شبکه بلاک‌چین را تعیین می‌کند.

فانتوم با استفاده از قابلیت لکی‌سیس (Lachesis) امکان تحمل خطای شبکه را بسیار تقویت کرده است. این قابلیت باعث می‌شود تا خرابکاری‌های درونی در این بلاک‌چین بشدت کاهش یابد.

برخلاف سایر بلاک‌چین‌ها که مقیاس‌پذیری را فدای سرعت تراکنش بالا و تایید سریع می‌‌کنند،‌ فانتوم (Fantom) با بهره‌بری از قابلیت لکی‌سیس (Lachesis) این مشکل را در بلاک‌چین خودش برطرف کرده است.

متن‌باز (OpenSource) بودن

معماری ماژولار این بلاک‌چین امکان سفارشی‌سازی کامل بلاک‌چین متن باز آن را برای دارایی‌های دیجیتال (digital assets) با ویژگی‌های مختلف متناسب با کاربرد آن‌ها فراهم می‌کند.

الگوریتم اجماعی که شبکه فانتوم از آن بهره می‌برد، مدل توسعه‌ی یافته‌ی اثبات سهام است. این الگوریتم یک اجماع اثبات سهام بدون رهبر ( leaderless Proof-of-Stake) است که امنیت بسیار زیادی برای کاربران شبکه فراهم می‌کند.

متن باز بودن این پروژه باعث شده تا روز به روز بر وسعت آن اضافه شود. و فانتوم دومین وایت‌پیپر خود را نیز اضافه کرده که در‌ آن به معرفی قابلیت Lachesis پرداخته است. این قابلیت هم‌چنین مقیاس‌پذیری بلاک‌چین را بشدت افزایش داده و هزینه تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد.

پشتیبانی از dAppها و Dexها

طراحی ماژولار بلاک‌چین فانتوم باعث شده است تا این شبکه بسیار منعطف عمب کند. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی (Dapps) که روی شبکه اتریوم هم قرار دارند می‌توانند در چند دقیقه به این بلاک‌چین وصل شده و از هزینه‌ی تراکنش پایین‌تر این سیستم به راحتی استفاده کنند.

قابل ذکر است که درحال حاضر روی شبکه فانتوم،‌ بیش از ۸۰ اپلیکیشن غیرمتمرکز توسعه داده شده‌اند. هم‌چنین این شبکه قابلیت استیک کردن Staking راهم فراهم کرده است.

یکی دیگر از جذابیت‌های این بلاک‌چین پشتیبانی از شبکه‌های صرافی های غیرمتمرکز (Dex) است. در این بین نام صرافی‌های مطرحی مانند Sushi، OpenOcean و… به چشم می‌خورد. این شبکه با دادن بلاک‌چین اختصاصی به هر اپلیکیشن مشکل مقیاس‌پذیری را حل کرده است.

تیم فانتوم و همکاری‌ها

تیم فانتوم از مهندسین، دانشمندان و پژوهشگران نام‌آشنای حوزه رمزارزها و علوم کامپیوتر تشکیل شده است. این تیم در تلاش است تا با بهبود مشکلات بلاک‌چین‌ها آینده‌ای بهتر برای همه‌ی مردم بسازد. برای تحقق این هدف تیم فانتوم از زیرساخت‌ها شروع کرده و برنامه‌های بلندمدت بسیاری در سر دارد.

همانطور که قبل‌تر هم اشاره شد تیم فانتوم شرکای تجاری خوبی را برای همکاری انتخاب کرده است. از شرکای بلاک‌چین فانتوم می‌توان به پروژه‌های مطرح  Chainlink ،Ren ،The Graph و … اشاره کرد. بطور مثال همکاری فانتوم و چین‌لینک در زمینه‌ی طراحی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز و… است.

علاوه بر همه‌ی این‌ها مهم‌ترین توکن این بلاک‌چین یعنی فانتوم با نماد FTM خود بعنوان یک گزینه‌ی خوب سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید که آینده‌ی قیمتی درخشانی را در پیش خواهد داشت. قیمت فعلی این توکن حدود ۲ دلار است که برای این پروژه بسیار قیمت پایینی است. می‌توان با خرید و نگهداری (Hold) این توکن با افزایش قیمت آن سود خوبی بدست آورد.

این توکن برای تامین امنیت شبکه فانتوم و پرداخت تراکنش‌های درون خود بلاک‌چین کاربرد دارد. هم‌چنین از آن برای اجماع در شبکه استفاده می‌شود. از پروژه‌های آتی فانتوم Fantom.Finance است که یک بستر معاملاتی برای کاربران رمزارزها است و بزودی راه‌اندازی خواهد شد. توکن FTM جفت ارز اصلی این بستر معاملاتی خواهد بود.

سخن پایانی

شبکه فانتوم هم قصد دارد آینده‌ی ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین‌ها را عوض کند هم بستر بلاک‌چین را بخاطر مشکلات مقیاس‌پذیری با بهره‌وری از فناوری DAG متحول کرده است. این شبکه بخاطر سرعت بسیار بالا و تراکنش‌‌های بسیار کم‌هزینه، درحال دست‌اندازی به جایگاه اتریوم در بازار صرافی‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است بطوریکه با داشتن سرعت بالاتر و هزینه ثبت پایین‌تر بازار هدفی بسیار مناسبی برای این محصولات است. متن باز بودن آن نیز باعث شده تا خطاهای سیستم بدون نیاز به کسب درخواست در کمترین زمان ممکن برطرف شود.

 

برای مشاهده سایر وایت‌پیپرهای بیتستان می‌توانید به این بخش مراجعه کنید

وایت پیپر چیست ؟

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.