هشدار ایران به ماینرهای چینی

هشدار ایران به ماینرهای چینی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۹ مرداد ۱۴۰۰

دولت چین در سال‌های اخیر قوانین سفت و سختی را برای ماینرها در نظر گرفته است. با ادامه روند سخت‌گیری‌ها و هشدارهایی که دولت چین به استخراج‌کنندگان داده،‌ برخی از آن‌ها به دیگر کشورها مهاجرت کرده‌اند. چین در چند ماه گذشته از استخراج‌کنندگان رمزارز خواسته مزارع خود را در استان‌های مختلف این کشور تعطیل کنند. یکی از دلایل ممنوعیت استخراج در چین، ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور است که به یوان دیجیتال شهرت دارد.

ممنوعیت استخراج در چین،‌ پای ماینرهای چینی را به نقاط متعددی در جهان باز کرد و ایران یکی از کشورهایی بود که خیلی زود به مقصد چینی‌ها تبدیل شد. هزینه کم انرژی نسبت به کشور مبدا، امکان برپایی مزارع استخراج را برای ماینرهای چینی در ایران فراهم می‌کرد. در چند ماه گذشته مسئله استخراج رمزارز در ایران به یکی از بحث‌های داغ و پر حاشیه تبدیل شده و سهم ماینرهای چینی در این بحث هر روز بیشتر از قبل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، این روزها شاهد ورود غیرقانونی دستگاه‌های استخراج رمزارز از چین هستیم. مدیرعامل توانیر، محمد حسن متولی‌زاده در نامه‌ای به رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره ورود دستگاه‌های استخراج از چین هشدار داد.

متولی‌زاده همچنین خواستار تمهیدات سخت‌گیرانه‌تری در رابطه با ورود دستگاه ماینینگ به ایران شد.

در نامه مدیرعامل توانیر به رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است: «با عنایت به اخبار منتشره در رسانه های کشور چین و همچنین رسانه های جهانی، دولت چین در حال اعمال سیاست های بسیار سخت گیرانه جهت ممنوعیت استخراج رمزارزها در چین می باشد و این امر باعث خروج اکثریت قریب به اتفاق دستگاه های استخراج رمزارز از کشور مذکور خواهد شد که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت استخراج رمزارزها در کل دنیا را به خود اختصاص داده است.»

از آنجایی که قیمت حامل های انرژی در ایران به صورت یارانه ای و ناچیز در مقایسه با قیمت های جهانی عرضه می شود، احتمال ورود تعداد زیادی از دستگاه های مذکور از چین به کشورمان از طریق مبادی غیررسمی در هفته های پیش رو بسیار بالا ارزیابی می شود.  لذا، با توجه به تبعات زیان بار اقتصادی، اجتماعی و امنیتی این مساله، خواهشمند است دستور فرمائید در روزها و هفته های آتی تمهیدات سخت گیرانه تری به منظور جلوگیری از ورود غیرقانونی دستگاه های استخراج رمزارز به کشور معمول فرمایند. گفته می‌شود بیش از ۳ درصد برق مصرفی کشور توسط ماینرهای استخراج رمزارز استفاده می‌شود.

نامه مدیرعامل توانیر

براساس مطالعات دانشگاه کمبریج،‌ سهم ایران از استخراج رمزارزها در جهان ۴/۶٪ است. گفتنی است وزارت صنعت معدن و تجارت تعداد مزارع مجاز استخراج رمزارز را در ایران ۳۰ واحد دانسته است. ایران در چند ماه گذشته با قطعی‌های گسترده برق مواجه شد که به گفته مدیران دولتی علت آن عملیات‌های غیرمجاز استخراج رمزارزبوده است. 

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.