وزیر اقتصاد: رمزارز بانک مرکزی به شفافیت بانک‌ها کمک می‌کند

وزیر اقتصاد
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، همزمان با اولین روز برگزاری سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی به مسئله ارزهای دیجیتال پرداخت. وزیر اقتصاد در همایش «بانکداری اسلامی با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب»، فناوری‌های نوین مانند بلاک‌ چین، قرارداد‌های هوشمند و ارز دیجیتال بانک مرکزی را فرصتی برای تغییر سیستم‌های بانکی دانست.

به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و دارایی معتقد است بلاک‌ چین پول دیجیتال بانک مرکزی، امکانی را فراهم می‌کند که هم مدیران بانک در لحظه متوجه شوند در سراسر نقاط کشور ترازنامه آن‌ها چگونه در حال تغییر است و هم کنترل بانک مرکزی بر جریان وجوه مالی را افزایش می‌دهد و این امکان بی نظیری را برای شفافیت، مبارزه با پولشویی، فرار مالیاتی و نظایر آن ایجاد می‌کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین گفت: «اگر بانک را صرفاً واسطه وجوه تلقی کنیم، قاعدتاً بانک نقش بسیار محدود و منفعلی در پشتیبانی از تولید پیدا می‌کند، ولی اگر بانک را نهادی بدانیم که ۹۷ درصد پول و نقدینگی کشور را منتشر می‌کند و به موارد مصرف آن تخصیص می‌دهد، آنگاه تصویر تغییر می‌کند. آنگاه می‌توانیم بپرسیم بانکی که با بدهکار کردن خود پول خلق کرده است در ازای آن کدام دارایی‌ها را اکتساب کرده و ترکیب ترازنامه‌اش را چگونه تغییر داده است.»

 

خاندوزی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع «حکمرانی شرکتی در بانک‌ها و مسأله نظارت» اظهار داشت: «در این زمینه دو سؤال قابل طرح است یکی آنکه اگر منافع بانک‌ها اقتضا نکند که وارد تأمین مالی تولید شوند، چه مسئولیتی متوجه آن‌ها است؟ و دوم آنکه نهاد ناظر چه زمانی متوجه تصمیمات بانک‌ها در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات می‌شود؟»

وی پاسخ سوالاتی را که طرح کرده بود، این‌گونه داد: ممکن است یک بانک کاملا منابع خود را صرف ساختن مجتمع‌های فروشگاهی بزرگ مقیاس کرده و هزاران میلیارد تومان نقدینگی جدید را صرف این کار کند، ممکن است یک بانک پول جدید را برای تأمین واحد مسکونی یا پرداخت حقوق به کارکنان شاغل در نهادی کند که سهامدار بانک است، ممکن است یک بانک منابع خود را صرف ایجاد حباب در بازار ثانویه کند، ممکن است یک بانک پول جدید را برای پرداخت بهره‌روی سپرده‌هایی کند که در ازای آن‌ها در سمت راست ترازنامه بانک‌ها، دارایی وجود ندارد.»

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر موضوع ارز دیجیتال بانک مرکزی و در ادامه صحبت‌هایش افزود: «همه این اقدامات نقدینگی مخرب و خودافزا را در کشور افزایش می‌دهد و سؤال این است که مسئولیت بانک‌ها در قبال آثار سوء چنین تخصیص‌هایی چیست؟ تفاوت بین مدیرانی که نقش مؤثری در تأمین مالی فعالیت‌های مولد بازی کرده‌اند و مدیرانی که این چنین منابع حیاتی کشور را از بین می‌برند و سفته بازی را به زیان تولید و کارآفرینی سودآور می‌کنند، چیست؟ آیا نظام حکمرانی و تدبیر امور تمایزی بین این نوع بانک‌ها قائل می‌شود یا به سودآوری ناشی از فعالیت‌های سوداگرانه به همان نسبت پاداش می‌دهد که به سودآوری ناشی از پشتیبانی تولید.»

به گفته خاندوزی: «قاعده‌گذاری و اجرای قواعد حکمرانی شرکتی از برنامه‌های محوری ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی است و خوشبختانه در حال حاضر لایحه‌ای برای این منظور در وزارتخانه تهیه شده است که با قوت بیشتر پیگیری خواهد شد.»

 

فناوری بلاک‌چین چه نقشی در نظارت بر امور بانکداری دارد؟

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سؤال دوم من را به مسأله نظارت می‌رساند، نظارت ابعاد بسیاری دارد که مجال آن نیست در اینجا به آن‌ها بپردازم و صرفاً می‌خواهم به دو نکته اساسی اشاره کنم. یکی اینکه مقام ناظر و سیاستگذار نباید واحد باشد وگرنه امکان نظارت مؤثر فراهم نمی‌آید.

 

وی یادآورشد: در این شرایط باید به این سمت پیش برویم که سیاستگذار برای تعقیب اهداف خود سیاست‌هایی را اتخاذ کند و مقام ناظر، از اجرای درست آن‌ها حصول اطمینان کند، این موضوع را باید در قالب لایحه قانون بانک مرکزی تعقیب کنیم.

 

خاندوزی اظهارداشت در دورانی که لایحه قانون بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی حضور داشت فراخوان موثری برای پیشنهاد‌های ایجابی طرح بانک مرکزی ارسال شد و اکنون از موضع وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنان دست یاری به سمت صاحب‌نظران بانکداری اسلامی و سیاستگذاری پولی دراز می‌کنم.

 

لازم به ذکر است همایش «بانکداری اسلامی با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب» امروز نهم شهریور و فردا دهم شهریور ماه برگزار می‌شود و به دلیل شرایط ویژه کرونایی از طریق لینک http://conf31.ibi.ac.ir/ در فضای مجازی پخش می‌شود. این همایش، موضوعات متعددی از جمله مدل کسب و کار بانکی، اصلاح قوانین بانکی، مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید را پوشش می‌دهد.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.