چرا نقاشی سوخته بنکسی صدها اتر ارزش دارد؟

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹

انتشار ویدیوی سوزانده شدن یک اثر هنری معروف از بنکسی و فروش آن به عنوان توکن NFT در روزهای اخیر جنجال‌های بسیاری را به همراه داشته است.  در روزهای گذشته، مرد جوانی که چهره خود را با ماسک پوشانده بود در یکی از پارک‌های بروکلین مقابل دوربین رفته و درباره توکن‌های غیر قابل تعویض صحبت کرد. این فرد که در توییتر با نام @BurntBanksy شناخته می‌شود، لباسی با طرح یکی از نقاشی‌های معروف بنکسی، هنرمند ۴۷ ساله انگلیسی به تن داشت و کنار نقاشی دیگری از این هنرمند ایستاده بود تا آن را نابود کند.  

نقاشی بنکسی به نام  Morons توسط این مرد ناشناس مقابل دوربین به آتش کشیده شد. این مرد، کارمند شرکتی است که نقاشی بنکسی را با هدف نابودی به قیمت ۹۵ هزار دلار خریداری کرده است. گروهی موسوم به هنرمندان رمزارز، با نابودی یک اثر هنری، قصد فروش آن را به عنوان توکن غیرقابل تعویض (NFT) داشته‌اند. پس از گذشت مدت کوتاهی از انتشار ویدیوی به آتش کشیدن نقاشی  این هنرمند خیابانی مشهور، این نقاشی فروخته شد.

خریداران نقاشی سوخته Morons، بیش از ۲۲۸ اتر به ارزش تقریبی ۳۸۲ هزار دلار هزینه کردند.

 

چرا فروش نقاشی بنکسی اهمیت دارد؟

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هنرمندان با تخریب آثارشان غریبه نیستند. اخباری مانند نابودی یک گلدان دو هزار ساله یا یکی از نقاشی‌های فرانسیس گویا نیز با وجود اهمیتش در دنیای هنر، نیز دوام زیادی ندارند. با این همه، قصه سوزانده شدن نقاشی بنکسی نه تنها برای اقتصاد امروز اهمیت دارد، بلکه آینده را نشانه گرفته است.  نکته جالب درباره این نقاشی این است که برای اولین بار، یک دارایی دیجیتال جایگزین یک اثر هنری فیزیکی شده است. 

میرزا اودین (Mirza Uddin)، سخنگوی گروه هنرمندان رمزارز درباره سوزاندن این اثر هنری توضیحات قابل توجهی داده است. او می‌گوید: «ما این سوختن را رویدادی برای توسعه هنر می‌بینیم.» اودین معتقد است انتخاب اثر بنکسی بی‌دلیل نبوده، زیرا بنکسی در آخرین حراجی آثارش، بخشی از نقاشی خود را نابود کرده بود.

 

 

بنکسی دقیقا کیست و چه ارتباطی با رمزارزها دارد؟

 

بنکسی هنرمندی انگلیسی است که از دهه ۱۹۹۰ تاکنون در زمینه نقاشی خیابانی فعالیت می‌کند. این هنرمند خیابانی سال‌هاست آثارش را با موضوعات اجتماعی و سیاسی روی پل‌ها و دیوارها می‌کشد؛ اما چه ارتباطی بین این هنرمند و رمزارزها وجود دارد؟

شباهت بنکسی با خالق بیت‌کوین،‌ نخستین رمزارز بازار ارتباط این هنرمند با ارزهای دیجیتال را معنادار می‌کند. 

 

آیا بنکسی همان ساتوشی ناکاموتو است؟

 

هویت بنکسی ناشناخته است و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره شخصیت این هنرمند وجود دارد. همان‌طور که از زمان انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین تاکنون در مورد هویت ساتوشی‌ ناکاموتو بحث‌های زیادی صورت گرفته، حدس و گمان‌هایی درباره شخصیت بنکسی انجام شده است. اینکه با وجود تعداد کثیری آثار هنری فاخر، نقاشی بنکسی با هدف توکن غیرقابل تعویض شدن سوزانده شود، ذهن جامعه بلاک‌چین را به سمت ساتوشی ناکاموتو بودن این هنرمند سوق می‌دهد.

 

 

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.