چرا قیمت بیت کوین تا ۱۱,۶۰۰ دلار سقوط کرد؟

قیمت بیتکوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

قیمت بیت کوین پس از رسیدن به بیش‌ترین مقدار سال ۲۰۲۰ یعنی، ۱۲,۸۴۶ دلار دچار یک پول بک شد و در کمتر از ۴۸ ساعت ارزش آن ۵ درصد کاهش یافت. 

دلایلی وجود دارد که می‌تواند منجر به برگشت بیت کوین از سطح مقاومت بزرگ و حساس یعنی ۱۲,۸۴۶ دلار شده باشد، اما تریدرها اعتقاد دارند که این برگشت قیمت، یک پول‌بک منطقی بوده که منجر به شتاب بخشیدن به روند صعودی بیت کوین خواهد شد.

آیا تصحیح ۱۰۰۰ دلاری منطقی است؟

همان‌طور که در دوره‌های قبلی قیمت بیت کوین دیده‌ایم، قیمت این دارایی دیجیتال معمولا پس از یک اصلاح عمیق، در یک روند صعودی سریع قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال از ژانویه (دی ۱۳۹۸) تا فوریه (اسفند ۱۳۹۸) ۲۰۲۰، قیمت آن از ۷,۴۰۰ دلار به ۱۰,۵۰۰ دلار رسید و در ماه‌های پس از آن قیمت به سطح قبل از ژانویه رسید.

قیمت بیت کوین همچنین شاهد نوسانات شدید است که احتمالاً به دلیل معاملات بازار آتی است. هنگامی که قیمت این رمزارز دچار صعود و یا افت نسبتاً بزرگی بشود، پس از آن شاهد یک نقدینگی متوالی و در نتیجه حرکات بزرگ قیمتی خواهد بود.

 

پول بک جزئی که در طی ۴۸ ساعت گذشته رخ داد باعث شد نرخ سرمایه‌گذاری خنثی‌تر شود؛ به این معنا که بازار آتی دیگر با معاملات طولانی شلوغ نخواهد بود و پوزیشن گیری‌های بیش از حد، نیز کاهش خواهد یافت.

 

قیمت بیتکوین

تریدرها اعتقاد دارند که این پول‌بک، یک برگشت قیمتی سالم بوده است و می‌تواند منجر به یک دوره تثبیت شود. مایکل وان دو پوپه (Michael van de Poppe)، یک تریدر تمام وقت در بورس اوراق بهادار آمستردام، اظهار داشت که طبق آخرین تحلیل تکنیکالی که انجام داده، از این‌که بیت کوین بین قیمت‌های ۱۱,۲۰۰ تا ۱۲,۲۰۰ دلار معامله می‌شود، تعجب نمی‌کند.

به همین ترتیب، نیک یارمچوک (Nik Yaremchuk)، یک تحلیل‌گر زنجیره‌ای و تریدر ارزهای دیجیتال، گفت اتفاقی که افتاده است مشابه ماه می سال ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۱۳۹۸) است؛ در آن زمان نیز بیت کوین شاهد دو اصلاح جزئی بود و پس از آن‌که برای چند هفته تثبیت شد، دچار یک افزایش قیمت شد.

 

قیمت بیتکوین

روند بیت کوین هر از گاهی دقیقا شبیه به اتفاقی که قبلا برای آن افتاده است را مشاهده می‌کند یا به اصطلاح فراکتال (Fractal) رخ می‌دهد. این موضوع بدین دلیل است که چرخه‌های بازار در کوتاه مدت و بلند مدت تکرار می‌شوند. یارمچوک خاطرنشان کرد:

«یک فراکتال دیگر مشابه ماه می ۲۰۱۹ داریم. در هر دو نمودار در داخل الگوی گُوِه باز شونده صعودی (ascending broadening wedge)، دو الگوی کنج (Wedge) و الگوی مثلث (Triangle) مشاهده می‌شود. با این که این روند مانند قبلی عالی و گاوی نیست اما بعد از رسیدن به ۱۱/۳ تا ۱۱/۴ هزار دلار یک رالی جدید شروع خواهد شد.»

در بازارهای مالی فراکتال‌ها (fractal) هنگامی رخ می‌دهند که الگوھای مشابه در نمودارها خودشان را تکرار می‌کنند.

روند قیمتی بیت کوین به گونه‌ای است که تمایل دارد پس از یک رالی بزرگ و به ویژه قبل از رسیدن به محدوده مقاومت بین ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰، تثبیت شود.

اتفاقی که در ماه ژوئن (خرداد ۱۳۹۹) در روند گاوی بیت کوین شاهد آن بودیم، کاهش فروش بازار بوده است. تحلیل‌گران زنجیره‌ای در Glassnode توضیح دادند که در حال حاضر موجودی بیت کوین بسیار پایین‌تر از قیمت بالای قبلی که در ژوئیه ۲۰۱۹ رخ داد، است. آنها اظهار داشتند:

«کاهش تعادل در مبادلات بیت کوین، سیگنالی است که باعث کاهش فشار فروش می‌شود. در حال حاضر ۲/۶ میلیون بیتکوین در صرافی‌ها نگهداری می‌شود. این مقدار به طور قابل توجهی پایین‌تر از میزان ذخیره‌ای است که بیتکوین در بالاترین قیمت ۲ سال پیش آن را تاچ کرد (۲/۸ میلیون) و حتی پایین‌تر از فروش ناگهانی در پنج‌شنبه سیاه در ماه مارس (اسفند ۱۳۹۸) یعنی ۲/۹ میلیون است.»

خنثی شدن معاملات بازار آتی، مشابه اتفاقی که قبلا افتاد، نشان‌دهنده رسیدن قیمت به آن‌چه پیش از این شاهد آن بودیم است. همچنین کاهش موجودی صرافی‌ها نیز از رخ دادن روند گاوی میان مدت بیت کوین حمایت می‌کند.

 

بیت کوین در ایران

 

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.