جمع‌آوری بیش از ۵۰ هزار امضا در اعتراض به مسدود شدن درگاه پرداخت صرافی‌ها  

کارزار
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

صرافی‌های ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر  با هدف تسهیل معاملات رمزارزی راه‌اندازی شده‌اند. با ورود ارزهای دیجیتال به بازار‌های مالی و گسترش آن‌ها، سرمایه‌گذاران بسیاری در دنیا از شیوه‌های سنتی سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاری‌های نوین روی آورده‌اند . کاربران ایرانی نیز از قافله تکنولوژی عقب نمانده‌ و هم‌راستا با جهانیان پیش رفته‌اند؛ اما همواره موانع متعددی سد راه سرمایه‌گذاران رمزارزی بوده است.

 غیرقانونی خواندن فعالیت‌ صرافی‌های رمزارز در ایران از سوی مراجع مختلف، سبب نگرانی‌هایی برای سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال بوده است.

در روزهای اخیر، نهادهای قانون‌گذار از تصمیمات تازه‌ای برای رمزارزها خبر داده‌اند. رییس‌ مجلس شورای اسلامی، در روزهای گذشته خواستار مسدود شدن درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های رمزارز شده که نگرانی‌هایی را برای فعالان این حوزه به همراه داشته است.

بسته شدن درگاه‌‌های پرداخت الکترونیک صرافی‌های رمزارز ، درخواستی است که از سوی مجلس به بانک مرکزی ابلاغ شده و جامعه رمزارزی را با مشکلاتی مواجه کرده است. دغدغه‌ی این روزهای سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه رمزارزها، از دست رفتن تلاش‌هایشان در این زمینه است.

گفتنی است مجلس شورای اسلامی در دو سال گذشته به موضوع ارزهای دیجیتال توجه نشان داده است. در حال حاضر نتیجه ورود مجلس به مسئله رمزارزها، گزارش کمیسیون اقتصادی و دستورات رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و رییس مجلس است. اگرچه با وجود دستورات مجتبی توانگر و محمدباقر قالیباف، گزارش کمیسیون اقتصادی هنوز در صحن علنی مجلس قرائت نشده است.

 

درگاه‌های پرداخت صرافی تا ۱۰ روز دیگر مسدود می‌شود!

سپهر محمدی، رییس‌هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز درباره مسدودسازی درگاه پرداخت صرافی‌ها گفت: «مسدودسازی صرافی‌ها در دستور کار نیست و صحبت از درگاه پرداخت صرافی‌ها شده است. صرافی‌های رمزارز کار غیرقانونی نمی‌کنند و بانک مرکزی هم به دنبال ایجاد اختلال در صرافی‌ها نیست. بانک مرکزی از ارائه خدمات درگاه پرداخت به صرافی‌ها خودداری می‌کنند. بر اساس این ابلاغیه‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته به تشکل‌های علمی و صنفی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام شد، درگاه پرداخت آن‌ها تا ۱۰ روز آینده بسته خواهد شد.»

 

ارسال بیش از ۵۰ هزار امضا به ریاست جمهوری

 

به گفته رییس‌هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین، صرافی‌های رمزارز، انجمن بلاک‌چین، نظام‌ صنفی رایانه‌ای کشور  و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال، اعتراض خود را درباره خبر مسدود شدن درگاه‌های پرداخت صرافی‌ها به دفتر رییس مجلس و دفتر کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کردند. 

سپهر محمدی درباره مدت زمان باقی‌مانده تا مسدود شدن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارز گفت: « به دنبال افزایش این مدت از ۱۰ روز به ۳ ماه هستیم. همچنین از رییس‌جمهور می‌خواهیم کارگروهی را برای نحوه اجرایی کردن تبصره بند یک مصوبه مرداد ماه سال ۱۳۹۸ هیئت‌وزیران تبیین شود. فراخوانی نیز توسط انجمن بلاک چین ارائه شد که از فعالان بازار خواستیم با امضا به کارگاه بپیوند. از دیروز تا به این لحظه بیش از ۵۰ هزار امضا جمع‌آوری شده است.  ۵۰ هزار امضای روز اول را تحویل دفتر رئیس‌جمهوری خواهیم داد. فراخوان ما یک‌ماهه هست و بعد از نهایی شدن نیز نسخه بعدی را به دفتر رئیس‌جمهوری ارسال خواهیم کرد.»

 

مسدودسازی چه بر سر اکوسیستم رمزارزی می‌آورد؟!

 

فعالان حوزه رمزارز، نسبت به مسدود سازی درگاه پرداخت‌ صرافی‌ها احساس نگرانی کردند زیرا با بستن درگاه‌ها، معاملات از شفافیت خارج  شده و فضا برای کلاهبرداران فراهم می‌شود.

 رییس‌هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین در خصوص بستن درگاه‌های پرداخت خاطر نشان کرد: «بحث رمزارزها مانند موضوع پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی است. فعالان این صنعت به صورت خودجوش فعال هستند. اگر با این فعالین برخورد شود، نقطه رقابتی با صرافی‌های بین‌المللی نخواهیم داشت. در شرایط فعلی امکان مبادلات ریالی داریم. همچنین در مبادلات امنیت شکل گرفته است. دارایی ایرانی‌ها بر روی صرافی‌های بین‌المللی در معرض خطر تحریم قرار دارد. در نتیجه صرافی‌های ایرانی نسبت به صرافی‌های خارجی مزیت دارند. البته از نظر فنی مزیت خاصی نسبت به صرافی‌های بین‌المللی نداریم. اگر شاهد برخورد ضربتی با صرافی‌ها باشیم، میلیاردها دلار دارایی از کشور خارج خواهد شد. در اسفندماه یک روز خبر مسدودسازی بیان شد، حدود ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شد. اگر این خبر اجرایی شود، در شرایط فعلی میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شود. در خصوص تبعات امنیتی و اقتصادی مسدودسازی درگاه‌های پرداخت هشدار می‌دهیم. نگران صدمه کاربران ایرانی و صرافی‌ها هستیم.»

سپهر محمدی با تاکید بر حضور نهادهای نظارتی و پلیس فتا، اظهار داشت در حال حاضر تمامی تراکنش‌ها رصد می‌شود و اگر تراکنش تبهکارانه‌ای شکل بگیرد، می‌توان از انجام آن جلوگیری یا شرایط را مدیریت کرد. این در حالی است که اگر مسدودسازی انجام بگیرد، امنیت کاربرها کاهش می‌یابد و احتمال زیرزمینی شدن معاملات افزایش می‌یابد. در همین راستا، بیش از ۵۰ هزار امضا جمع‌آوری شده است.  به گفته رییس‌هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین ۵۰ هزار امضای روز اول را تحویل دفتر رئیس‌جمهوری خواهد شد و  فراخوان جمع امضا تا یک‌ماه ادامه دارد و بعد از نهایی شدن نسخه بعدی آن به دفتر رئیس‌جمهوری ارسال خواهد شد.

 

لینک امضاء کارزار اینترنتی نامه به رییس‌جمهور

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.