تفاوت شبکه bep2 و bep20 یا بایننس اسمارت چین (BSC)

تفاوت bep2 و bep20
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 7 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

تفاوت کارمزد تراکنش‌‌های ارز دیجیتال از چالش‌های اصلی فعالان این بازار است. هزینه‌ انتقال رمزارز در شبکه‌های مختلف گاهی به‌ قدری بالا است که کاربر را از انتقال و معامله بیتکوین و سایر ارزها منصرف می‌کند؛ اما چاره‌ حل این مشکل  چیست؟ یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش هزینه‌ تراکنش، تغییر شبکه بستر معامله است. برای مثال انجام تراکنش تتر در بلاکچین اتریوم (ERC-20) بسیار بالاتر از انجام همان تراکنش در بلاکچین ترون (TRC20) است؛ بنابراین با تغییر شبکه معاملاتی خود از بستر اتریوم به ترون، می‌توانید کارمزد تراکنش خود را تا حد زیادی کاهش دهید. در این مقاله، ضمن معرفی شبکه bep2 و شبکه bep20، به تفاوت شبکه bep2 و bep20 خواهیم پرداخت.

باید بدانید که شبکه‌های ارزان‌تری نسبت به بلاکچین بیتکوین، اتریوم و ترون هم برای انجام معاملات رمزارزی وجود دارد؛ bep20 و bep2 جزو این شبکه‌ها هستند!

بیتستان در نسخه جدیدی که در اواخر تابستان ۱۴۰۰ منتشر کرد اقدام به افزودن شبکه‌های معاملاتی BSC و BEP2 به سامانه مبادلات خود کرده است. هزینه انجام معامله در این شبکه‌ها به‌ مراتب ارزان‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر از شبکه‌هایی است که تاکنون در بیتستان یا سایر صرافی‌های رمزارزی پشتیبانی می‌شده است.

افزوده شدن این دو شبکه به پنل معاملات بیتستان یکی‌دیگر از دغدغه‌های کاربران ما که سرعت انجام تراکنش و انتقال رمزارز بود را نیز برطرف خواهد کرد. سرعت تراکنش در شبکه‌های BSC و BEP2 به‌مراتب نسبت به شبکه‌های قبلی بالاتر خواهد بود و کاربران ما تجربه‌ای متفاوت از سرعت انتقال رمزارزها را با استفاده از این بسترهای معاملاتی کسب خواهند کرد.

اما قبل از هر چیزی، باید تفاوت شبکه bep2 و bep20 را به صورت کامل درک کنیم:

شبکه اسمارت چین بایننس چیست؟ | BSC یا Bep20 چیست؟

توسعه‌دهندگان صرافی بایننس (Binance) در اوایل سال ۲۰۲۰ برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال اقدام به راه‌اندازی یک زنجیره موازی با زنجیره اصلی بایننس (bep2) کردند. این شبکه بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain یا BSC) یا زنجیره هوشمند بایننس نام گرفت که البته تحت عنوان شبکه bep20 نیز شناخته می‌شود.. توسعه‌دهندگان این شبکه به‌خوبی دریافتند که برای حل مشکل مقیاس‌پذیری یک بلاکچین باید میزان غیر‌متمرکز بودن آن کاهش پیدا کند، بنابراین با تغییراتی در ساز‌وکار اجماع این زنجیره، نسبت به زنجیره اصلی بایننس یک شبکه نیمه‌متمرکز راه‌اندازی کردند.

بایننس اسمارت چین (BSC) با هدف تسریع و تسهیل تراکنش‌ها و بهبود میزان مقیاس پذیری و با هدف رقابت با اتریوم راه‌اندازی شد. فرایند خرید و فروش ارزهای دیجیتال از طریق شبکه اسمارت چین برای کاربران ساده‌تر شده و آن‌ها می‌توانند با سرعت بیشتری تراکنش‌های خود را انجام دهند. 

تراکنش‌های فروش یا خرید اسمارت چین به مراتب سریع‌تر و ارزان‌تر از شبکه‌های اتریوم و ترون انجام می‌شود. در کنار این‌ها، BSC امکان اجرای قراردادهای هوشمند، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم و برنامه‌های غیر‌متمرکز (DApp) را نیز فراهم کرده است.

مطالعه بیشتر:‌
بلاکچین هوشمند بایننس یک زنجیره مستقل از بلاکچین اصلی بایننس است. این بلاک چین نوعی مکمل برای زنجیره ابتدایی بایننس محسوب می‌شود تا کاربران این پلتفرم، در کنار مبادله رمزارزهای خود در بلاکچین اصلی بتوانند از قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و برنامه‌های غیر‌متمرکز (Dapps) در بلاکچین هوشمند بایننس نیز بهره‌مند شوند.
توسعه‌دهندگان بایننس برای شبکه BSC از سیستم معماری زنجیری دوتایی (Dual Chain Architecture) استفاده کرده‌اند؛ بنابراین این دو زنجیره موازی و مستقل از یکدیگر هستند. در نتیجه، اگر هر یک از این زنجیره‌ها فعالیت خود را متوقف کند، زنجیره‌ دیگر می‌تواند بدون اختلال و وقفه می‌تواند به کار خود ادامه دهد. اما مستقل بودن این زنجیره‌ها مانع از انتقال کوین‌ها میان دو زنجیره نشده است و کاربران به‌راحتی می‌توانند کوین‌های خود را بین ‌‌Binance chain و Binance Smart Chaim در کم‌ترین زمان جابه‌جا کنند.

دقت کنید که هنگام انتقال و معامله رمزارزها، استاندارد توکن‌ها (bep2, bep20, erc20, trc20 و…) در کیف پول مبداء و مقصد تراکنش، حتما و حتما یکسان باشد؛ در صورت ارسال توکن‌های مختلف، به شبکه‌های دیگر، احتمال از دست دادن سرمایه شما بسیار بالاست.

استاندارد BEP2 چیست؟ | فرق Bep2 و Bep20 چیست؟

برای پاسخ به این سوال که شبکه bep2 چیست و حتی اینکه bep2 مخفف چیست، باید بدانید که هر بلاکچین، قوانین و ضوابط خاصی دارد که هنگام ایجاد توکن باید اجرا شوند. ضوابط مخصوص هر شبکه یا همان استانداردها، نشان‌دهنده این است که در ساخت توکن یا پول دیجیتال، قواعد و مشخصات فنی و امنیتی شبکه رعایت شده است. استاندارد ساخت و اجرای توکن در Binance Chain یا همان بلاکچین بایننس، بستر BEP2 است.

bep2 مخفف چیست؟
شبکه BEP2، مخفف Binance Chain Evolution Proposal 2 است که معنی آن می‌شود طرح پیشنهادی برای توسعه و تکامل زنجیره بایننس.

بایننس کوین (BNB) که رمزارز بومی بلاک چین بایننس است، در ابتدا بر روی استاندارد ERC20 (استاندارد ساخت توکن در شبکه اتریوم است و بسیاری از توکن‌ها بر پایه این استاندارد ساخته شده‌اند) راه‌اندازی شد. در واقع بایننس کوین، اولین توکنی بود که به استاندارد BEP2 منتقل شده است و ارزهای bep2 یا به عبارت بهتر، سایر توکن های bep2 پس از BNB، به این شبکه اضافه شدند.

کاربران بایننس می‌توانند از یک شبکه بلاکچین دیگر یک توکن با استانداردی به‌جز BEP2 (برای مثال توکن ERC20) به حساب خود واریز و توکن BEP2 برداشت کنند، یا بالعکس.

دقت کنید که استفاده از صرافی بایننس، برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست و در صورت استفاده، امکان مسدودسازی حساب شما توسط بایننس وجود دارد.

گفتنی‌ست، به‌دلیل سرعت بالای انتقال در شبکه bep2 و همچنین پایین بودن میزان کارمزد bep2، بسیاری از رمزارزهای محبوب بازار کریپتوکارنسی، در بستر BEP2 قابل معامله هستند. بیت کوین، اتریوم، تتر و کاردانو از محبوب‌ترین کوین‌های قابل مبادله در این شبکه هستند.

آدرس توکن‌ BEP2 با عبارت bnb شروع می‌شود و در اکثر مواقع برای برداشت و واریز این توکن کاربران به تگ ممو (MEMO) نیاز دارند؛ این در حالی است که آدرس‌ bep20 استانداردی مشابه توکن‌های ERC-20 دارد و با 0x شروع می‌شود. 

معامله ارزان‌تر، با شبکه Bep2 و Bep20

پایین بودن کارمزد تراکنش‌های رمزارز، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال است. همچنین برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به صورت تدریجی و با خریدهای کم افزایش دهند. این سرمایه‌گذاران از این پس می‌توانند در سایت بیتستان با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنند، چون بیتستان از شبکه‌های BSC‌ و BEP2‌ پشتیبانی می‌کند و با توجه به پایین بودن کارمزد انتقال در bep20 و هزینه انتقال در bep2، امکان معامله رمزارز با مقادیر به مراتب پایین‌تر از سایر شبکه‌ها، برای کاربران امکان‌پذیر است.

باتوجه به اینکه کارمزد انجام تراکنش و انتقال ارز در شبکه‌های جدید بیتستان یعنی BSC‌ و BEP2‌ نسبت به شبکه‌های قبلی بسیار کمتر است، حداقل میزان خرید رمزارز در پنل معاملاتی ما هنگام انتخاب این شبکه‌ها به‌عنوان بستر معامله و انتقال، بسیار پایین‌تر خواهد بود.

برای مثال؛ اگر تا‌کنون برای خرید تترهای ERC20 یا TRC20 کاربر بیتستان باید حداقل ۲ میلیون تومان خرید می‌کرد، در نسخه جدید این میزان حداقل به ۱ میلیون تومان کاهش پیدا کرده و کاربران با مبالغی بسیار پایین‌تر نسبت به گذشته می‌توانند معاملات رمزارز خود را آغاز کنند.

یکی از ارزهای دیجیتالی که می‌توانید در این شبکه‌ها خرید کنید آدا است. در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا با چگونگی فروش کاردانو Bep2 در سایت بیتستان آشنا شوید.

تبدیل bep2 به bep20 در تراست ولت

همانطوری که پیشتر اشاره کردیمِ، برای استفاده از امکانات قراردادهای هوشمند در تراست ولت و یا متامسک، نیاز به استفاده از توکن‌های مبتنی بر bep20 دارید؛ به این منظور، می‌توانید از قسمت Swap در تراست ولت، بایننس کوین bep2 خود را به بایننس کوین bep20 تبدیل کنید. دقت کنید که با سواپ bnb در تراست ولت ممکن است ارز از کیف پول شما کم شود، اما معادل تبدیل شده به کیف پول شما منتقل نشود، در این صورت، با پشتیبانی کیف پول تراست ولت ارتباط برقرار کرده و از بین گزینه‌های پشتیبانی، گزینه Funds missing after Swap را انتخاب کنید.

خرید و فروش کاردانو BEP20 و BEP2 در بیتستان

شبکه کاردانو که یکی از شبکه‌های بلاک‌ چینی معروف است، با ایجاد قراردهای هوشمند به انتقال ارزش‌ها کمک می‌کند. آدا، ارز دیجیتال شبکه کاردانو است که از زمان راه‌اندازی‌ تاکنون رشد چشمگیری داشته و توانسته است توجه علاقه‌مندان حوزه بلاک‌چین و رمزارز را جلب کند. اما نکته مهم در مورد این ارز، عدم پشتیبانی تراست ولت از آدا (کاردانو) روی خود شبکه این رمزارز، در کیف پول تراست ولت است. 

به گفته توسعه‌دهندگان شبکه کاردانو، آن‌ها رقیب پولکادات، اتریوم و تزوس به عنوان پلتفرم ارائه کننده قرارداد هوشمند به حساب می‌آیند. توسعه‌دهندگان این شبکه بر این باورند که کارمزد کم و سرعت بالای کاردانو،‌ آن‌ها را به‌عنوان یکی از پیشگامان «نسل سوم بلاک‌چین» معرفی خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که ADA در تراست ولت، تنها روی شبکه های BEP20 و BEP2 قابل دریافت و انتقال است؛ در واقع نگهداری از این ارز (و بسیاری از ارزهای دیگر در تراست ولت) تنها در بستر  ADA BEP20 و یا ADA Bep2 قابل استفاده است.

آموزش خرید و فروش آدا BSC و Bep2

برای خریداری ADA در تراست ولت و یا انتقال ADA به تراست ولت، ابتدا وارد حساب کاربری خود در سامانه مبادله رمزارز بیتستان شوید. سپس، به قسمت خرید و فروش ارز دیجیتال رفته و رمزارز آدا را انتخاب کنید؛ پس از انتخاب رمزارز آدا (ADA)، می‌توانید شبکه‌ای که این تراکنش روی آن انجام می‌شود را انتخاب کنید (در صورتی که می‌خواهید رمزارز آدا روی تراست ولت دریافت کنید، شبکه bep20 یا bep2 را انتخاب کنید) و در مراحل بعد، آدرس ADA روی شبکه BEP2 یا BEP20 را از کیف پول خود کپی کرده و در قسمت آدرس دریافت وارد کنید.

خرید آدا بپ ۲ | ada bep2 bep20
نحوه انتخاب شبکه bep2 و bep20 در بیتستان

لازم به ذکر است که پیش از اقدام به خرید رمزارز کاردانو، باید یک نرم‌افزار کیف پول که از شبکه کاردانو پشتیبانی می‌کند را روی موبایل یا کامپیوتر خود نصب کنید. تراست ولت، یکی از کیف پول‌های پشتیبانی کننده شبکه کاردانو است که شما به راحتی می‌توانید موجودی ADA خود را در آن نگهداری کنید؛ البته تنها در شبکه‌های bep2 و bep20. اگر قصد خریداری آدا، روی شبکه کاردانو (شبکه اختصاصی این ارز) را دارید، باید از کیف‌پول‌هایی که در ادامه آورده شده است، استفاده کنید.

مشکل انتقال آدا (کاردانو) در تراست ولت

همانطوری پیشتر گفته شد، برای نگهداری یا انتقال رمزارزها، کیف پول مبداء و مقصد باید از شبکه یکسانی برخوردار باشند؛ اگر می‌خواهید ADA را روی خود شبکه کاردانو نگهداری کنید می‌توانید از کیف پول daedalus wallet که متعلق به بنیاد کاردانو است و یا از کیف پول اتمیک ولت، استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید این رمزارز را در کیف پول پرکاربردی مثل تراست ولت نگهداری کنید، حتما باید این ارز را روی شبکه Bep20 و یا BEP2 منتقل کنید و به این منظور هم کافیست در هنگام معامله با بیتستان،

برای دانلود کیف پول تراست ولت اینجا کلیک کنید (نسخه اندروید و iOS):

نصب کیف پول تراست ولت

 

کدام صرافی ایرانی ارز دیجیتال از BEP-20 و BEP-2 پشتیبانی می‌کند؟

مزیت رقابتی بیتستان نسبت به دیگر سامانه‌های مبادله رمزارز، سرعت و امنیت بیشتر حین معامله و پشتیبانی از رمزارزهای متعدد است. با استفاده از سامانه مبادله رمزارز بیتستان، می‌توانید به سادگی هر چه تمام‌تر، اکثر رمزارزهای محبوب بازار را در بستر bep2، شبکه bep20 و یا سایر شبکه‌های ERC-20 و TRC-20 مبادله و رمزارزهای خریداری شده را در هر کیف پولی در هر جای جهان، منتقل و نگهداری کنید.

برای معامله ارزهای معتبر بازار، همین حالا در بیتستان ثبت نام کنید

صرافی ارز دیجیتال بیتستان

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان
سوالات متداول:
تفاوت شبکه bep2 و bep20 چیست؟
توکن‌هایی که روی شبکه‌های مختلف میزبانی می‌شوند، از استانداردهای متفاوتی برخوردارند؛ استاندارد BEP2 مربوط به توکن‌هایی است که روی بلاکچین بایننس میزبانی می‌شوند و استاندارد BEP20 که به BSC یا Binance Smart Chain نیز معروف است مربوط به توکن‌هایی است که روی شبکه بلاکچین بایننس اسمارت چین میزبانی می‌شوند؛ دقت کنید که توکن‌های هر شبکه، فقط و فقط در آن شبکه قابل جابجایی است.
آدرسهای شبکه bep2 و bep20 چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟
آدرس‌های شبکه BEP2 با bnb آغاز می‌شوند و به اغلب MEMO هم برای استفاده نیاز دارند، این در حالی است که آدرس شبکه bep20 یا همان BSC با 0x آغاز می‌شوند و به آدرس‌های شبکه اتریوم شباهت دارند.
تفاوت bep20 و ERC20 چیست؟
آدرس‌ توکن‌های bep20 و erc20 با هم شبیه هستند و هر دو با 0X شروع می‌شوند، اما bep20 استاندارد توکن سازی در شبکه بایننس اسمارت چین است، اما ERC20 مربوط به شبکه اتریوم است.
توکن های من bep2 هستند یا bep20؟
وقتی روی بلاکچین بایننس در حال معامله هستید، باید از توکن بومی این شبکه یعنی توکن‌های مبتنی بر استاندار bep2 استفاده کنید؛ اما برای تعامل با شبکه‌ها یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا قراردادهای هوشمند، باید از توکن‌های مبتنی بر استاندار bep20 یا BSC استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.