اخبار جنجالی NFT ها در یک ماه گذشته!

ان اف تی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۵ خرداد ۱۴۰۰

دنیای NFT ها یا همان توکن‌های غیر قابل تعویض در ماه‌های گذشته صنایع‌ مختلف را به چالش کشیده‌ است. با افزایش علاقه‌مندی به توکن‌های NFT، بسیاری از هنرمندان به دنیای توکن‌های غیر قابل تعویض پیوستند.

کم‌کم گالری‌هایی برای فروش آثار هنری در قالب توکن غیر قابل تعویض راه‌اندازی شدند؛ اما  توکن‌های NFT فقط مختص آثار هنری نیست.

توکن‌های غیر قابل معاوضه را می‌توان در صنایع مختلفی یافت. تاکنون ردپای NFT ها در آثار هنری دیجیتال، نقاشی‌‌‌های خیابانی، ربات و بازی‌های رایانه‌ای دنبال شده است. شاید تصور کنید توکن‌هایی که به غیرمثلی نیز معروف هستند، حتما آثار فاخر هنری را پوشش می‌دهند؛ ولی در واقعیت چنین چیزی ممکن نیست. به طور کلی، هر چیزی که منحصربه‌فرد و خاص باشد می‌تواند به توکن NFT تبدیل شود. در یک ماه گذشته، اتفاقات بسیاری در دنیای ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض رخ داده که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

جنجال NFT در اسکار ‍!

 

شاید اگر در سال‌های گذشته از شما می‌پرسیدند صنعت دارایی‌های دیجیتال به مراسم اسکار راه می‌یابد، باور نمی‌کردید. با این حال،‌ امسال شاهد ورود یک توکن غیرقابل تعویض در اسکار بودیم؛ یک توکن جنجالی و پر سرو صدا. آندره اوشیا (Andre Oshea)، هنرمندی است که یک اثر هنری برای آکادمی اسکار تهیه کرده بود. اثر هنری تولیدی آندره اوشیا، یک توکن غیرقابل تعویض یا به عبارتی NFT از چادویک بوزمن (Chadwick Boseman) بود. پیش‌بینی می‌شد بوزمن که سال گذشته از دنیا رفته جایزه اسکار را از‌ آن خود کند اما اسکار بهترین بازیگر مرد به آنتونی هاپکینز رسید.

پس از آن که اسکار بهترین بازیگر مرد در دستان آنتونی هاپکینز قرار گرفت، موجی از  انتقادات به سوی آندره اوشیا روانه شد. این انتقادات به حدی شدید بود که اوشیا مجبور شد بابت اثر هنری‌اش عذرخواهی کند. 

 

عذرخواهی سازنده ان‌اف‌تی

از طرفی، برخی از منتقدان به تاثیر زیست‌‌محیطی‌ NFT‌ها اشاره کردند. همچنین براساس گزارش منتشر شده در سایت گیزمودو  استرالیا (Gizmodo Australia)، مرگ چادویک بوزمن یک تراژدی بوده و حتی NFT‌ این بازیگر نیز به تراژدی تبدیل شده است.

گفته‌ها حاکی از آن است که ۵۰٪ از منافع فروش اثر هنری چادویک بوزمن، صرف امور عام‌المنفعه و بنیاد بیماران سرطانی می‌شود.

آندره اوشیا، انیمیشنی سه بعدی از سر چادویک بوزمن تهیه کرده و آن را  به قیمت ۱/۲ میلیون در قالب توکن NFT‌  فروخته است. 

 

سلفی الن دی جنرس NFT شد

 

الن دی جنرس (Ellen DeGeneres)، مجری شناخته شده‌ی آمریکایی تصویری از خود را در قالب توکن غیر قابل تعویض فروخت. الن که بسیاری از مردم آن را با برنامه‌اش به نام الن‌شو می‌شناسند، اولین NFT‌ای است که به طور کامل برای امور عام‌المنفعه ساخته شده است. در حقیقت، با گسترش بیماری کرونا در سراسر جهان، الن دی‌جنرس تصمیم گرفت خودنگاره‌ای را به عنوان توکن غیر قابل معاوضه بفروشد.

 

الن دی جنرس

ورود پلتفرم‌های خلاقیت به جهان NFT ها  

هش‌مسکز (Hashmasks) و تراویرتوا (Terra Virtua) دو پلتفرم شناخته شده در زمینه خلاقیت هستند. این پلتفرم‌ها به صنعت توکن غیر قابل معاوضه پیوسته‌اند. آن‌ها یک توکن NFT خاص راه‌اندازی کرده‌اند که به آن Vflect Hashmasks می‌گویند.

بیش از ۱۶ هزار هش‌مسکز  منحصر به فرد وجود دارد و صدها ویژگی منحصر به فرد در آن‌ها هست.

 

محمد علی کلی و توکن غیر قابل تعویض

 

پلتفرم بلاکچینی Ethernity Chain برای راه‌اندازی مجموعه توکن‌های NFT با شرکت‌های محمدعلی (MAE) همکاری می‌کند. مجموعه  توکن‌های غیر قابل تعویض که شرکت محمد علی تولید می‌کند، به زندگی و میراث این بوکسور افسانه‌ای می‌پردازد. همچنین این مجموعه شامل ۴ NFT مختلف به نام‌های GOAT،Wings ،Sting و Float است.

گفته می‌شود زندگی این بوکسور به گونه‌ای بوده که هر وقت کسی به او نیاز دداشته، محمد علی کمکش م‌ی‌کرده . به همین خاطر تمرکز شرکت Ethernity Chain نیز حمایت از مردم با استفاده از فناوری بلاک‌چین است. بخشی از اهداف شرکت محمد علی، حراج NFT ها در وبسایت رسمی Ethernity Chain برای منافع عام‌المنفعه است.

 

محمد علی کلی

ورود ریک و مورتی به جهان NFTها

بازی‌های رایانه‌ای و مجموعه‌های انیمیشنی از بخش‌های مهمی هستند که نویسنده کارتون ریک و مورتی (Rick and Morty)، همانند بسیاری از هنرمندان به دنیای توکن‌های غیر قابل تعویض پیوسته‌ است. دن هارمون، نویسنده‌ی مجموعه «ریک و مورتی» تصمیم گرفته با همکاری شرکت فاکس، پلتفرمی را برای مبادله توکن‌های NFT راه‌اندازی کند.

این نویسنده همچنین در حال ساخت مجموعه تازه‌ای است که در قالب توکن‌های غیرقابل تعویض به فروش خواهند رسید. این مجموعه‌ی کمدی انیمیشنی را «کراپوپولیس(Krapopolis)» نام‌گذاری کرده‌اند. قرار است کراپوپولیس به همراه یک پلتفرم مبادله‌ی اختصاصی راه‌اندازی شود. ارائه پلتفرم مبادله توکن غیر قابل تعویض توسط شرکت فاکس با هدف افزایش فروش‌ این توکن‌ها خواهد بود. این پلتفرم همچنین میزبان فروش کالاهای دیجیتال مانند توکن‌های غیرقابل تعویض مربوط به شخصیت‌ها و آثار هنری بکار رفته در این برنامه است. گفته می‌شود به طرفداران و هوادار پروپاقرص ریک و مورتی توکن‌های ویژه‌ای اهدا می‌شود زیرا آن‌ها «یک تجربه‌ منحصر به فرد اجتماعی» را امکان‌پذیر کرده‌اند.

ریک اند مورتی

جاستین رویلند (Justin Roiland) یکی دیگر از سازندگان ریک و مورتی هم به تازگی وارد صنعت توکن‌های NFT شده است. رویلند در آغاز سال جاری میلادی یک توکن NFT ایجاد و آن را به نام «اولین اثر هنری رمزنگاری شده از ریک و مورتی» فروخته است. قیمت اولین اثر هنری رمزنگاری شده ریک و مورتی ۱۵۰ هزار دلار بود و در پلتفرم نیفتی (Nifty) فروخته شد.

 

 

 همکاری شرکت مالی Reef و Aavegotchi در زمینه NFT

 

با گسترش اکوسیستم توکن‌های NFT  و راه‌اندازی پلتفرم‌های مختلف فروش یا ارائه این توکن‌‌ها، شرکت مالی ریف (Reef Finance) همکاری خود را با شرکت آاگوتچی (Aavegotchi) آغاز کرد. 

 آاگوتچی،شرکتی است که در زمینه ساخت رمزارزهای دیفای فعالیت می‌کند. همچنین این شرکت را به عنوان اولین بازار NFT  می‌شناسند. 

با همکاری ریف و آاگوتچی، کاربران می‌توانند مجموعه‌های تولیدی آاگوتچی را خریداری یا آن‌ها را با کوین‌های ریف ذخیره کنند. 

براساس نظرسنجی‌های مرتبط با پروژه‌های NFT ، آاگوتچی نوآوری محبوبی است که دستگاه‌های بازی را با مفاهیم دیفای ادغام می‌کند.

 

پروژه Artifex به میدان تایمز رسید

 

یکی از مهم‌ترین اخباری که در هفته‌های اخیر  توجه  علاقه‌مندان توکن‌های NFT را به خود جلب کرده، پروژه‌ی آرتیفکس است. آرتیفکس (Artifex)، پروژه‌ای است که آثار هنری‌ای که در قالب توکن غیر قابل معاوضه ارائه شده‌‌اند را به نمایش می‌گذارد.

به طور مشخص، پروژه آرتیفکس آثار هنری ارزشمند و اورجینال را انتخاب و آن‌ها را در قالب توکن NFT به فروش می‌رساند.

نکته قابل توجه درباره پروژه آرتیفکس، نمایش آثار هنری NFT  شده در میدان تایمز است. 

از آن‌جایی که قرار بود آرتیفکس در روز ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) آثار هنری منتخبش را حراج بگذارد، در روز ۶ می (۱۶ اردیبهشت) ۲۳ اثر هنری منتخب در میدان تایمز نمایش داده شد.

میدان تایمز

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.