اخبار جنجالی صرافی‌های رمزارز در روزهای اخیر

صرافی رمزارز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۹ تیر ۱۴۰۰

صرافی‌های رمزارز در روزهای گذشته دست‌خوش مسائل و مصائب متعددی شده‌اند. از ممنوعیت فعالیت صرافی بایننس در انگلستان تا پذیرش صرافی کوین‌بیس در آلمان، تنها یک روز فاصله است. این روزها که بازار رمزارزها در حال پوست‌اندازی است، شاهد تغییراتی در نگاه دولت‌ها به صرافی‌های ارز دیجیتال هستیم. شاید بدانید که قانون‌گذاری و تحولات سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف رابطه تنگاتنگی با رفتارهایی داشته که در سال‌های اخیر با صرافی‌های رمزارز شده است. 

در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین اخبار و به عبارت بهتر، جنجالی‌ترین خبرهای مربوط به صرافی‌های ارز دیجیتال را برایتان شرح بدهیم.

انگلستان، سد راه بایننس شد

بایننس (Binance) که یکی از شناخته‌شده‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان است، توسط مسئولین نظارتی و قانون‌گذاران مالی بریتانیا تحریم شد. این صرافی بین‌المللی که در سال ۲۰۱۷ توسط ژانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) و یی هی (Yi He) تاسیس شده، پیش از این نیز با نامهربانی‌های برخی نهادهای قانون‌‌گذار مواجه شده بود. 

فعالیت بایننس مدت‌هاست که در کشورهای ژاپن و کانادا ممنوع  اعلام شده و انگلستان با پیوستن به این کشورها، دسترسی بزرگترین پلتفرم نقل و انتقالات رمزارزی را محدود کرده است. برخی تحلیل‌گران بازار ارزهای دیجیتال بر این باورند که اقدام تازه انگلستان موجب ریزش بازار رمزارزها در روزهای شنبه و یکشنبه بوده است. 

بازار رمزارزها همچنان با فراز و نشیب‌های هر بازار مالی دیگری مسیر خود را طی می‌کند و فعالان این حوزه همواره با مشکلات مربوط به قانون‌گذاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. سازمان FCA که یکی از مهم‌ترین مراجع نظارت مالی در انگلستان است، رمزارزها را نمی‌پذیرد و آن‌ها را قانونی نکرده است.

مراجع قانونی انگلستان، رمزارزها را عاملی برای پولشویی می‌دانند و همین مسئله، پلتفرم‌های موجود در زمینه تبادل ارزهای دیجیتال در این کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است. این بار نوبت به صرافی بایننس رسیده و بریتانیا در حال بستن درهای خود به روی این صرافی رمزارز است.

سازمان FCA یا Financial Conduct Authority)‎) مرجع راهبرد امور مالی در انگلستان است و فعالیت نهادهای مالی را نظارت می‌کند. این سازمان را با نام سازمان رفتار مالی نیز می‌شناسند. 

FCA از بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا درخواست کرده که اطلاعیه‌ای در خصوص مجاز نبودن «هرگونه فعالیت خود بدون رضایت قبلی از سازمان رفتار مالی»‌ را در جای مشخصی از وب‌ سایت و برنامه های تلفن همراه بایننس قرار دهد.

از روز ۹ تیر (۳۰ ژوئن)، کاربران بریتانیایی بایننس نمی‌توانند از طریق این صرافی، رمزارز خرید و فروش کنند. این اقدام در ادامه محدودیت برداشت رمزارز از صرافی بایننس اتفاق افتاده است.  از تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه (۱۷ می)، محدودیت‌هایی برای برداشت ارز دیجیتال از صرافی بایننس در بریتانیا آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

گفتنی است صرافی بایننس افزایش فیات را برای مشتریان بریتانیایی خود به حالت تعلیق درآورده است. در نتیجه، امکان استفاده از Faster Payments برای کاربران انگلیسی بایننس فراهم نیست. Faster Payments، یکی از شبکه‌های پرداخت محلی است که مشتریان بایننس برای برداشت پوند انگلیس از آن صرافی استفاده می‌کنند. گفته می‌شود کاربران بریتانیایی هنوز  هم می‌توانند از روش‌های سنتی مانند کارت‌های بانکی برای انتقال پول خود از بایننس استفاده کنند.

لازم به ذکر است که آژانس خدمات مالی ژاپن نیز هفته گذشته اعلام کرده بود که بایننس در این کشور بدون اجازه مشغول به فعالیت است.

ممنوعیت خرید و فروش رمزارز کاربران چینی در صرافی هوبی

صرافی رمزارز هوبی (Huobi) که سال ۲۰۱۳ در چین راه‌اندازی شد و سپس دفاتری را در هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی کرده، در اقدامی عجیب استفاده کاربران چینی از خدمات معاملات مشتقه این صرافی را ممنوع اعلام کرده است. 

کاربران چینی صرافی هوبی دیگر نمی‌توانند برخی معاملات را در این صرافی انجام بدهند. معاملات مشتقه یا به عبارت بهتر قراردادهای آتی (Futures) یا قراردادهای اختیار معامله (Options) برای کاربران چینی هوبی در دسترس نخواهد بود. 

به گفته برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال،‌ اقدام تازه هوبی به بسته شدن مزارع استخراج توسط دولت چین ارتباط دارد. بسیاری از پلتفرم‌های چینی نظیر ویبو (Weibo) که شبکه اجتماعی انحصاری چینی‌هاست، صرافی‌های رمزارز را بلاک کرده‌اند. مسدود شدن راه‌های ارتباطی معامله‌گران رمزارز به دلیل آن‌که دولت چین این فعالیت‌ها را غیرقانونی خوانده، یکی از علل تصمیم تازه هوبی عنوان شده است. جالب است بدانید که کاربران ایرانی از همان روزهای نخست تاسیس هوبی از تمامی خدمات هوبی محروم بوده‌اند. در حقیقت، صرافی رمزارز هوبی استفاده از خدماتش را برای کاربران ایرانی ممنوع کرده و در صورتی که  هویت شما به عنوان یک ایرانی مشخص شود، دارایی‌های شما را مسدود می‌کند. 

چراغ سبز آلمان به صرافی کوین‌ بیس 

صرافی کوین‌ بیس (coinbase) که رقیب سرسخت صرافی بایننس است، توسط نهادهای قانونی-نظارتی آلمان پذیرفته شد. این صرافی‌ آمریکایی که سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده،‌ از سازمان نظارت بر خدمات مالی آلمان مجوز دریافت می‌کند. خبر دریافت مجوز صرافی کوین‌بیس از نهادهای نظارتی آلمان توسط خبرنگار بلومبرگ به بیرون درز پیدا کرده است.

تغییراتی که در سیاست‌گذاری‌های صرافی‌های رمزارز بین‌المللی اتفاق می‌افتد، همچنین محدودیت‌هایی که گاه قانون‌گذاران برای آن‌ها به وجود می‌آورند، ریسک سرمایه‌‌گذاری در این صرافی‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه، برای اینکه احتمال مسدود شدن سرمایه‌های خود را به صفر برسانید، بهتر است از یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی استفاده کنید.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.