هادل (HODL) ارزهای دیجیتال چیست؟

هادل ارزهای دیجیتال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

HODL از کلمه HOLD به معنای نگه‌داری می‌آید. 

این واژه برای شما توصیه‌ای دارد:

کریپتوکارنسی‌های خود را به امید این‌که روزی ارزش آن‌ها زیاد شود، نگه دارید.
در جامعه بیتکوین از این واژه زیاد استفاده می‌شود و وقتی کسی به شما می‌گوید که بیتکوین خود را هادل می‌کند، به این معناست که آن را به این زودی‌ها نخواهد فروخت.

پیدایش این کلمه در حوزه کریپتوکارنسی‌ها بسیار جالب است. در سال ۲۰۱۳، کاربری در سایت Bitcointalk.org، که یک وب سایت برای گفت‌وگوی افراد در حوزه ارزهای دیجیتال است، در یک پست به دیگران توصیه کرده بود که بهتر است بیتکوین‌های خود را نفروشند و آن‌ها را نگه دارند. او در انتهای پستش نوشت: «I AM HODLING» و پس از آن اتفاق، کلمه HODL در گوگل ترند شد و وارد دنیای ارزهای دیجیتال شد.

 HODL ارزهای دیجیتال

سیاست هادل ارزهای دیجیتال دقیقا برعکس تریدینگ است. تریدرها در واقع، به دنبال کسب سود از نوسانات کوتاه مدت رمزارزها هستند؛ در مقابل در سرمایه‌گذاری HODL، افراد باید بتوانند پس از افزایش قیمت یک رمزارز در یک بازه زمانی کوتاه، بر وسوسه فروختنِ دارایی خود، غلبه کرده و به دنبال کسب سود در طولانی مدت باشند. در این روش، سرمایه‌گذارها با ارزش افزوده‌ای که بیتکوین در طول زمان و در طولانی مدت به دست می‌آورد، به سود می‌رسند. 

روش کار تریدرها معمولا به این صورت است که در قیمت پایین، یک رمزارز را خریداری کرده، سپس در قیمت بالا آن را به فروش می‌رسانند؛ این روش رویکردی پر خطر است زیرا همواره تریدر به هدف خود یعنی بالا رفتن یک رمزارز پس از خرید در قیمت پایین، نمی‌رسد. به صورت کلی یکی از چالش‌هایی که پیش روی تریدرها قرار دارد این است که روندهای قیمتی ارزهای دیجیتال بسیار غیر قابل پیش‌بینی و پر نوسان هستند؛ آن‌ها باید به صورت مداوم الگوهای قیمتی و نمودار ها را چک کنند و در معرض استرس زیادی خواهند بود. تریدی که یک رمزارز را ارزان خریداری کرده است لزوما به سود نخواهد رسید. 

هادل ارزهای دیجیتال روشی است که ریسک تریدینگ را کاهش می‌دهد و از طرفی افراد با هولد کردن،  باید در برابر جریانات ایجاد شده و احساسات بازار مقاومت کنند و دارایی خود را به فروش نرسانند. توجیه قابل قبول برای استفاده از این رویکرد در سرمایه‌گذاری این است که به طور کلی تکنولوژی بلاک چین و ویژگی‌هایی که در اختیار ارزهای دیجیتال گذاشته است به گونه‌ای است که ارزش ارزهای دیجیتال، معمولا در بلند مدت افزایش خواهد یافت؛ بنابراین در طولانی مدت برای سرمایه‌گذارها سودرسان خواهد بود. Hodler ها افرادی هستند که دارایی خود را نگه داشته و حتی در طول روندهای گاوی هم از فروختن آن سر باز می‌زنند. 

یکی دیگر از اعتقادات هولدرها این است که در آینده، بیتکوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال، جایگزین ارزهای فیات و سیستم‌های مالی جاری خواهند شد. اما بهتر است که کریپتو یا آلت کوینی که برای هادل کردن انتخاب می‌کنید، یک ارز دیجیتال معتبر مانند بیتکوین باشد که در طولانی مدت با خطر از بین رفتن مواجه نباشد.

 

 

هادل ارزهای دیجیتال یا تریدینگ؟

پاسخ دادن به این‌ سوال که افراد باید کنند هادل یا ترید دشوار است و به منفعل یا فعال بودن سرمایه‌گذار بستگی دارد.

  • سرمایه‌گذاری منفعل: سرمایه گذار منفعل در واقع مقدار کمی از سرمایه خود را برای تجارت ارزهای دیجیتال در نظر می‌گیرد و برای نظارت بر بازار ارزهای دیجیتال زمان زیادی را صرف نمی‌کند.
  • سرمایه‌گذاری فعال: یک سرمایه گذار فعال به طور مداوم بر بازار کریپتوها نظارت دارد و بسته به افزایش یا سقوط قیمت رمزارزها، به صورت روزانه یا هفتگی معاملات خود را انجام می‌دهد. تریدرها ممکن است سود زیادی از معاملات خود بدست آورند، اما امکان ضرر زیاد نیز وجود دارد.

 

به عنوان مثال تصور کنید که در سال ۱۳۹۳ فردی یک بیت کوین با ارزش دلاری ۲۵۳ دلار و تنها ۸۶۰ هزار تومان خریداری می‌کرد. سرمایه این فرد در اسفند ۱۳۹۸، ۹۰۰۰ دلار (۱۴۱ میلیون تومان) ارزش داشته است. این افزوده ارزش در دارایی هولدر، هم ناشی از افزایش ارزش دلار در طی این پنج سال (قیمت دلار در اسفند ۱۳۹۳، ۳,۴۰۰ تومان و در اسفند ۱۳۹۸، ۱۵,۷۰۰ تومان بود) و هم ناشی از افزایش قیمت بیتکوین (قیمت بیتکوین در اسفند ۱۳۹۳، ۲۵۳ دلار و در اسفند ۱۳۹۸، حدود ۹۰۰۰ دلار بود) در این بازه زمانی است.

با این تفاسیر و با توجه به سیاست ارزهای دیجیتال، که معمولا در طولانی مدت روند رو به رشد دارند، هادل کردن گزینه‌ای بسیار مناسب برای افرادی است که به دنبال افزایش ارزش دارایی خود هستند.

 

طبق گزارشی که bitcoinist در ۳ مارچ ۲۰۲۰ (اسفند، ۱۳۹۸)، ارائه داد، ۴۲ درصد از حجم کل موجودی بیتکوین، به مدت دو سال است که در شبکه جابه‌جا نشده است؛ این موضوع با توجه به هاوینگ بعدی بیتکوین در سال میلادی جاری (۲۰۲۰)، می‌تواند به محدودیت این رمزارز محبوب دامن بزند و منجر به افزایش قیمت و ارزش آن شود.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.