تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال چیست؟

تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 9 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱ بهمن ۱۳۹۹

هنگامی که یک سرمایه‌گذار قصد دارد سهام خاص یک شرکت را بخرد و یا روی کالا یا پولی سرما‌یه‌گذاری کند، باید قبل از انجام هر اقدامی، گذشته و روندهای صعودی و نزولی قیمتِ سهام آن شرکت، کالا و یا پول را بررسی کند. به این فرآیند تحلیل تکنیکال بازار می‌گویند.

در واقع، تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال، به بررسی روند گذشته‌ قیمت‌ کریپتوها در بازار می‌پردازد؛ بدین صورت سرمایه‌گذار برای ورود به بازار و یا انتخاب رمزارزی که باید روی آن سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند بهترین و احتمالا سودرسان‌ترین تصمیم را بگیرد.

 

 

به عنوان مثال هر سال و در آستانه سال نوی چینی‌ها و هندی‌ها قیمت جهانی طلا به دلیل افزایش تقاضای این فلز گران‌بها بالا می‌رود. در نتیجه این عید، زمان خوبی برای کسانی خواهد بود که قصد فروش طلای خود را دارند. در این تحلیل روند گذشته قیمت طلا بررسی شده است و بر اساس آن پیش‌بینی شده است که سرنوشت کنونی آن به چه صورت خواهد بود.

در تحلیل تکنیکال، نقش اصلی تعیین‌کننده قیمت‌های بازار، انتظارات مردم است. عمده مردم انتظار دارند که نزدیک به سال نو قیمت طلا افزایش یابد، در نتیجه  تب و تاب برای خرید این فلز ارزشمند افزایش می‌یابد.

نوسان‌های شدیدی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، باعث شده که شناسایی الگوهای رفتاری سرمایه‌گذاران در قیمت‌های مختلف، کمی پیچیده شود؛ سوالی که پیش می‌آید این است که با وجود این نوسانات شدید کریپتوکارنسی‌ها، تریدها چگونه تصمیم بگیرند که چه زمانی اقدام به خرید و یا فروش یک رمزارز کنند؟

تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال می‌تواند چراغ راه تریدرها برای بررسی بازار و تصمیم گیری آن‌ها باشد.

تریدرهای ارزهای دیجیتال، از جمله بیت کوین، برای بررسی روند قیمت‌های کریپتوکارنسی‌ها و تشخیص نقاط خرید و فروش، نمودارهای قیمتی را به صورت تکنیکال تحلیل می‌کنند. 

شاخص‌های تکنیکال در این نمودارها، وضعیت خرید  و فروش در بازار را در بازه‌های زمانی مختلف نشان می‌دهند؛ به عبارتی با مشاهده نمودارها، می‌توان رفتار تریدرها و کاربران را تشخیص داد و تا حدودی آینده قیمتی ارزهای دیجیتال را حدس زد. با استفاده از روندهای مشاهده شده در نمودارهای قیمتی، تریدرها می‌توانند از الگوهای موجود در داده‌های مربوط به قیمت استفاده کنند و بتوانند تصمیمات خوبی برای انجام معاملات خود بگیرند. 

اگر یک تحلیل‌گر با استفاده از اطلاعات گذشته بتواند روندهای خرسی و گاوی آینده را پیش بینی کند، از طریق خرید در روند خرسی و فروش در روند گاوی می‌تواناد به سود خوبی دست یابد.

 

انواع نمودار در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

باید بدانید که در آنالیز نمودارهای قیمتی ارزهای دیجیتال، دو نمودار بسیار پر کاربرد به نام نمودار خطی ساده و نمودار شمعی (Candlestick) وجود دارد.

 

نمودار شمعی: 

این نمودارها، پرکاربرد ترین نمودار برای تحلیل رفتار بازر هستند. به هرکدام از هاشورهای سبز و قرمز رنگ روی نمودار اصطلاحا کندل (شمع) گفته می‌شود؛ و هر کندل نشان دهنده نقطه شروع، کمترین قیمت، بیشترین قیمت معاملاتی و قیمت پایانی یک رمزارز، در بازه زمانی مشخصی است.

نمودار شمعی

 

مزیت نمودارهای شمعی، این است که با مشاهده کندل‌ها در این نمودار، می‌توانیم به جزئیات نوسانات قیمتی یک رمزارز در بازه زمانی خاصی، دست یابیم.

همان‌طور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، کندل‌ها با رنگ‌های قرمز و سبز نشان داده می‌شوند. رنگ سبز نشان می‌دهد که قیمت نهایی روند بیشتر از قیمت شروع آن بوده است؛ و رنگ قرمز نشان دهنده این است که قیمت نهایی روند از قیمت شروع آن کمتر بوده است.

هرکدام از کندل‌ها دارای اجزای خاصی می‌باشند که تریدرها با نگاه کردن به آن‌ها می‌توانند روند قیمتی در یک بازه زمانی مشخص را بررسی کنند:

کندل نمودار شمعی

 

ارتفاع بدنه شمع‌ها نشان دهنده تفاوت قیمت ابتدایی و قیمت نهایی روند می‌باشد و در کندل‌های سبز، هرچه این ارتفاع بیشتر باشد، یعنی قدرت گاوهای بازار از خرس‌ها بیشتر بوده است و توانسته‌اند قیمت را به میزان زیادی افزایش دهند؛ در مقابل در کندل‌های قرمز، هرچه ارتفاع بدنه بیشتر باشد، یعنی قدرت خرس‌ها بر گاوها چربیده است و قیمت نهایی با اختلاف زیادی از قیمت ابتدایی کمتر می‌باشد. 

به عبارتی اندازه بدنه کندل‌ استیک‌ها نشانگر قدرت زیاد خرید یا فروش است؛ در واقع هرچقدر بدنه کندل بزرگتر باشد، نشان‌دهنده افزایش قدرت خریداران یا فروشندگان است.

 

کندل‌ استیک‌

 

به طور کلی هر کندل از 4 قسمت تشکیل شده است:

1- باز شدن قیمت (Open)

2- بسته شدن قیمت (Close)

3- بیشترین قیمت (High)

4- کمترین قیمت (Low)

با کنار هم قرار گرفتن تعداد زیادی از این کندل‌ها، یک نمودار شمعی ژاپنی ایجاد می‌شود.

در نمودارهای شمعی چندین الگو ممکن است رخ دهد، که هر الگو وضعیت خاصی در بازار را نشان می‌دهد و نشان دهنده روندهای قیمتی و رفتاری متفاوتی در بازار است:

    • الگوی چکش (Hammer)
    • الگوی چکش وارونه (Inverted Hammer)
    • الگوی مرد وارونه (Hanging Man)
    • الگوی ستاره دنباله‌دار (Shooting star)
  • الگوی چکش (Hammer):

این الگو معمولا در انتهای یک روند نزولی مشاهده می‌شود و سیگنالی از پایان روند نزولی و شروع روند صعودی است.

در الگوی چکش، بدنه کندل در قسمت بالایی و سایه در قسمت پایینی آن قرار دارد. سایه پایین کندل دو تا سه برابر بدنه و سایه بالایی بسیار کوتاه است و یا  اصلا وجود ندارد. در این الگو، هرچه سایه پایینی بلندتر باشد، روند صعودی‌تر خواهد بود.

الگوی چکش نشانگر این است که پس از یک حرکت نزولی، خریداران وارد بازار شده و قیمت را افزایش داده‌اند. تشکیل سایه پایینی بلند در این الگو نشانه دهنده این است که در طول معاملات، کنترل از دست خرس‌ها خارج شده و گاوها توانسته‌اند قیمت بسته شدن را تا دو برابر، بالاتر از پایین‌ترین قیمت ببندند. 

الگوی چکش

تریدرها بعد از مشاهده این الگو، صبر می‌کنند تا قیمت از سقف الگو بالاتر رود و بعد از آن اقدام به خرید می‌کنند.

 

  • الگوی چکش وارونه (Inverted Hammer):

این الگو نیز در انتهای یک روند نزولی مشاهده می‌شود و  سیگنالی از پایان روند نزولی و شروع روند صعودی است؛ اما تفاوت آن با الگوی چکش در این است که بدنه کندل در قسمت انتهایی و سایه بلند الگو در قسمت بالایی آن قرار دارد. هرچه سایه پایینی بلندتر باشد، روند صعودی‌تر خواهد بود.همچنین در الگوی چکش وارونه، اندازه بدنه کندل، نصف سایه بالایی است.

الگوی چکش وارونه نشانگر این است که پس از یک حرکت نزولی، خریداران وارد بازار شده‌اند و با اینکه قیمت را افزایش داده‌اند ولی قدرت چندانی نداشته و خرس‌ها توانسته‌اند قیمت را کاهش دهند.

 

الگوی چکش وارونه

تریدرها بعد از مشاهده این الگو، صبر می‌کنند تا قیمت از سقف کندل بالاتر رود و بعد از آن وارد پوزیشن خرید می‌شوند.

 

  • الگوی مرد وارونه (Hanging Man):

 مرد وارونه انتهای یک روند صعودی مشاهده می‌شود و  سیگنالی از پایان روند صعودی و شروع روند نزولی است. در این الگو، بدنه کندل در قسمت بالایی و دنباله آن در پایین مشاهده می‌شود. سایه بالایی کندل یا وجود ندارد یا بسیار ناچیز و قابل چشم‌پوشی است. هرچه سایه پایینی بلندتر باشد، روند نزولی‌تر خواهد بود.

تفاوت مرد وارونه با کندل چکشی این است که، مرد وارونه در انتهای یک روند صعودی و کندل چکشی در انتهای یک روند نزولی مشاهده می‌شود.

الگوی مرد وارونه

الگوی مرد وارونه نشانگر این است که در انتهای یک روند صعودی، فروشندگان بر خریداران پیشی گرفته‌اند و باعث ایجاد روند نزولی شده‌اند.

 

  • الگوی ستاره دنباله‌دار

الگوی ستاره دنباله‌دار نیز در انتهای یک روند صعودی مشاهده می‌شود و سیگنالی از پایان روند صعودی و شروع روند نزولی است. در این الگو سایه بالایی حداقل دو برابر بدنه و سایه پایینی بسیار ناچیز است یا وجود ندارد. هرچه سایه بلندتر باشد به این معناست که در آن روز، فروشندگان در بازار بیشتر از خریداران بوده‌اند.

الگوی ستاره دنباله‌دار

مرد وارونه و ستاره دنباله‌دار، الگوهای خرسی بازار محسوب می‌شوند زیرا نشان‌دهنده پایان روند صعودی و شروع روند نزولی بازار هستند.

نمودارهای خطی ساده

نمودارهای قیمتی ساده، روند قیمت را در زمان‌های مختلف نشان می‌دهند و تفاوت آن با کندل استیک این است که این نمودارها، نواسانات قیمتی را با جزئیات نشان نمی‌دهند؛ بلکه به صورت اجمالی روند قیمت را دنبال می‌کنند.

نمودار خطی ساده

 

پیش بینی قیمت رمزارزها با استفاده از سطوح روند نمودار

هدف اصلی استفاده از تحلیل تکنیکال در بازار کریپتوکارنسی‌ها، پیش بینی قیمت و روند بازار است تا تریدرها بتوانند در بهترین زمان و برای دستیابی به بهترین سود، خرید و فروش انجام دهند.

در تحلیل نمودارهای قیمتی، چند مفهوم پر کاربرد از جمله خطوط روند، سطح حمایت، سطح مقاومت و میانگین متحرک وجود دارد.

 

  • خطوط روند

خطوط روند می‌توانند صعودی (Up trend) و یا نزولی (downtrend) باشند. 

برای تشخیص روند صعودی بازار، پایین‌ترین نقاط ابتدایی و انتهایی بازه زمانی مورد نظر به یکدیگر متصل می‌شوند. در واقع این خط، از پایین ترین قیمت تا جایی که قیمت دوباره کاهش یافته، ادامه دارد.

برای تشخیص روند نزولی،  نیز باید بالاترین نقاط ابتدایی و انتهایی آن بازه را به یکدیگر متصل کنیم. در واقع روند نزولی، با اتصال بالاترین نرخ قیمت تا جایی که دوباره نرخ قیمت افزایش پیدا یافته است، ترسیم می‌شود.

تحلیل‌گر با استفاده از خطوط روند، تلاش می‌کند که در بین نوسانات بازار، روند فعلی را مشخص کند؛ پس از آن یک تریدر، با توجه به صعودی یا نزولی بودن روند،  تصمیم می‌گیرد که اقدام به خرید کند یا فروش.

 

خط روند صعودی و نزولی

 

  • سطح حمایت (Support Zone)

سطح حمایت در واقع بازه قیمتی‌ای است که از بهم پیوستن نقاط حداقل قیمت به دست می‌آید. در این سطوح میزان تقاضا بر عرضه فزونی یافته و بر آن غلبه می‌کند که نتیجه این پیروزی به صورت افزایش قیمت‌ها و ادامه روند صعودی قابل مشاهده است. 

زمانی که قیمت به زیر سطح حمایت سقوط می‌کند، علاقه به خرید در میان تریدرها افزایش می‌یابد و باعث می‌شود قیمت دوباره به بالای این خط برگردد.

 

  • سطح مقاومت (Resistance Zone)

سطح مقاومت از به هم پیوستن نقاط حداکثر قیمت به دست می‌آید. در این سطوح میزان عرضه بر تقاضا افزایش یافته و همین امر موجب کاهش قیمت و ادامه روند نزولی می‌شود. 

همچنین زمانی که قیمت از خط مقاومت بالا می‌رود علاقه به فروش بیشتر شده و باعث کاهش قیمت دارایی می‌شود.

 

سطح حمایت و سطح مقاومت

 

  • میانگین متحرک (Moving Average)

در تحلیل تکنیکال، چندین اندیکاتور وجود دارد که میانگین متحرک یکی از شاخص‌های معتبر و پر استفاده در تحلیل است. میانگین متحرک را به اختصار MA می‌نامند.

MA به تحلیل‌گر کمک می‌کند که با حذف نوسانات موجود در نمودار، روند کلی قیمت را به دست بیاورد. در واقع با میانگین‌های متحرک، ما می‌توانیم نوسانات قیمت را برای رسیدن به یک دید بهتر نسبت به وضعیت فعلی، نادیده بگیریم.  با این شاخص، ما می‌توانیم از داده‌های بازار، در یک بازه زمانی خاص میانگین داشته باشیم.

میانگین متحرک

 

 

  • اندیکاتور قدرت نسبی(RSI)

این شاخص به ما کمک می‌کند که مناطق اشباع خرید و اشباع فروش را روی نمودار مشاهده کنیم. RSI یک شاخص نوسانی است زیرا بین خطوط سطوح صفر و صد در نوسان است.

تریدر با استفاده از این اندیکاتور، بهترین زمان برای خرید و یا فروش دارایی خود را بدین صورت حدس می‌زند:

همان‌طور که گفته شد این شاخص بین بازه‌های صفر و صد در نوسان است و سطوح سیگنال‌دهنده برای خرید و فروش، سطوح ۳۰ و ۷۰ هستند. زمانی که RSI، سطح ۳۰ را قطع کرد و حتی کمی به زیر این سطح نزول پیدا کرد، تریدر باید وارد بازار شود و خرید انجام دهد؛ به عبارتی در این مرحله بازار دچار اشباع فروش شده است و ازین پس قیمت‌ها بیش از این کم نخواهند شد و یک روند صعودی پیدا خواهند کرد؛ که این موضوع سیگنالی برای خرید است.

در مقابل سطح ۷۰ و رسیدنِ RSI به بالای آن سیگنالی برای فروش است زیرا در این مرحله اشباع خرید بازار رخ داده است و خریداران بیشتری اقدام به خرید نخواهند کرد؛ در نتیجه فروش ناگهانی رخ می‌دهد و قیمت‌ در روند نزولی قرار خواهد گرفت.

اندیکاتور قدرت نسبی

قدرت نسبی، در این شاخص به ما می‌گوید که قدرت در دست خریداران است یا فروشندگان.

 

  • اندیکاتور مکدی(MACD)

اندیکاتور مکدی (Moving Average Convergence Divergence)، برخوردِ میانگین‌های متحرک همگرا-واگرا یا برگشت احتمالی قیمت را نشان می‌دهد. 

خط MACD، با تفاضلِ میانگین متحرک نمایی ۲۶ روزه، از میانگین متحرک نمایی ۱۲ روزه به دست می‌آید. حاصل این تفریق یک میانگین متحرک نمایی ۹ روزه یا همان MACD است که خط سیگنال (signal line) نامیده می‌شود. این خط در واقع سیگنالی برای خرید و فروش می‌دهد.

اندیکاتور مکدی

 

  • اندیکاتور پیوت (pivot)
    این شاخص پس از بسته شده کندل‌ها، کم‌ترین، بیشترین و آخرین قیمت کندل پیشین را در هر بازه زمانی که مدنظر است به ما نشان می‌دهد. اندیکاتور پیوت، همچنین سطوح حمایت و مقاومت را برای ما رسم می‌کند و به ما در پیش‌بینی نوسان قیمت رمزارز مورد نظر کمک می‌کند.

اندیکاتور پیوت

 

ارزهای دیجیتال، دارایی‌هایی به شدت پرنوسان هستند و قیمت آن‌ها می‌تواند در چند دقیقه به شدت بالا و پایین شود. یکی از راه‌حل‌ها برای جان سالم بدر بردن ازین بازار پرنوسان، استفاده از راهنمایی‌هایی است که توسط تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال به تریدرها ارائه می‌شود.

در این زمینه، وب سایت تحلیلی Tradingview.com، یکی از بهترین منابع و ابزارهای تکنیکال است. با استفاده از تریدینگ‌ویو، می‌توانید خطوط حمایت، مقاومت و ترند را در بازه‌های زمانی یک دقیقه تا چند سال رسم کنید.

 

ارز دیجیتال در ایران

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.