تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 8 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱ بهمن ۱۳۹۹

قطعا هر سرمایه‌گذاری، قبل از ورود به یک بازار باید بتواند بهترین دارایی برای سرمایه‌گذاری و بهترین زمان برای ورود را انتخاب کند؛ تحلیل بازار راهی است که هر فرد قبل از قرار دادن سرمایه‌اش در یک حوزه و بازار خاص، باید طی کند.

به عبارتی قبل از انجام هر کاری و سرمایه‌گذاری در هر پروژه، کالا یا محصولی، باید بتوانیم روند آتی بازارِ آن را حدس بزنیم. با حدس زدن روند بازار یک دارایی و قیمت احتمالیِ آن در آینده می‌توانیم یک تصمیم درست بگیریم و به اشتباه سرمایه خود را در معرض خطر قرار ندهیم.

به صورت کلی برای پیش بینی قیمت دارایی‌ها در بازار، دو روش اصلی به نام تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال وجود دارد.

در تحلیل تکنیکال، سرمایه‌گذار با توجه به روندهای قیمتی قبلی و یک سری شاخص‌ها و نمودارهای آماری به پیش‌بینی قیمت‌ها می‌پردازد؛ این روش معمولا برای تریدرهای کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت، که هدفشان کسب سود در زمان کوتاه است، مناسب می‌باشد.

 

 اما در حالتی که یک تریدر بخواهد در بلند مدت به سود برسد و چشم‌انداز طولانی‌تری از یک دارایی داشته باشد، باید عوامل متعدد دیگری، بیشتر از روندهای قیمتی گذشته را در نظر بگیرد؛ تحلیل فاندامنتال راهی برای دست‌یابی به این هدف است.

تحلیل بنیادین یا تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis)، یکی از روش‌ها برای تحلیل بازار سرمایه و پیش‌بینی قیمت‌ها است. در این نوع تحلیل، تحلیل‌گر تصمیمات خود در مورد معاملات را بر اساس شرایط، اخبار، عوامل سیاسی، قانون‌گذاری و سایر شرایط بازار دارایی‌ مورد نظر، اتخاذ می‌کند.

تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال، عوامل متعددی مانند قانون‌گذاری‌های یک کشور درباره رمزارزها، رفتار سرمایه‌گذاران بزرگ آن کشور و رویکردشان به این حوزه، وضعیت سایر دارایی‌ها از جمله ارزهای فیات و…، می‌تواند بر قیمت دارایی‌های دیجیتال تاثیر بگذارد.

همان‌طور که گفته شد، در نظر گرفتن عواملی مثل قانون‌گذاری‌ها درباره یک دارایی، در واقع تحلیل فاندامنتالِ بازارِ آن دارایی است. مثلا در حالتی که کشوری خرید و فروش یک رمزارز را ممنوع اعلام می‌کند، آیا در این شرایط سرمایه‌گذاری در آن دارایی منطقی خواهد بود؟

و یا در حالتی که  معامله رمزارزها یا یک کریپتوکارنسی خاص در کشوری قانونی اعلام می‌شود، انتظار می‌رود که چنین خبری منجر به رونق استفاده از ارزهای دیجیتال در آن کشور شود.

اخیرا در ۸ مهر ۱۳۹۹، رئیس‌جمهور کشور ونزوئلا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا، قصد دارند معامله کلیه ارزهای دیجیتال در این کشور را قانونی اعلام کنند. انتظاری که می‌رود این است که به دنبال انتشار این خبر، استفاده از رمزارزها در این کشور ترویج پیدا کند و به صورت کلی تاثیر مثبتی در بازار کریپتوکارنسی‌ها در ونزوئلا ایجاد شود. 

برای آشنایی بیشتر با تاثیرات فاندامنتال بر بازار ارزهای دیجیتال، در ادامه مثال‌های دیگری را ارائه می‌دهیم.

تاثیر این اتفاقات، خبرها و عوامل خارجی، سیاسی و اقتصادی، بر قیمت دارایی‌ها و در نظر گرفتن چنین عواملی برای تصمیم‌گیری خرید یا فروش هر نوع دارایی، از جمله ارزهای دیجیتال را، تحلیل فاندامنتال بازار می‌گویند.  

در مورد ارزهای دیجیتال، عوامل منحصر به فردی بر بهره‌گیری از تحلیل‌های فاندامنتال موثر است. مهم‌ترین موارد در این زمینه عبارتند از:

  • توجه به مارکت‌کپ (ارزش بازار)
  • حجم معاملات
  • ارزش شبکه نسبت به میزان تراکنش‌های ۲۴ ساعته‌ آن (NVT)
  • هزینه استخراج یک رمزارز
  • امتیاز پروژه‌ از نظر فاندامنتال (FCAS)
  • نرخ بازگشت سرمایه

همچنین، قانون‌گذاری کشورها در مورد ارزهای دیجیتال و اخبار پذیرش یا ممانعت دولت‌ها نسبت به ارزهای دیجیتال، موارد قابل توجهی در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال هستند.

توجه به مارکت‌کپ (ارزش بازار)

ارزش بازار هر رمزارز، به مقدار کل سرمایه در حال گردش آن رمز ارز، بر حسب قیمت آن (بر اساس دلار آمریکا) اطلاق می‌‌شود. شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به سایت coinmarketcap.com، به ارزش کل هر دارایی پی ببرید.

به عنوان مثال برای تخمین مارکت کپ بیتکوین به صورت زیر عمل می‌کنیم: 

تعداد کل بیت کوین‌های در گردش بازار × قیمت هر بیت کوین بر حسب دلار = ارزش بازار بیت کوین

در روز ۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۸,۵۰۷,۱۵۰ عدد بیت کوین و با قیمت هر واحد کوین، ۱۰,۶۰۶/۴۴ دلار در بازار موجود بوده، بنابراین مارکت کپ این رمزارز در سیزدهم مهر ۱۳۹۹، تقریبا ۱۹۶ میلیارد دلار بوده است. 

مارکت کپ بیت کوین

ارزش بازار، یکی از عوامل مهمی است که قبل از انتخاب یک رمزارز، باید در نظر بگیرید.

 بالا بودن حجم بازار یک ارز دیجیتال، یعنی سرمایه‌گذارانِ بیشتری آن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند و این رمزارز از محبوبیت مناسبی برخوردار است؛ این موضوع می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در آن دارایی را کاهش دهد.

حجم معاملات

در بازار کریپتوکارنسی‌ها، هر چه میزان تقاضا برای یک رمز ارز بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود؛ میزان تقاضای یک رمزارز، با حجم بازار آن مشخص می‌شود.

توجه داشته باشید که عوامل متعددی می‌توانند بر افزایش میزان تقاضا و در نتیجه حجم معاملات یک ارز دیجیتال تاثیر بگذارند.

چندی پیش خبری مبنی بر افزایش ذخیره بیتکوین توسط ماینرها منتشر شد؛ در آن زمان مشخص شد که ۱/۸۲ میلیون بیت کوین و با ارزش ۲۱ میلیارد دلار، توسط ماینرها نگه داشته شده می‌شود. انتشار چنین خبری می‌توانست یک شتاب دهنده کوتاه مدت برای قیمت این رمز ارز باشد، زیرا این موضوع نشان می‌داد که ماینرها بیش از پیش، بیت کوین‌های خود را ذخیره می‌کنند و می‌توانند باعث افزایش قیمت آن شوند. بنابراین حجم معاملات روزانه بیت کوین پس از انتشار این خبر می‌توانست افزایش یابد. 

 حجم معاملات روزانه یک رمزارز می‌تواند به دنبال انتشار خبرهایی این چنینی و عواملی دیگر، به صورت ناگهانی افزایش و یا کاهش پیدا کند؛ به همین دلیل، برای تصمیم‌گیری بر اساس حجم معاملات، باید بازه زمانی بیشتری از معاملات روزانه را در نظر داشته باشید.

در شکل زیر می‌توانید حجم بازار ده رمز ارز اول در سایت کوین‌مارکت‌کپ را مشاهده کنید:

ارز دیجیتال

ارزش شبکه نسبت به میزان تراکنش‌های ۲۴ ساعته‌ آن (NVT)

این شاخص نشان می‌دهد که آیا یک رمزارز مانند بیت کوین، در حال حاضر به اندازه قیمت واقعی‌اش ارزش گذاری شده است، یا این‌که متفاوت از ارزش واقعی‌اش قیمت دارد.

سوالی که پیش می‌آید این است که این شاخص چه کمکی به ما می‌کند؟

این شاخص برای تصمیم‌گیری برای خرید و یا فروش به ما کمک می‌کند. به عنوان مثال اگر برای بیتکوین، NVT بیش از مقدار معمولش باشد، این موضوع نشان می‌دهد که قیمت این رمزارز در حال حاضر بیش از حد واقعی‌اش ارزش گذاری شده و ممکن است به زودی کاهش یابد و به میزان واقعی‌اش برسد؛ بنابراین در این حالت بهتر است که اقدام به فروش شود.

در حالت بعدی اگر شاخص NVT بیت کوین کم باشد، این موضوع نشان‌دهنده این است که بیت کوین کمتر از میزان واقعی‌اش ارزش گذاری شده، پس بهتر است فرد اقدام به خرید کند.

برای محاسبه NVT، باید مارکت کپ (ارزش بازار) رمزارز مورد نظر را بر ارزش تراکنش‌های صورت گرفته‌ی آن رمزارز، در شبکه بلاک‌چینی‌اش، در۲۴ ساعت اخیر تقسیم کنید.

هزینه استخراج یک رمزارز

در ارزهای دیجیتالِ قابل استخراج، به صرفه بودنِ ماینینگِ آن رمزارز، یکی دیگر از پارامترهایی است که می‌تواند بر بازار آن تاثیر بگذارد. اگر سودی که ماینرها به دست می‌آورند، نسبت به هزینه‌ای که در این راه خرج می‌کنند کم‌تر باشد، آن‌ها دست از استخراج آن رمزارز برمی‌دارند و این موضوع می‌تواند منجر به کاهش قیمت شود.

 

امتیاز پروژه‌ از نظر فاندامنتال (FCAS)

شاخص FCAS، مخفف عبارت Fundamental Crypto Asset Score است. این مقیاس با برآورد و ترکیبِ پارامترهای فاندامنتال زیادی، امتیاز یک رمزارز از نظر فاندامنتال را نشان می‌دهد.

FCAS عددی بین ۰ تا ۱۰۰۰ است که هر بازه‌ی امتیازی با رنگ خاصی نشان داده می‌شود:

تحلیل فاندامنتال

 

برای به دست آوردن این مقیاس، باید به سایت app.flipsidecrypto.com/tracker/all-coins مراجعه و ابتدا ثبت‌نام کنید:

تحلیل فاندامنتال رمزارز

پس از لاگین شدن، لیست رمزارزها بر اساس رتبه FCAS را به صورت زیر مشاهده خواهید کرد:

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، در زمان نگارش این مقاله، رتبه برتر FCAS در اختیار اتریوم (۹۷۲) قرار دارد و برای بیت کوین این شاخص، ۸۹۳ است. 

تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه (Return on investment) یا ROI، میزان رشد قیمت یک رمزارز، نسبت به قیمت اولیه آن (یا اولین قیمت شناخته شده برای آن) را نشان می‌دهد.  

این شاخص در واقع به شما می‌گوید که اگر در روزهای اولیه پیدایش یک رمزارز آن را خریده بودید و نگه می‌داشتید، تاکنون چند درصد سود به دست می‌آوردید.

اولین فرد بخت برگشته‌ای که بیت کوین را با یک کالا معامله کرد، لازلو هانیک (Laszlo Hanyecz) بود که در ماه می سال ۲۰۱۰ (خرداد ۱۳۸۹)، ۱۰ هزار عدد BTC را با دو پیتزا تعویض کرد؛ تصور کنید که اگر او این کار را نکرده بود، در حال حاضر ثروتی حدود ۱۰۷ میلیون دلار داشت.

 بدیهی است که هرچه نرخ بازگشت یک رمزارز بیشتر باشد، یعنی قیمت آن با گذشت زمان رشد بهتری داشته است.

فرمول محاسبه این شاخص بصورت زیر می‌باشد:

شاخص ROI

 

در زمان نوشتن این مقاله، بیت کوین حدود ۱۰,۷۴۲/۵۷ دلار ارزش دارد. قیمت اولیه این رمزارز در زمان لیست شدن در کوین مارکت کپ در سال ۲۰۱۳، ۱۳۵ دلار بوده است؛ بنابراین نرخ بازگشت سرمایه بیت کوین تا روز نوشتن این مقاله، یعنی ۱۵ مهر ۱۳۹۹، حدودا ۷۸۵۷/۴۶ درصد بوده است.

موارد زیر عوامل تاثیرگذار دیگری هستند که برای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در یک رمزارز باید در نظر بگیرید:

  • تیم پروژه: پشت هر محصول موفقی یک تیم متخصص وجود دارد!
    مدیران ارشد آن پروژه را بررسی کنید و ببینید چه کسانی هستند؛ هرچقدر که تیم یک پروژه ماهرتر باشد، آن پروژه ارزش سرمایه‌گذاری بیشتری دارد.
  • بررسی وایت‌پیپر: وایت‌پیپرها اسناد رسمی‌ای هستند که جزئیات و نقشه راه یک پروژه را معرفی می‌کنند، با مطالعه آن‌ها به اطلاعات خوبی از پروژه دست می‌یابید و می‌توانید تصمیم‌گیری کنید که آیا آن طرح ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر؟
  • قانون‌گذاری: اگر پروژه‌ای از قوانین و مقررات پیروی نکند، این موضوع می‌تواند بر قیمت آن در آینده اثرات سویی داشته باشد.

 

توجه داشته باشید که معامله رمزارزها، به صورت کلی دنیای پرریسکی است. برای این‌که بتوانید تصمیم بگیرید چه زمانی بهترین وقت برای خرید، فروش و یا هادل کردن است، باید عوامل متعددی که در بالا به برخی از آن‌ها اشاره شد را در نظر بگیرید. این مقاله برای خرید و فروش رمزارز یا ترید ارزهای دیجیتال، توصیه‌ای ارائه نمی‌دهد؛ بلکه هدف از انتشار این مطلب این بود که به شما برای اتخاذ بهترین تصمیم، یک چشم‌انداز کلی ارائه دهد.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.