چرا اتهامات بیت‌مکس به ضرر دیفای خواهد بود؟

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ مهر ۱۳۹۹

پس از اتهامات کیفری که علیه بیت‌مکس صورت گرفت، نگرانی‌های انجمن کریپتو در خصوص قانون‌گذاری ارزهای دیجیتالی افزایش یافت. کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده آمریکا، در اول اکتبر ۲۰۲۰، سه مدیر اجرایی بیت‌مکس را متهم به نقض قوانین رازداری دانست. در واقع، این کمیسیون، بیت‌مکس را به خاطر پولشویی و ضعف سیاست‌های KYC مقصر دانست. پس از دستگیری هم‌بنیانگذار بیت‌مکس و کاهش قیمت بیت‌کوین، نگرانی‌ها درباره ارزهای دیجیتالی بیشتر شده است.

این در حالی است که پروتکل‌های دیفای که شامل صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) می‌شود، حداقل سیاست‌های KYC را در برنامه‌های خود دارند. از آنجا که پروتکل‌های دیفای بر مبنای تمرکززدایی کامل اجرا می‌شوند، می‌توانند به سادگی از قوانین طفره بروند و به سیستمی کاملا غیرمتمرکز تبدیل شوند. با این همه، شک و تردیدهای زیادی در مورد صحت این موضوع وجود دارد. اخیرا، انتقادات زیادی به پروتکل‌ها دیفای شد و از آنجا که این پروتکل‌ها محبوبیت زیادی دارند، توجه زیادی به خود جلب می‌کنند.

آدام کوکران (Adam Cochran)، سرمایه‌گذار انجل و مشاور بلاکچین در رشته‌‌توییتی از اهمیت اتفاقی که برای بیت‌مکس افتاده و تاثیر آن بر روی پروتکل‌های دیفای نوشت. در این رشته توییت، آدام کوکران سقوط احتمالی پروتکل‌های دیفای را بررسی کرد.
وی اظهار داشت که اگرچه مقامات نمی‌توانند مبادلات غیرمتمرکز را به خاطر طبیعت غیرمتمرکزشان، متوقف کنند ولی قانون‌گذاران توانایی تحت فشار گذاشتن توسعه‌دهندگان اصلی را دارند. توسعه‌دهندگان اصلی، کلیدهای کنترل را در اختیار دارند و می‌توانند دامنه‌ها را در مبادلات غیرمتمرکز فراهم کنند. با هدف قرار دادن این افراد توسط قانون‌گذاران، معاملات ارزهای دیجیتالی متحول می‌شود.

آدام کوکران تاکید کرد: «اگر چنین اتفاقی برای یک پروتکل بیفتد، بسیاری از کاربران، دیگر از پروتکل استفاده نمی‌کنند و قرارداد مستقیم نمی‌بندند و اساساً پروتکل را از بین می‌برند».
این سرمایه‌گذار در رشته‌توییت خود به حضور دولت‌ها در معاملات ارزهای دیجیتالی اشاره می‌کند و معتقد است اگر قانون‌گذاران به مبادلات رمزارزها وارد شوند و به پروتکل‌هایی مانند دیفای فشار وارد شود، نتیجه خوبی نخواهد داشت.

کوکران نوشت:«‌نتیجه این کار، پروتکلی است که خارج از دسترس دولت نیست و همیشه می‌توان به آن فشار آورد».
کوکران معتقد است انجمن کریپتو باید مقرراتی مانند BSA را برای DeFi اعمال کند و در این مقررات، تفاوتی بین ورود حاکمیت به حوزه ارزهای دیجیتالی و حریم خصوصی، در مقابل امکان فعالیت مجرمانه قائل شوند. علاوه بر آدام کوکران که درباره رابطه اتهامات بیت‌مکس و آینده پروتکل‌های دیفای اظهار نظر کرده‌ بود، سرمایه‌گذاران دیگری نیز نظراتشان را اعلام کردند. هنریک اندرسون (Henrik Andersson)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در آپولو کپیتال (Apollo Capital)، در مصاحبه‌ای با کوین‌تلگراف گفت: «من معتقدم، با توجه به زمانی که برای رسیدگی به پرونده بیت‌مکس لازم است، پرونده‌های دیفای در کوتاه مدت مطرح نمی‌شوند».

اندرسون در ادامه صحبت‌هایش اظهار داشت: «پروژه‌های دیفای باید آرامش خود را حفظ کنند و به فعالیت‌هایشان ادامه دهند. آن‌ها همچنین باید زیرساخت‌های مالی غیرقابل توقف با کد آزاد و رایگان خود را توسعه بدهند».
دیو جوانز (Dave Jevans)، مدیر ارشد اجرایی CipherTrace نیز همانند کوکران معتقد است پروژه‌های دیفای به زودی با مشکلی مشابه بیت‌مکس روبه‌رو می‌شوند. به گفته جوانز:« آن‌ها نمی‌توانند برای مدت طولانی از مقررات فرار کنند. چون چشم‌ها به آن‌ها است».

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.