نحوه محاسبه هزینه تراکنش و کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال

نحوه محاسبه هزینه تراکنش و کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰

آیا تا کنون این سوال برایتان پیش آمده که هنگام خرید بیت کوین، خرید اتر و یا هر رمزارز دیگری از صرافی آنلاین بیتستان، چه مبلغی را باید به عنوان هزینه انجام تراکنش در شبکه و یا کارمزد پرداخت کنید؟ در این مقاله به توضیح این مسئله پرداخته شده است.

به صورت کلی برای خرید رمزارز از صرافی آنلاین بیتستان شما ملزم به پرداخت دو هزینه برای انجام معامله خود هستید؛ یکی از این هزینه‌‌ها متعلق به صرافی بیتستان است (که تنها ۱ الی ۲/۵ درصد معامله شماست) و دیگری هزینه تراکنش مربوط به شبکه‌ای است که ارز آن را معامله کرده‌اید؛ برای هر رمزارز این فی متفاوت بوده و ممکن است تغییر کند.

  •  هزینه پرداختی به بیتستان:
    بیتستان هیچ‌گونه کارمزدی از مشتریان خود دریافت نمی‌کند؛ درآمد صرافی بیتستان، در اختلاف بین خرید و فروش است که حداکثر بین یک الی دو نیم درصد بوده و روی قیمت ریالی نهایی در سایت لحاظ شده است.  
    لازم به ذکر است که هنگام خرید از بیتستان و پرداخت در درگاه بانکی، کارمزدی به اندازه حداکثر ۱۰ هزار تومان،‌ از طرف درگاه بانکی به مبلغ تراکنش اضافه می‌گردد که مجددا، بیتستان هیچ نفع و تصرفی در آن ندارد و مستقیما از طرف درگاه بانکی اخذ می‌گردد.
  •  فی (fee) تراکنش:
    این هزینه مبلغی است که شما به عنوان کارمزد به ماینرهای شبکه بلاک چینی رمزارز خریداری شده پرداخت می‌کنید و بیتستان هیچ نفع و تصرفی در آن ندارد؛ فی تراکنش در ارزهای مختلف متفاوت است و هنگام خرید در صرافی بیتستان در مرحله دوم به شما نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال برای خرید بیت کوین شما باید ۰/۰۰۰۵ BTC ، برای خرید اتر ۰/۰۰۸ ETH، برای خرید تتر ERC20 به میزان ۲۰ تتر و برای خرید تتر TRC20 نیز معادل یک تتر توسط شبکه از تراکنش شما کسر می‌شود.

    در ادامه می‌توانید تصاویر محاسبه‌ی فی برای خرید چند رمزارز را در پلتفرم صرافی ما مشاهده کنید.

خرید بیت کوین

میزان فی برای خرید بیت کوین

خرید اتر

میزان فی برای خرید اتر

خرید تتر

میزان فی برای خرید تتر ERC20

 

در لینک زیر می‌توانید fee برداشت و واریز برای رمزارزهای مختلف در صرافی بزرگ بایننس را مشاهده کنید:

 

شایان ذکر است که  شما برای هر تراکنش با هر میزان رمزارز انتقالی، فی ثابتی پرداخت می‌کنید و با افزایش مبلغ تراکنش‌ لازم نیست که فی بالاتری پرداخت کنید؛ در واقع مبالغ ذکر شده (به عنوان مثال  ۰/۰۰۰۵ BTC یا ۰/۰۰۸ ETH) ثابت می‌مانند. بنابراین اگر قصد دارید چند بار معامله کنید بهتر است که در یک تراکنش آن‌ها را انجام دهید تا یک مرتبه فی تراکنش را پرداخت کنید. همچنین توجه داشته باشید که با پرداخت فی بیشتر تراکنش شما زودتر توسط ماینرها بررسی و پردازش می‌شود و در مقابل نیز با پرداخت فی کمتر این ریسک وجود دارد که تراکنش شما اصلا پردازش نشود.

برای بررسی دقیق‌تر فی تراکنش برای هر رمزارز می‌توانید به کانال تلگرامی اطلاعیه‌های صرافی آنلاین رمزارز بیتستان مراجعه کنید. کارشناسان ما به صورت دوره‌ای و لیست‌وار این فی را برای راحتی کاربران در کانال منتشر می‌کنند.

 

تا این قسمت از مقاله هزینه‌هایی که برای خرید رمزارز از تراکنش شما کسر می‌شود را به صورت کلی توضیح دادیم؛ برای درک بیشتر این مطلب می‌توانید در ادامه نیز با ما همراه باشید. 

چرا برای خرید بیت کوین یا خرید اتر باید فی تراکنش پرداخت کنیم؟

می‌دانیم که در دنیای مالی سنتی، بانک‌ها و موسسات مالی مسئولیت مدیریت ارزهای فیات را برعهده دارند؛ اما در دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال هیچ موسسه‌ و نهاد مرکزی مانند بانک، بر صحت اعتبار تراکنش‌ها و معاملات رمزارزها نظارت ندارد و این وظیفه بر عهده ماینرها است.

ماینرها برای انجام این فرآیند، توان سخت‌افزاری CPU یا GPU خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا با پردازش رمزنگاری‌های شبکه، تراکنش‌های صحیح را بررسی و تایید کنند. بنابراین در شبکه‌ی بلاکچین که ماینرها وظیفه‌ی بررسی معاملات را بر عهده دارند به ازای انجام هر تراکنش، شبکه مقداری از آن را به عنوان دستمزد یا فی به ماینرها پاداش می‌دهد تا شرکت در فرآیند بررسی تراکنش‌ها برای آن‌ها به صرفه باشد.

بنابراین هزینه‌ای که شما به عنوان فی پرداخت می‌کنید برای بررسی صحت تراکنش‌ها به ماینرها داده می‌شود. برای مطالعه و آشنایی بیشتر با این فرآیند می‌توانید به مقاله ماینینگ چیست؟ مراجعه کنید.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

۲ دیدگاه برای “نحوه محاسبه هزینه تراکنش و کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال

  1. محمود گفته:

    شما به تازگی دارید بابت انتقال بین بانکی داخل کشور که از طریق درگاه بانکی داخل کشور نیز می باشد ، این هزینه رو از ما میگیرید ..
    این چه ربطی به شبکه کریپتو و ارزهای دیجیتال دار !!؟
    اینکه هزینه تراکنش های خودتون رو بابت خرید ارز از صرافی های برون مرزی رو میخواهید از ما بگیرید عجیب هست !!!
    شما بابت هزینه انتقال به کیف پول های کاربران را جدا گانه دریافت میکنید همونطور که خودتون هم نوشتید مثلا برای تتر ۱ دلار از ما میگیرید یا برا اتر ۰.۰۰۸ را از مقدار خرید ما کسر و برای خودتون به عنوان کارمزد دریافت میکنید …
    پس اینکه میگید بابت کارمزد شبکه این مقدار رو از کاربران دریافت میکنید اساسا اشتباه است و نباید از این وضعیت سو استفاده کنید …

    • عباس کافی گفته:

      سلام دوست گرامی
      کارمزد انتقال تراکنش، مبلغی هست که خود شبکه بلاک‌چین از تراکنش‌ها کسر می‌کنه و به تائیدکننده‌ها (ماینرها) می‌ده
      بیتستان نه نقشی در مقدار این مبلغ داره و نه نفعی در خود مبلغ
      می‌تونید در مرورگرهای بلاک‌چینی هم چک کنید که این مبلغ، در شبکه کسر شده و ارتباطی با بیتستان ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.