حکایت از عرش به فرش افتادن ریپل

ریپل
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ دی ۱۳۹۹

در آخرین روزهای سال ۲۰۲۰، دنیای ارزهای دیجیتال شاهد اتفاقات عجیبی بود. در حالی که بسیاری از رمزارزها با سرعتی فراتر از جت به سمت پیشرفت حرکت می‌کردند، روزهای سیاه ریپل شروع شد. در اول دی ماه، زمزمه‌های شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از مدیرعامل شرکت ریپل به گوش رسید. وال‌استریت ژورنال در گزارشی درباره فروش غیرقانونی رمزارز ریپل نوشته بود که باعث کاهش ۱۰ درصدی قیمت این ارز دیجیتال شد.

تنها یک روز پس از انتشار گزارش وال‌استریت‌ ژورنال، سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا شکایت خود را علنی کرد. این شکایت نه تنها مدیرعامل شرکت ریپل، برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse) را متهم به فروش غیرقانونی توکن‌های XRP  می‌کرد، بلکه دادخواستی علیه هم‌بنیان‌گذارریپل، کریستین لارسن (Christian Larsen) نیز بود. لارسن متهم به جمع‌آوری اوراق بهادار با فروش غیرقانونی رمزارز شرکت ریپل بود. رمزارزی که به دلیل محبوبیتش رتبه چهارم را در ارزهای دیجیتال داشت.

با ثبت شکایت سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا، برد گارلینگهاوس، مدیرعامل ریپل با شبکه خبری decrypt مصاحبه کرد و اظهار داشت تمام تلاشش را برای جلوگیری از به جریان افتادن این دادخواست انجام می‌دهد. این مصاحبه هم مانند گزارش وال‌استریت ژورنال به ضرر ریپل تمام شد و قیمت ارز دیجیتال ریپل ۱۳درصد کاهش یافت. برد گارلینگهاوس در پی کاهش قیمت رمزارز ریپل به واسطه شکایت SEC، به دفعات خشم خود را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشت. مدیرعامل ریپل همچنین از سیستم قانون‌گذاری و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا انتقاد کرد. او در یکی از توییت‌های خود، تصویری کاریکاتوری از جی کلیتون، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا ساخته بود. از نظر مدیرعامل ریپل، جی کلیتون شخصیتی نابودگر است که قصد نابودی دهکده‌ای را در زمان سال نو دارد.

 

جی کلیتون، بی‌توجه به رفتارهای مدیرعامل ریپل، پرونده شکایت را به دادگاه تحویل داد. براساس این شکایت، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار ریپل، با فروش غیرقانونی توکن‌های این شرکت، ۱/۳ میلیارد دلار اوراق بهادار خریداری کرده بودند. همچنین طبق برآوردهای انجام شده بر روی ارزش دارایی‌های هم بنیان‌گذار ریپل و همسرش، مشخص شد که آن‌ها با فروش غیرقانونی توکن‌هایشان و خرید اوراق بهادار، بیش از ۴۵۰ میلیون دلار سود به دست آورده‌اند.

موضع صرافی‌ها نسبت به ریپل

ماجرای دادخواست علیه هم‌موسس و مدیرعامل ریپل منجر به جبهه‌گیری صرافی‌های مختلف نسبت به توکن‌هایXRP شد. تصور نمی‌شد به راحتی پشت چهارمین رمزارز بزرگ دنیای ارزهای دیجیتال خالی شود، اما پس از آن‌ که صرافی‌های کوچکی چون CrossTower ،Beaxy  و OSL تصمیم به توقف معاملات ریپل گرفتند، روند نزولی قیمت این رمزارز سرعت گرفت.

قیمت ریپل

در حالی که کاهش قیمت ریپل، این رمزارز را در دنیای ارزهای دیجیتال غرق می‌کرد، اتفاق تازه‌ای افتاد. در مدت دو روز، ارزش توکن‌های XRP بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته بود که جی کلیتون، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا استعفا داد.

با استعفای ناگهانی رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، به نظر می‌رسید اوضاع به نفع ریپل تغییر کند. این رمزارز پس از استعفای جی کلیتون و روی کار آمدن الاد رویسمن به عنوان مدیر جدید این سازمان، جان تازه‌ای گرفت. ریپل به یکباره ۲۴ درصد رشد را بعد از سقوط وحشتناکش تجربه کرد. ریپل مانند شناگری که در آستانه غرق شدن نور امید می‌بیند و به سمت بالا شنا می‌کند در حال جبران قیمت‌ها بود. نرخ توکن‌های XRP، بار دیگر ۴۰ درصد رشد پیدا کرد. تحلیل‌گران معتقد بودند این افزایش قیمت به دلیل وجود مشتریان ژاپنی، سنگاپوری و سوییسی ریپل است.

با وجود آن که رمزارز ریپل با استعفای رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا جهشی رو به جلو داشت، با اعلام خبر توقف معاملات   XRPدر صرافی رمزارز بیت‌استمپ (Bitstamp) از ۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۹ دی) ارزش این ارز دیجیتال کاهش یافت.

دومینوی انسداد معاملات XRP در بسیاری از صرافی‌ها اجرایی شد و سقوط ریپل نیز ادامه یافت. پس از صرافی‌های کوچک، نوبت به صرافی‌های بزرگی مانند کوین‌بیس رسیده بود. کوین‌بیس که یکی از صرافی‌های رمزارز محبوب در آمریکا است، خبر تعلیق معاملات توکن XRP  را از ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۱ (۲۹ دی) اعلام کرد و موجب کاهش ۱۰ درصدی قیمت ریپل شد.

صرافی بزرگ اوکی‌کوین (OKCoin)، یکی دیگر از صرافی‌های مخالف ریپل شد و این رمزارز را از لیست توکن‌های مورد پشتیبانی خود حذف کرد. با افتادن هر یک از تکه‌های دومینو، بندهای حیات ریپل نازک می‌شد. با حذف توکن‌های ریپل در اوکی‌کوین، قیمت آن ۶ درصد کمتر شد. بیترکس (Bittrex) نیز از جمله صرافی‌هایی بود که اعلام کرد معاملات ریپل در پلتفرمش متوقف می‌شود و از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۶ دی) معامله‌ این رمزارز در آن انجام نخواهد شد.

به نظر می‌رسد قطار تعلیق معاملات ریپل، متوقف نشده و دادخواست سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا، به ضرر برخی دیگر از آلت‌کوین‌ها نیز بوده است. وایرکس (Wirex) و زیگلو (Ziglu) نیز صرافی‌هایی هستند که قصد توقف معاملات XRP را دارند.

اگرچه ریپل (XRP) رتبه چهارم بازار ارزهای دیجیتال را داشت، مغلوب سرمای رفتار صرافی‌ها و دستگاه‌های قانون‌گذار شد و جایگاه خود را از دست داد.

در هفته گذشته چه بر سر ریپل آمد؟

ریپل در هفته گذشته، یک ریزش قیمت ۳۰ درصدی را تجربه کرد و به سطح ۰/۰۲۳۹ دلار رسید. این روند نزولی در روزهای اخیر همچنان ادامه داشت و قیمت ریپل را در روز سه شنبه به سطح حمایت ۰/۱۷۱ دلار رساند. 

با این حال، خوشبختانه خریداران با اقدام به خرید این رمزارز در سطح پایین قیمتی ریپل را مجددا بالا کشیدند و روز پنج شنبه آن را به سطح ۰/۲۴ دلار رساندند. اگر خریداران به همین صورت ادامه دهند، ریپل در مسیر رشد خود با یک سطح مقاومت ۰/۲۵۴ دلاری روبه‌رو خواهد بود؛ سطوح مقاومت بعدی نیز ۰/۳ دلار، ۰/۳۲۵ دلار و ۰/۳۵ دلار هستند.

در مقابل نیز اولین سطح حمایت برای این رمزارز، ۰/۲۱۹ دلار، ۰/۲ دلار، ۰/۱۷۱ دلار و ۰/۱۵ دلار خواهد بود.

ریپل

 

آیا قیمت ریپل افزایش می‌یابد؟

پیش‌بینی‌های زیادی در خصوص قیمت این رمزارز انجام شده و با توجه به ادامه این روند کاهشی، بسیاری از تحلیل‌گران حوزه ارزهای دیجیتال،‌ در این موارد نظر داده‌اند.   

مایکل آرینگتون (Michael Arrington)، موسس تک‌کرانچ در خصوص شرایطی که برای ریپل اتفاق افتاده یکی از خوش‌بینانه‌ترین نظرات را داشت. آرینگتون به بیزینس اینسایدر گفت:‌ «شکایت SEC  از ریپل ارتباطی به توکنXRP   ندارد و این توکن همچنان با ارزش است». او همچنین در ادامه صحبت‌هایش اظهار داشت که هر اتفاقی برای ریپل بیفتد، این توکن به کار خود ادامه می‌دهد و مستقل از کمپانی است. 

زمان کنفرانس پیش از محاکمه ریپل معلوم شد

به گزارش یو‌تودی، کنفرانس پیش از محاکمه مدیران ریپل در ۲۲ فوریه (۴ اسفند ماه) در نیویورک برگزار می‌شود. این کنفرانس به دلیل شرایط کرونا، به صورت تلفنی انجام می‌شود.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.