راه افتادن بازار سیاه خرید و فروش مجوز مزارع بیت کوین با عدم صدور مجوز از سمت وزارت صمت

بازار سیاه خرید و فروش مجوز مزارع بیت کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ مهر ۱۴۰۰

با قانونی شدن استخراج بیت کوین در ایران و عدم اعطای مجوز رسمی به افرادی که قصد دارند در این زمینه فعالیت داشته باشند، بازار سیاه خرید و فوش مجوز مزارع بیت کوین نیز به وجود آمده و برخی افراد سودجو و کلاه بردار سعی دارند تا با اخذ قیمت‌هایی نجومی، برای متقاضیان مجوز ایجاد مزارع بیت کوین بگیرند. با بیتستان همراه باشید تا جزئیات بیشتری از وجود بازار سیاه خرید و فروش مجوز مزارع بیت کوین خدمتتان قرار دهیم.

از پایان شهریور ماه که ممنوعیت استخراج بیت کوین لغو شد، دولت اعلام کرد که قصد دارد به افراد متقاضی حضور در زمینه استخراج رمزارز بیت کوین مجوز اعطا کند تا فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌گیرد، قانونی و تحت نظارت خود دولت باشند. اما به گفته محمدرضا شرفی، عضو هیات رییسه کارگروه استخراج انجمن زنجیره بلوک، وزارت صمت از اعطای مجوز به افراد سر باز زده و همین امر موجب شده تا بازار سیاه خرید و فروش مجوز مزارع بیت کوین به وجود آید.

عدم صدور مجوز از سمت وزارت صمت، دلیل اصلی راه افتادن بازار سیاه عنوان شده و محمد رضا شرفی معتقد است که:

اگر این روند ادامه پیدا کند نه تنها قیمت این جوازها افزایش می‌یابد، که رانتی برای افراد صاحب نفوذ ایجاد خواهد کرد و از طرفی فعالان این صنعت را مجبور به فعالیت غیرقانونی می‌کند، زیرا مسیر قانونی برای ماینینگ تعریف نشده تا امکان فعالیت شفاف مهیا باشد.

دلیل عدم صدور مجوز از سمت وزارت صمت:

محمدرضا شرفی در این باره گفت:

افراد بسیاری پس از اخذ جواز تاسیس سرمایه‌های فراوانی را صرف خرید تجهیزات کرده‌اند تا مزارع رمزارز راه اندازی کنند، اما زمان مراجعه به وزارت صمت برای دریافت پروانه بهره برداری به در بسته خورده‌اند.

وزارت صمت به دلایل واهی جلوی صدور پروانه بهره برداری را گرفته است، زیرا مازاد بر دستور رئیس جمهور سابق برای خاموش شدن مزارع بیت کوین، صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری نیز تعلیق شد در حالی که انتظار می رفت با آغاز به کار مراکز استخراج صدور جواز به حالت سابق برگردد، وزارت صمت مانع این کار شده است.

وی همچنان اضافه کرد که:

این افراد با تغییر دولت همچنان انواع و اقسام سنگ اندازی‌ها را پیش پای فعالان صنعت استخراج انجام می‌دهند.

با ادامه این وضعیت و تعلیق صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری فارم‌های رمزارز، جوازهای صادرشده سابق ارزش پیدا می‌کند و بازار سیاه مجوز فروشی شکل می‌گیرد.

شرفی در سخنان خود، دلیل دیگری که موجب شده تا ارائه مجوز به تعویق بیفتد، گفت:

مشکل دیگر عدم صدور جواز برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر است. این نیروگاه‌ها در کنار مزارع بیت کوین راه اندازی می‌شوند تا برق این مراکز را بدون اتکا به شبکه برق سراسری تامین کنند، اما وزارت صمت دیگر مجوزی برای این نیروگاه‌ها صادر نمی‌کند.

شرفی با بیان اینکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اصلا منابع کشور را مصرف نمی‌کنند، گفت:

به چه دلیلی جلوی این کار گرفته شده است؟ این کار تنها ضربه‌ای به تولید برق کشور و باعث تحیر تمام کارشناسان است.

عضو کارگروه بلاک‌چین کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران گفت:

بسیاری از فعالان حوزه رمزارز با صرف هزینه بسیار به دنبال احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کنار مرکز استخراج خود و استفاده از برق آن برای استخراج رمزارز هستند.

شرفی با بیان اینکه با این کار موجب به راه افتادن هرج و مرج در بازار شده و دلیل اصلی آن نیز وزارت صمت است، گفت:

یک ماه دیگر که صدور مجوز در تعلیق باشد و مجوز صادر نشود بازار سیاه مجوز فروشی شروع می‌شود. باید قبل از اینکه شروع شود با تبعیت از قانون، سامانه بهین یاب بازگشایی شده و روند صدور مجوز به روال سابق برگردد.

بیت کوین
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.