هاوینگ بیت‌کوین؛ دوبرابر شدن هزینه ماینینگ یا دو برابر شدن قیمت بیت کوین؟

هاوینگ بیت کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

سرمایه‌گذاران بیت‌کوین بر این باورند که هاوینگ پیش رو می‌تواند قیمت بیت‌کوین را به ۹۰ هزار دلار یا حتی بالاتر برساند.

به نظر می‌رسد پس از هاوینگ، هزینه اپراتورهایی که از کامپیوترهای با سرعت بالا برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کنند، دو برابر می‌شود.

شرکت تحقیقاتی متمرکز بر رمزارز TradeBlock، در گزارش اخیر خود اعلام کرد که تخمین می‌زند پس از هاوینگ ماه می ۲۰۲۰ هزینه متوسط استخراج یک بیت‌ کوین به ۱۲۵۲۵ دلار برسد. این در حالی است که هزینه فعلی استخراج هر بیت‌کوین حدود ۶۸۵۱ دلار است. این یعنی ماینرها مجبور خواهند بود تعداد دستگاه‌های خود را دوبرابر کنند و میزان برق مصرفی خود را افزایش دهند تا بتوانند مقدار بیت‌کوینی که در حال حاضر استخراج می‌کنند را استخراج کنند.

جالب است که هزینه تخمین زده شده پس از هاوینگ برای استخراج بیت‌کوین از قیمت فعلی بیت‌کوین که چیزی حدود ۱۰ هزار دلار است، بیشتر است. این مسأله یک دلیل کوچک برای این است که چرا هاوینگ می‌تواند موجب افزایش قیمت بیت‌کوین شود.

برنامه هاوینگ ده سال پیش در هنگام ایجاد بیت‌کوین در شبکه اصلی بیت‌کوین، به عنوان یک موج‌شکن در برابر تورم به اجرا درآمده است. در واقع، ایده کم کردن سرعت عرضه بیت‌کوین‌های جدید، به پایدار شدن قدرت خرید این رمزارز کمک می‌کند؛ این موضوع، راه‌حلی است که در جهت جلوگیری از بروز مشکل عرضه‌ی بی‌رویه‌ ارزهای فیات توسط دولت‌ها، افزایش تورم و بی ارزش شدن پول طراحی شده است.

پژوهشگران در موسسه مالی جی پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) آمریکا، هزینه متوسط ماینرهای بیت‌کوین را به عنوان ارزش ذاتی این رمزارز توصیف کرده‌اند. برای درک بهتر این موضوع، هزینه استخراج بیت‌کوین را مانند هزینه‌های لازم برای استخراج نفت در نظر بگیرید؛ با سقوط قیمت نفت در بازار، بسیاری از پالایشگاه‌ها متوقف می‌شوند تا قیمت‌ها مجدداً افزایش پیدا کنند.

بد نیست بدانید که تخمین هزینه ۱۲٫۵ هزار دلاری شرکت TradeBlock در مورد هزینه‌های استخراج، بر اساس هش‌ریت فعلی شبکه است. محققان همچنین فرض می‌کنند که هزینه هر کیلووات بر ساعت برق مصرفی شش سنت آمریکا باشد؛ البته این رقم بالاتر از هزینه‌ی تقریباً دو سنتی فعلی است که برخی از شرکت‌های بزرگ استخراج رمزارز از شبکه‌های محلی می‌گیرند.

به گفته TradeBlock، یک فرض قوی دیگر این است که حدود ۳۰ درصد از کامپیوترهای ماینینگ از جدیدترین فناوری‌های موجود و  ۷۰ درصد شرکت‌‌های فعال در حوزه استخراج، از همان دستگاه‌های قدیمی استفاده خواهند کرد.  برخی از مدیران صنعت رمزارز می‌گویند به احتمال زیاد بسیاری از کامپیوترهای استخراج نسل قدیمی، پس از هاوینگ، صرفه اقتصادی نخواهند داشت و اجازه خواهند داد ماشین‌های سریع‌تر بر شبکه تسلط پیدا کنند.

جان تودارو، مدیر تحقیقات ارزهای دیجیتال در TradeBlock در یک مصاحبه تلفنی گفته است: «دانستن این‌که ماینر‌ها به چه چیزی فکر می‌کنند بسیار مفید است. ممکن است برخی از ماینرها پس از هاوینگ نیز سودآوری داشته باشند، اما اغلب آن‌ها ضرر می‌کنند و احتمالاً دستگاه‌های خود را خاموش خواهند کرد.»

منبع خبر: CoinDesk

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

۱ دیدگاه برای “هاوینگ بیت‌کوین؛ دوبرابر شدن هزینه ماینینگ یا دو برابر شدن قیمت بیت کوین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.