بیت‌کوین ۱۳ ساله شد!

تولد ۱۳ سالگی بیت کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۹ آبان ۱۴۰۰

سیزدهمین سالگرد تولد بیت‌کوین فرا رسید و این سالگرد درست در زمانی که جهان درگیر یک بیماری همه‌گیر و پذیرش رمزارزها است، بود. اما تا رسیدن تولد ۱۳ سالگی بیت کوین چه اتفاقاتی افتاد؟ با بیتستان همراه باشید.

در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸، ساتوشی ناکاموتو وایت‌پیپر بیت‌کوین را در لیست رمزارزها که توسط متزدو (Metzdow) میزبانی شده بود منتشر کرد. لیست Metzdow توسط گروهی از سایفرپانک‌ها اداره می‌شد و مملو از ایده‌هایی برای ایجاد نوعی ارز دیجیتال بود. سایفرپانک به فعالیتی از نوع اجتماعی گفته می‌شود که به صورت عمومی و مشخص از تغییرات اجتماعی و سیاسی حمایت می‌کردند.

وایت‌پیپری که توسط ساتوشی ایجاد شد با عنوان «کاغذ نقد الکترونیکی بیت کوین P2P» منتشر شد که در آن ناکاموتو توضیح داده بود که ارز دیجیتال او کاملا همتا به همتا (P2P) است و برای انجام تراکنش نیاز به شخص قابل اعتمادی ندارد.

تولد 13 سالگی بیت‌کوین

در آن زمان تعداد انگشت شماری از افراد با وایت‌پیپر بیت‌کوین آشنایی داشتند. برای مثال لئو ماچت (Leo Matchett)، بنیانگذار و مدیرعامل Decentralized Pictures، در گفتگو با کوین تلگراف بیان می‌کند که وایت‌پیپر بیت‌کوین «پیدایش عصر جدیدی در حاکمیت پولی است» و افزود که ساتوشی کاری را انجام داد که بیشتر افراد قادر به انجام آن نبودند.

پس از اینکه وایت‌پیپر بیت‌کوین منتشر شد، به تدریج در اوایل سال ۲۰۰۹ شبکه بیت‌کوین نیز راه‌اندازی شد. هال فینی (Hal Finney) به دلیل مشارکت در اولین تراکنش بیت‌کوین در فضای ارزهای دیجیتال به خوبی شناخته شده است. پس از راه‌اندازی آن، فینی توییت کرد که «بیت‌کوین را خریداری می‌کند».

این سایفرپانک که در سال ۲۰۱۴ در نتیجه عوارض ALS ​​به طرز غم انگیزی درگذشت. قبل از مرگ او ساتوشی ۱۰ بیت کوین برای او فرستاد تا آزمایش کند که شبکه کار می کند یا خیر.

اولین تراکنش بیت‌کوین نشان داد که شبکه کار می کند، و در حالی که هنوز کارهای زیادی برای رسیدن به جایگاه امروز وجود داشت. این اولین گام در مسیر درست بود. یک سال بعد، در سال ۲۰۱۰، اولین تراکنش تجاری بیت‌کوین رخ داد.

در ۱۸ می ۲۰۱۰، Laszlo Hanyecz، به اعضای انجمن بیان کرد که در قبال دریافت دو پیتزا ۱۰۰۰۰ بیت‌کوین را با اعضای انجمن مبادله می‌کند؛ حتی اگر این پیتزاها خانگی باشد. در ابتدا این بیانیه با شک و تردیدی روبرو شد اما در روز ۲۲ می Hanyecz گزارش داد که با موفقیت ۱۰۰۰۰ بیت کوین را با پیتزا مبادله کرده است.

تولد 13 سالگی بیت کوین

در آن زمان و با وجود ارزش کم بیت‌کوین و اندازه کوچک جامعه، یکی از کاربران خاطرنشان کرد که بیت‌کوین به نقطه عطف بزرگی رسیده است. آن روز در جامعه رمزنگاری به عنوان «روز پیتزا بیت‌کوین» شناخته می‌شود.

اولین تراکنش تجاری بیت‌کوین منجر به ایجاد اکوسیستمی شد که اکنون بیش از ۲ تریلیون دلار ارزش دارد و ثابت کرد که بیت‌کوین می‌تواند در موارد دیگری نیز استفاده شود. برای اولین بار، بیت‌کوین به عنوان یک وسیله واقعی مبادله مورد استفاده قرار گرفته بود.

رشد فروش ریپل در سه ماهه سوم: ۲۱۱ درصد رشد نسبت به ۳ ماهه قبل!

ادامه خبر را بخوانید

رشد قابل توجه قیمت بیت‌کوین در ۱۳ سال

قیمت این رمزارز در طول ۱۳ سال رشد قابل توجهی داشت و این رمزارز چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته؛ از سخت‌گیری‌های دولت‌ها و قانون‌گذاران گرفته تا سقوط‌های قیمتی شدید، همه و همه موانعی بوده که بیت کوین با آن‌ها روبه‌رو بوده است.

میها گرچار (Miha Grčar)، رئیس توسعه تجارت جهانی در صرافی کراکن، در گفتگو با کوین تلگراف بیان کرد:

هیچکس نمی‌توانست موجی را که با انتشار یک  وایت‌پیپر ۹ صفحه‌ای ایجاد می‌شود، پیش بینی کند.

علاوه بر این او افزود:

وایت‌پیپر بیت‌کوین نگاهی جدید به ارزهای دیجیتالی را ایجاد کرد که نشان می‌داد می‌توان از بیت‌کوین به عنوان ذخیره ارزش استفاده کرد و به جهان نشان داد که راه بهتری وجود دارد که در آن حاکمیت، مالی و آزادی‌های فردی وجود دارد.

بر اساس گزارش Cointelegraph Markets Pro، ارزش بازار بیت‌کوین اکنون بالای ۱/۱۶ تریلیون دلار است. گرگ شوئن (Greg Schoen)، سرمایه گذار اولیه بیت کوین، در می ۲۰۱۱، توییتی را منتشر کرد که در آن بیان شده بود از فروش ۱,۷۰۰ بیت‌کوین خود به قیمت ۰/۳۰ پشیمان شده. از آنجایی که یک بیت‌کوین اکنون بالای ۶۱,۰۰۰ دلار معامله می‌شود، ارزش ۱,۷۰۰ بیت کوین او بیش از ۱۰۴ میلیون دلار خواهد بود.

جدیدترین و مهم‌ترین اخبار ارزهای دیجیتال را در خبرستان بخوانید
خبرستان

پذیرش بیت‌کوین توسط السالوادور

در اوایل سال جاری، السالوادور اولین کشور در جهان بود که بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی در کشور تصویب کرد. مردم السالوادور اکنون می‌توانند از طریق کیف‌پولی به نام Chivo که توسط دولت راه‌اندازی شده است از این ارز دیجیتال استفاده کنند.

اوایل ماه اکتبر، اولین صندوق قابل معامله در مبادلات بیت‌کوین (ETF) در ایالات متحده راه‌اندازی شد. این صندوق بیت‌کوین در بورس اوراق بهادار نیویورک فعالیت خود را آغاز کرد. علاوه بر این در اولین روز معامله خود تبدیل به دومین صندوق پر معامله شد.

ران لوی (Ron Levy)، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران شرکت مشاوره بلاک چین The Crypto Company، در بیانیه ای که برای کوین‌تلگراف ارسال کرد، اظهار داشت که وایت‌پیپر بیت‌کوین زمینه‌ای را برای صنعت غیرمتمرکز فراتر از آنچه که افراد فکر می‌کردند، به وجود آورد.

شایان ذکر است که ساتوشی ناکاموتو ظاهرا پیش‌بینی کرده بود که بلاک‌چین‌های اضافی می‌توانند از توکن‌هایی که در آن زمان آن‌ها را «domain objects» می‌نامیدند، برای نشان دادن مالکیت دارایی‌ها استفاده کنند. مثال ساتوشی برای توکنی بود که حق مالکیت یک دامنه را به مدت یک سال نشان می داد.

همانطور که گرچار گفت:

پیشرفت‌هایی که امروز داریم توسط خالق بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو، ایجاد شده

مشخص نیست که آیا کشورهای بیشتری بیت کوین را به عنوان ارز قانونی در آینده تصویب خواهند کرد یا خیر، یا اینکه علاقه به ETFهای بیت‌کوین کاهش خواهد یافت یا نه. به نظر واضح است که بیت کوین هم به عنوان ذخیره ارزش و هم به عنوان وسیله مبادله عمل می‌کند.  این تنها ۱۳ سال بعد از انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین است. تصور کنید در ۱۳ سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

منبع خبر: cointelegraph

بیت کوین
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.