آیا قیمت بیت کوین سر به فلک خواهد گذاشت؟

بیت کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ مهر ۱۳۹۹

چندی پیش قیمت بیت کوین، توسط یک مدل به نام مدل Stock-to-Flow پیش‌بینی شده بود؛ طبق این مدل قیمت این رمزارز تا یک سال آینده به ۱۰۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید.

قیمت بیت کوین

بنیا‌ن‌گذار شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری بلاکچین Byte Tree، نیز از این پیش‌بینی انتقاد کرده و آن را غیر معتبر دانست.

مدل stock-to-flow، چندین دهه است که برای پیش‌بینی قیمت کالاهایی مانند طلا و نقره استفاده می‌شود. Stock به موجودی حال ِ حاضر آن دارایی و flow به دارایی که در آینده عرضه خواهد شد اطلاق می‌شود. طبق این پیش‌بینی، از آنجا که میزان عرضه  بیتکوین رفته رفته کاهش می‌یابد، بنابراین شاخص stock-to-flow زیاد خواهد شد و احتمالا قیمت رمزارز برتر بازار سربه فلک خواهد گذاشت.

چارلی موریس (Charlie Morris)، بنیا‌ن‌گذار و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در BytTree، این پیش‌بینی را مورد انتقاد قرار داد. وی خاطرنشان کرد که قیمت بیت کوین به هیچ وجه فقط توسط عرضه تعیین نمی‌شود و عرضه و تقاضا هر دو بر بازار این رمزارز تاثیر دارند.

 وی اظهار داشت از آن‌جا که میزان عرضه بیت کوین ثابت است، تعیین قیمت به عهده تقاضا خواهد بود و نمی‌توان فقط به دلیل کم شدن عرضه پیش‌بینی کرد که قیمت این رمزارز افزایش خواهد یافت. 

موریس در ادامه اظهار داشت که یکی دیگر از ایرادات مدل Stock-to-Flow این است که برای تعیین میزان عرضه و موجودی بیت کوین، بیش از حد بر کوین‌های تازه استخراج شده تاکید دارد، انگار که آن‌ها تنها سکه‌های موجود برای فروش هستند؛ در حالی‌که دارندگان کنونی بیت کوین هر وقت بخواهند می‌توانند اقدام به فروش کنند و بر قیمت این رمزارز تاثیر بگذارند:

وقتی شبکه موجودیِ زیادی داشته باشد و عرضه هم کم باشد، میزان موجودی مهم خواهد بود. زیرا وقتی عرضه کاهش پیدا کند، بر قیمت بازار تأثیرگذاری کمتری خواهد داشت.

وی همچنین اظهار داشت که با کمتر شدن درآمد ماینرها، تعداد آن‌ها و در نتیجه نقش آن‌ها بر قیمت این رمزارز کاهش یافته است:

پیش از این ۵۰ درصد از مارکت کپ بازار متعلق به ماینرها بود و آن‌ها تاثیر زیادی بر قیمت داشتند، اما در حال حاضر این عدد به ۱/۷ درصد کاهش یافته است. به همین ترتیب ارزش ۶۸ درصد از تراکنش‌ها متعلق به آن‌ها بود، که اکنون به ۳/۹ درصد کاهش یافته است.

قیمت بیت کوین

موریس یکی دیگر از مشکلات این مدل را در نظر نگرفتن متغیرهایی، مانند میزان پذیرش و کاربرد این رمزارز دانست:

به نظر من بیت کوین یک شبکه دیجیتالی قدرتمند و در حال رشد است. دلایل زیادی وجود دارد که می‌توانند باعث افزایش یا کاهش قیمت شوند، اما S2F یکی از آن دلایل نیست.

قیمت بیتکوین

شایان ذکر است که پس از سومین هاوینگ بیت کوین در اردیبهشت امسال، قیمت این رمزارز از پیش‌بینی این مدل عقب مانده است.

 

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.