متهم شدن YouTube به کلاه‌برداری کریپتویی

کلاه‌برداری کریپتویی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲ مرداد ۱۳۹۹

استیو وزنیاک (Steve Wozniak) یکی از هم‌بنیانگذاران شرکت اپل، یوتیوب را به کلاه‌برداری کریپتویی متهم کرد.

وکلای استیو وزنیاک و ۱۷ نفر دیگر که قربانی این کلا‌‌ه‌برداری برای سرقت کردنِ بیت کوین در YouTube بوده‌اند، از این پلتفرم اجتماعی و همچنین از شرکت گوگل به جرم اینکه سریعاً برای ممنوعیت چنین محتوای غیر قانونی عمل نکرده است، شکایت کردند. این شکایت از طرف قربانیان از کشورهایی نظیر، ایالات متحده، کانادا، انگلستان، ژاپن، مالزی، چین و اروپا بوده است.

طبق اطلاعیه‌ای که در ۲۲ ژوئیه (۱ مرداد) توسط موسسه حقوقی کاچت (Cotchett) منتشر شد، گوگل و یوتیوب نتوانستند کاربران را در برابر کانال‌های جعلی که سعی در ربودن بیت کوین (BTC) داشت و شامل تصاویر و فیلم‌های وزنیاک و سایر افراد مشهور بود، محافظت کنند. در این کلاه‌برداری عکس‌ها و فیلم‌های این افراد بر روی یوتیوب قرار داده شده بود و در کپشنی از کاربران خواسته بودند که به یک آدرس مشخص مقداری بیت‌ کوین ارسال کنند و در عوض نیز بیت کوین بیشتری دریافت کنند. اما اتفاقی که افتاد درست مانند حمله سایبری اخیر توییتر بود و هیچ کس هیچ رمزارزی دریافت نکرد.

وزنیاک اظهار داشت:

اگر یوتیوب به سرعت برای توقف این کلاه‌بردری اقدام کرده بود، ما اکنون اینجا نبودیم.

 

او در ادامه افزوده است:

به نظر می رسد یوتیوب درست مانند گوگل، به یک سری الگوریتم‌های ثابت تکیه کرده است و هیچ تلاشی برای کاستومایز و سفارشی کردن نرم‌افزارهایش برای مقابله با چنین جرم‌هایی انجام نداده است. در چنین موقعیت‌هایی که جرمی رخ می‌دهد باید از انسان‌ها برای توقف آن کمک گرفت. امکان ندارد که فردی پستی مشابه این را ببیند و بلافاصله آن را به عنوان کلاه‌برداری شناسایی نکند.

 

به گفته جو کاچت (Joe Cotchett)، یکی از شرکای موسسه حقوقی کاچت، یوتیوب آگاهانه به کلاه‌برداری بیت کوین اجازه داد تا ماه‌ها ادامه یابد؛ و به ترویج آن کمک کرده زیرا با فروش تبلیغات هدفمند از آن سود برده است.

شکایت وزنیاک درست یک روز پس از پرونده مشابهی که یوتیوب را به کلاه‌برداری و جعل رمزارز ریپل (XRP)، متهم می‌کرد، اعلام شد.

با این حال تیم حقوقی YouTube، در بیانیه‌ای در تاریخ ۲۱ ژوئیه (۳۱ تیر ماه)، ادعا کرد که در قبال محتواها و ویدیوهای منتشر شده توسط اشخاص ثالث، حتی کلاه‌برداری‌ها، هیچ مسئولیتی ندارد.

وزنیاک و تیم حقوقی وی قرار است که در ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد)، در کالیفرنیا یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص این کلاه‌برداری کریپتویی برگزار کنند.

 

خرید بیتکوین

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.