برنده رقابت شبکه‌های اتریوم، کاردانو و پولکادات در سال ۲۰۲۱ کدام است؟

برنده رقابت شبکه‌های اتریوم، کاردانو و پولکادات در سال ۲۰۲۱ کدام است؟
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

سال میلادی ۲۰۲۱ را می‌توان برای شبکه‌های بلاکچینی کاردانو، پولکادات و اتریوم یک سال مهم و سرنوشت‌ساز دانست. با این‌که این شبکه‌ها و رمزارزهای اختصاصی آن‌ها همگی دارای ویژگی‌های قابل توجهی هستند، رقابت بین آن‌ها در اواسط سال میلادی جاری به اوج خود می‌رسد.

  •  به‌روز رسانی Alonzo که در ماه آگوست اجرا خواهد شد، قراردادهای هوشمند را به بلاک چین کاردانو می‌آورد.
  • پولکادات قصد دارد که به منظور برقراری امکان حاکمیت درون زنجیره‌ای، عرضه پاراچین‌ها را به سرانجام برساند.
  • در نهایت اتریوم نیز با کار کردن روی مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof-of-Stake)، از طریق مکانیزم شاردینگ مقیاس‌پذیری خود را بهبود می‌بخشد.

سوالی که پیش می‌آید این است که کدام پروژه بیشترین موفقیت را کسب خواهد کرد؟

آیا این رقابت یک بازی Zero-Sum است؟

در علم اقتصاد مفهومی وجود دارد به نام بازی مجموع-صفر (Zero-Sum)؛ در این شرایط سود یک طرف دقیقاً معادل با زیان‌های طرف مقابل است؛ اگر مجموع سودهای شرکت کننده‌ها با هم جمع شود و مجموع زیان‌ها نیز از آن کم شود، حاصل صفر خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانیم دنیای کریپتوکارنسی‌ها به شدت پر نوسان و در حال تغییر است. اگر به لیست ۱۰ رمزارز برتر هم نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که از سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) تاکنون انبوهی از توکن‌های ناشناخته مدام وارد این لیست شده‌اند. در طول این ۸ سال هفت عدد از این ۱۰ رمزارز برتر به کلی از دور خارج شده‌اند و همین موضوع نیز نشان می‌دهد که حتی کریپتوهایی که در لیست ده ارز برتر هستند هم ممکن است با گذشت زمان از بین بروند.

برنده رقابت شبکه‌های اتریوم، کاردانو و پولکادات در سال ۲۰۲۱ کدام است؟

در رابطه با قراردادهای هوشمند و این‌که کدام پلتفرم ماندگار و کدام از دور خارج خواهد شد، چارلز هاسکینسون مدیر عامل کاردانو اظهار داشته که کسی نمی‌تواند به این سوال پاسخ دقیق دهد:

شرایط بازار درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند و این رقابت لزوماً یک بازی حاصل جمع صفر نیست.

او ترجیح می‌دهد از زاویه دیگری به این رقابت نگاه کند؛ در واقع به جای این‌که تمرکزمان بر این باشد که کدام پلتفرم برنده خواهد شد، باید ببینیم کدام پلتفرم قابلیت ایجاد تغییر، به خصوص در کشورهای در حال توسعه را دارد. کاردانو با توجه به حضور چشم‌گیری که در کشور آفریقا دارد، می‌تواند نسبت به رقبایش یک تفاوت و برتری قابل توجه داشته باشد.

 

استیکرها کاردانو را ترجیح می‌دهند!

بر اساس گزارشی که روز گذشته شرکت تحلیل‌گر CryptoDiffer منتشر کرد، در حال حاضر حدود ‍۱۵۳/۵ میلیارد دلار سرمایه در شبکه‌های مختلف استیک شده است؛ از این رقم شبکه‌های کاردانو و پولکادات با سرمایه قفل شده‌ی ۲۸/۹۵ و ۲۵/۴۳ میلیارد دلار، برترین بلاکچین‌ها از نظر حجم سرمایه استیک شده هستند.

سرمایه استیک شده در کاردانو

این در حالی‌ست که شبکه اتریوم دارای تنها ۸/۶ میلیارد دلار (حدود ۳٪ از موجودی در گردش اتر) سرمایه استیک شده است.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.