شکایت از سولانا به دلیل سرقت الگوریتم: جنجال برای دیده شدن یا واقعیت؟

شکایت هابز از سولانا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰

NFTها همیشه جنجال آفرین هستند. اینبار SolBlocks از راه اندازی مجموعه جدیدی از NFTها با نام SolBlocks Series I (Fidenza) خبر داد. این تیم افزود که از همان الگوریتم استفاده شده توسط هنرمند اصلی Fidenza، با نام تایلر هابز استفاده خواهد کرد. که این خبر باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره شکایت از سولانا به دلیل سرقت الگوریتم شده است. اما اطلاعات تکمیلی را در ادامه بخوانید.

سولانا معتقد است که موضوع اصلی پشت مجموعه SolBlocks، ایجاد نمادین‌ترین و جذاب‌ترین الگوریتم‌های هنر تولیدی در مقیاس وسیع‌تر است. با این وجود که SolBlocks مدعی شده است که قطعات موجود در این مجموعه کپی آثار هنری هابز فیدنزا نخواهد بود اما با توجه به سطح بالای کپی برداری در صنعت رمزنگاری، متخصصان هنری از جمله هابز، در مورد این ادعا تردید دارند و احتمال شکایت از سولانا به دلیل سرقت الگوریتم بسیار زیاد است.

FINDEZNA چه دلیلی برای شکایت دارد؟

NFTهای Fidenza اخیرا به دلیل قیمت‌های مارپیچی سفارش دهندگان، مشهور شده‌اند. ماه گذشته، Fidenza #313 به مبلغ 1000 ETH یا 3.350.000 دلار در آن زمان فروخته شد. فروشنده این قطعه را به قیمت 0.58 ETH (1100 دلار) دو ماه قبل خریداری کرده بود.

Fidenza #531 گران‌ترین قطعه فعلی در NFTهای این مجموعه است. این اثر در Opensea، با قیمت 3500 ETH (12.6 میلیون دلار) درخواست‌کننده برای فروش دارد. این درحالی است که مالک آن این اثر را با قیمت 3.8 ETH در 8 ژوئن خریداری کرده بود.

مجموعه Fidenza برای اولین بار در ژوئن 2021 راه اندازی شد و شامل 999 اثر مختلف NFT است. هر قطعه با استفاده از یک تکنیک الگوریتمی برای ایجاد الگوهای منحصر به فرد از مستطیل‌ها و مربع‌های رنگی که طرح اصلی را تشکیل می‌دهند، ایجاد شده است. نسل تصادفی این اثر هنری عنصری از عرفان را اضافه می‌کند که به نوبه خود جذابیت متمایزی به هر قطعه می‌بخشد. اما آیا الگوبرداری سولانا باعث شکایت از سولانا به دلیل سرقت الگوریتم خواهد شد؟

شکایت از سولانا به دلیل جعل الگوریتم

تلاش برای محبوبیت باعث شکایت از سولانا به دلیل سرقت الگوریتم شد

هابز خالق مجموعه Fidenza، یک هنرمند تجسمی است که در تگزاس زندگی می‌کند. او متخصص در ترکیب کامپیوتر و کدها با هنر از طریق توسعه الگوریتم‌های سفارشی است که آثار هنری خلق می‌کنند.  هابز در توصیف مجموعه Fidenza NFTs گفت:

Fidenza همه کاره‌ترین الگوریتم من تا به امروز است. اگرچه برنامه بر منحنی‌ها و بلوک‌های ساختار یافته متمرکز است، اما می‌تواند انواع مقیاس، بافت و رنگ استفاده کرده و طیف وسیعی از هنر را ایجاد کند.

پروژه آینده SolBlocks با امید به دست آوردن اعتبار از طریق محبوبیت آثار FIDENZA گفت که آن‌ها نسخه الگو برداری شده از Fidenza را معرفی می‌کند. اما علیرغم این ادعا که هر قطعه از این آثار جدید و منحصر به فرد خواهد بود، هنوز نام Fidenza در نامگذاری مجموعه آن‌ها وجود دارد. این امر باعث شده است که هابز از شکایت از سولانا به دلیل سرقت الگوریتم خود حرف بزند.

علاوه بر این، SolBlocks اذعان کرد که از کتابخانه اسکریپت هابز فیدنزا در سولانا نیز استفاده خواهد کرد. به عبارت دیگر، آن‌ها از همان برنامه‌ای استفاده خواهند کرد که در ابتدا Fidenzas اصلی را ایجاد کرده است که اینکار قوانین کپی رایت را نقض می‌کند.

ایلان ماسک و خالق اتریوم در بین ۱۰۰ شخصیت تاثیر گذار سال ۲۰۲۱

بیشتر بخوانید

همانطور که انتظار می‌رفت هابز کپی برداری از الگوریتم خود را را ناپسند خواند و از SolBlocks خواست که این کار را متوقف کند. اما با این حال به طور مستقیم از شکایت از سولانا به دلیل سرقت الگوریتم صحبت نکرد. او گفت:

این نه تنها ناخوشایند است، بلکه استفاده تجاری غیرمجاز از برنامه من است. من از شما می‌خواهم که اینکار را متوقف کنید

در حال حاضر ، به طور قطعی مشخص نیست که آیا هابز دارای حفاظت IP در اسکریپت است یا خیر. اما با توجه به پاسخ SolBlocks، که خود را “دزدان دریایی صادق” نامید، احتمالا این الگوریتم منبع باز است.

منبع: cryptoslate

جدیدترین و مهم‌ترین اخبار ارزهای دیجیتال را در خبرستان بخوانید
خبرستان
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.