آیا بیت کوین برای یک صعود جدید کف‌سازی کرده است؟

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ تیر ۱۴۰۰

در روزهای گذشته با کاهش قیمت حدود ۳,۰۰۰ دلاری بیت کوین و رسیدن این رمزارز به کف قیمتی خود در چند هفته اخیر، احساسات منفی سرمایه‌گذاران بیشتر شد.  با این حال پیش از این در گذشته وقتی شاهد چنین روندی بودیم، فهمیدیم که بیت‌کوین به کف قیمتی خود رسیده است و بعد از آن نیز شاهد آغاز یک روند صعودی جدید بودیم. همین موضوع باعث گمانه‌زنی‌های متعدد در این باره شده که آیا این سقوط قیمت یک کف‌سازی و زمینه‌ای برای شروع مجدد روند صعودی است؟

 

احساسات حاکم بر بازار منفی است!

بیت کوین در پایان ژوئن (خرداد) تلاش کرد تا از مقاومت ۳۷,۰۰۰ دلاری فراتر رود اما موفق نشد و  پس از آن نیز برای چند روز در یک روند نزولی قرار گرفت. با وجود اینکه بیت کوین ماه ژوئیه (تیر) را امیدوارکننده آغاز کرد و تلاش کرد تا مجددا رشد کند، اکنون قیمت آن بیش از ۵,۰۰۰ دلار نسبت به ماه گذشته کاهش یافته و به کف قیمتی خود در ۳ هفته اخیر رسیده است.

بدیهی است که این اتفاقات بر احساسات و رویکرد کلی سرمایه‌گذاران بیت کوین تاثیر منفی داشته باشد. در همین راستا نیز وب‌‌سایت تحلیلی سنتیمنت (Santiment) اطلاعاتی منتشر کرده که نشان می‌دهند احساسات کلی کاربران در توییتر نسبت به بیت کوین منفی است و کاربران این شبکه اجتماعی سقوط قیمتی عمیق‌تری را پیش‌بینی می‌کنند.

بیت کوین

همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، قیمت بیت کوین معمولا بر خلاف جهت احساسات بازار حرکت می‌کند. به عنوان مثال در اوایل ژانویه (دی)، یعنی زمانی که قیمت بیتکوین به رکورد جدیدی رسید احساسات کاربران توییتر بسیار مثبت بود، اما روند بازار به سرعت معکوس شد. در ادامه نیز وقتی که احساسات کاربران مجدداً منفی شد بیت کوین روند صعودی جدیدی را آغاز کرد و رکورد تاریخی خود را در سطح ۶۵,۰۰۰ دلار ثبت کرد.

شاخص ترس و طمع بیت کوین نیز قرمز شده است!

شاخص دیگری وجود دارد به نام شاخص ترس و طمع (Fear and Greed) که تصویر گسترده‌تری از احساسات حاکم بر بازار را نشان می‌دهد. گفتنی است که این شاخص به منظور سنجش احساسات بازار و مشخص کردن اینکه احساسات بازار بیتکوین مثبت است یا منفی، علاوه بر بررسی گفت‌و‌گوهای کاربران در شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات دیگری از جمله نوسانات قیمتی، نظرسنجی‌ها و حجم معاملات را نیز بررسی می‌کند.

بیت کوین

بازه این شاخص بین عدد صفر (حداکثر ترس) و صد (حداکثر طمع) است. در حال حاضر این شاخص در محدود ترس شدید است و از هفته گذشته تاکنون کاهش یافته و از سطح ۲۰ به ۱۵ رسیده است.

گفتنی است که شاخص ترس و طمع از نوسانات قیمتی اخیر هم تاثیر گرفته است؛ با این حال با توجه به روندهای تاریخی قبلی می‌توان گفت زمانی که این شاخص در پایین‌ترین سطح یا همان ترس حداکثری قرار بگیرد، بیت کوین واکنش نشان می‌دهد.

شاید در حال حاضر با توجه به قرار داشتن این شاخص در سطح ۱۵، باید منتظر عکس‌العمل بیتکوین باشیم. نظر شما چیست؟

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.