حمله ۵۱ درصدی به بلاک چین اتریوم کلاسیک

حمله ۵۱ درصدی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

دیروز در تاریخ ۱ آگوست (۱۱ مرداد)، چند تن از مدیران بلاک چین اتریوم کلاسیک (ETC)، پستی در توییتر برای آگاه کردن کاربران، راجع به بروز مشکلی در این شبکه، منتشر کردند.

هادسون جیمسون (Hudson Jameson)، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم  اظهار داشت:

 “صرافی‌ها باید مدتی، خدمات سپرده‌گذاری و برداشت را برای این رمزارز متوقف کنند.”

پس از آن نیز، این موضوع در صفحه رسمی توییتر اتریوم کلاسیک و جیمز وو (James Wo)، بنیا‌‌‌‌‌ن‌گذار آزمایشگاه‌های ETC، تأیید شد و گزارشی برای توضیح این‌که چه اتفاقی افتاده است، نیز منتشر شد. با وجود این‌که ماینر متخلف شناسایی شد، اما هنوز مشخص نیست که آیا این حمله به شبکه عمدی بوده است یا غیر عمدی.

در این گزارش، ضمن توصیه به ماینرها که باید همچنان به فعالیت خود در زنجیره ادامه دهند، اعلام شد که هرگونه تراکنش صورت گرفته در ۱۲ ساعت گذشته احتمالا به درستی به شبکه اضافه نشده است. به عبارتی، عملیات مایننیگ طبق روال همیشگی رخ نداده، و اطلاعات دوباره به mempool ارسال خواهند شد.

شرکت بیتفلای(Bitfly)، یکی از ارائه دهندگان دستگاه‏‌های ماینینگ، اظهار داشته که عملکرد شبکه در بلاک ۱۰۹۰۴۱۴۶ام دچار حمله ۵۱ درصدی شده است و در نتیجه کلیه ۳۶۹۳ بلاکی که اضافه شده‌ پس از آن، نامعتبر شناخته شده‌اند.

در حمله ۵۱ درصدی، ماینری که بتواند بیش از ۵۰ درصدِ توان محاسباتی کل شبکه را بدست آورد، کنترل شبکه را به دست می‌گیرد؛ در نتیجه می‌تواند اطلاعات را دستکاری کند، اختیار بخشی از شبکه را در دست بگیرد و تغییراتی در آن ایجاد کند، پول‌ها را دو بار خرج کند و یا معاملات قبلی را پاک کند. این اتفاق، در بلاک چین‌هایی که بر اساس مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) عمل می‌کنند، رخ می‌دهد.

پیش از این نیز در اوایل سال ۲۰۱۹، شبکه بلاک چین ETC، دچار یک حمله ۵۱ درصدی شد و باعث ایجاد نگرانی‌هایی نسبت به ماینینگ‌های مبتنی بر مکانیزم اجماع اثبات کار شد.

 

فروش بیت کوین در ایران

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.