بی‌اعتباری برخی توکن‌ها با هاردفورک لندن اتریوم

هاردفورک لندن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

اتریوم از زمان راه‌اندازی خود در شش سال قبل تاکنون چند هاردفورک را پشت سر گذاشته است. به روز‌رسانی جدید شبکه اتریوم که در هفته‌های پیش‌رو انجام خواهد گرفت، یکی از این هاردفورک‌هاست. این به‌روزرسانی که به هاردفورک لندن معروف است شامل کد EIP-3529 می‌شود؛ این کد به‌روزرسانی بازپرداخت‌های گس را از بین می‌برد. با انجام هاردفورک لندن،‌ گس در توکن‌ها کاربردی نخواهد داشت.

گفته می‌شود هارد فورک لندن که ارتقایی در شبکه اتریوم است در روز ۵ آگوست ۲۰۲۱ (۱۴ مرداد ۱۴۰۰) انجام خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم، هاردفورک لندن شامل کد EIP-1559 می‌شد. کد EIP-1559 یک مجموعه کد دنباله‌دار است که هزینه‌های تراکنش را می‌سوزاند و مقداری اتر را از چرخه معاملات خارج می‌کند.

با اینکه پیش‌بینی می‌شد هارد فورک لندن یک ارتقای ساده در شبکه اتریوم است، این به‌روزرسانی تحولات زیادی را در دنیای رمزارزها به همراه خواهد داشت.

طبق گفته‌های توسعه‌دهندگان اتریوم، ارتقای این شبکه توکن‌های زیادی را درگیر خواهد کرد. توکن‌هایی که گس در آن‌ها اهمیت زیادی داشت با این به‌روزرسانی بی‌اعتبار خواهند شد. توکن‌هایی مثل GST2 و CHI که توسط توسعه‌دهندگان برای استقرار قراردادهای هوشمند با قیمت پایین استفاده می‌شدند، با هاردفورک لندن از اعتبار خارج خواهند شد.

هاردفورک لندن تغییرات متنوعی در شبکه اتریوم به همراه دارد. تیم بیکو (Tim Beiko)،‌ مدیر اصلی بخش توسعه اتریوم در پادکست دیکریپ گفت: «شبکه اتریوم در حال حاضر به گونه‌ای کار می‌کند که اگر شما داده‌ای را از آن حذف کنید، مقدار کمی گس به شما داده می‌شود. گسی که شبکه اتریوم به شما می‌دهد نوعی تشویق است.»

گفتنی است قراردادهای هوشمند به صورت ذاتی تراکنش‌ها را برای خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال خودکار می‌کند برای این قراردادهای هوشمند با هاردفورک لندن دیگر نیازی به گس نخواهد بود.

به گفته بیکو، اگرچه ایده بازپرداخت در ظاهر خوب است،‌ ولی توسعه‌دهنده‌ها بیشتر از آن برای کمتر کردن هزینه تراکنش بهره می‌بردند. همچنین بازپرداخت‌ها را معمولا وقتی هزینه تراکنش به بالاترین سطح خود می‌رسید مصرف می‌کردند.

طبق بیانیه سایت GasToken.io، توکن‌های گس مکانیزم ذخیره بانکی هستند که قیمت را در سطح پایین نگه داشته و در سطح بالاتر نگه‌می‌دارند. با استفاده از توکن‌های گس پرداخت‌ها بهبود بخشیده می‌شود و قراردادهای هوشمند را گسترش می‌دهند.

گس توکن ۲ (GST2) یکی از توکن‌هایی است که با انجام هاردفورک لندن منسوخ خواهد شد. این توکن بیش از ۲۰۰ دلار در بازار رمزارزی Bilaxy معامله می‌شود. این توکن در ماه‌های گذشته بیش از ۶۰۰ دلار قیمت داشت، ولی با اعلام کد EIP-3529 در هاردفورک لندن قیمت گس توکن ۲ روز به روز کاهش یافت.

 

براساس پیش‌بینی متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال از هفته آینده بسیاری از توکن‌های مبتنی بر گس بی‌اعتبار و بلااستفاده خواهند شد. با این حال،‌ همچنان برخی از توکن‌هایی که بر پایه گس هستند در بازار رمزارزها به کار خود ادامه خواهند داد. به گفته مدیر اصلی بخش توسعه اتریوم، توکن‌های مبتنی بر گس پس از هاردفورک لندن بی‌مصرف می‌شوند. تیم بیکو در این باره می‌گوید: «این توکن‌ها پس از لندن بی‌فایده خواهند شد،‌ چه قیمت آن‌‌ها صفر دلار باشد و چه قیمت دیگری داشته باشند. نمی‌توانم به طور روشن و واضح بگویم که چطور بازار رمزارزها بعضی مواقع غیرمنطقی است.»

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.