هاردفورک لندن چه تاثیری در قیمت اتر می‌گذارد؟

هاردفورک لندن چه تاثیری در قیمت اتر می‌گذارد؟
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

اتر، رمزارز شبکه اتریوم در روزهای پیش‌رو تغییرات چشمگیری را تجربه خواهد کرد. به نظر می‌رسد تحولاتی که قرار است این هفته در شبکه اتریوم اجرایی شوند، مانند گردبادی سیستم این شبکه را زیرورو خواهند کرد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده شبکه اتریوم در این هفته به‌روزرسانی جدیدی انجام می‌دهد، ارتقایی که ممکن است تاثیر زیادی در قیمت اتر داشته باشد.

روز ۵ آگوست (۱۴ مرداد ماه)‌ هاردفورک لندن به عنوان تازه‌ترین به‌روزرسانی شبکه اتریوم راه‌اندازی می‌شود. این هاردفورک تغییراتی اساسی را به همراه خواهد داشت که مهم‌ترین آن‌ها کد EIP-1559 است. 

با اجرای کد EIP-1559، تعدادی اتر از چرخه معاملات خارج می‌شوند. این کد از نظر تئوری می‌تواند تاثیری مستقیم در قیمت رمزارز شبکه اتریوم یعنی اتر داشته باشد.

 

هاردفورک لندن چطور و چه زمانی روی قیمت اتر اثر می‌گذارد؟

 

کد EIP-1559 که در هاردفورک لندن اجرایی می‌شود، هزینه تراکنش‌ها را تغییر خواهد داد. جزییات مربوط به تغییراتی که کد EIP-1559 در قیمت دومین رمزارز برتر بازار اعمال می‌کند، پیچیده است. با این همه، به زبان ساده می‌توان این طور توضیح داد که هزینه تراکنش‌ها در اتر تغییر می‌کند. 

هر کسی که تراکنشی را در شبکه اتریوم ثبت می‌کند باید هزینه اصلی تراکنش را پرداخت کند. این هزینه به جای آن‌که به حساب ماینرها واریز شود، سوزانده خواهد شد. در این مرحله، سوزاندن کوین‌ها به معنای از چرخه خارج شدن آن‌هاست. اساسا سوزاندن کوین‌ها در فرایندی که با کد EIP-1559 تعریف می‌شود،‌ به معنای ارسال آن کوین‌ها به آدرسی است که هیچکس کلید آن را ندارد. 

کاهش اتر کم شدن فشار تورم‌ را در شبکه اتریوم به همراه خواهد داشت. اگرچه کوین‌های جدید همچنان ساخته می‌شوند و بلوک آن‌ها به شبکه ارسال می‌شود،‌ بخش کمی از اترها در شبکه از بین می‌روند. فشار تورم‌زدایی از نظر تئوری قیمت را به سمت بالا سوق می‌دهد. دلیل افزایش قیمت با استفاده از حذف توکن‌ها، تغییر در روند عرضه و تقاضاست. کم شدن میزان فشار تورم در شبکه اتریوم با سوزانده شدن توکن‌ها نشانه‌ای از رشد آهسته عرضه در این شبکه است.

به طور واضح،‌ لازم نیست بخش‌هایی از اتر حذف شوند. گفتنی است بخشی از اتر‌ها در حال گردش هستند. برای اینکه  این موضوع را بهتر درک کنید، می‌توان سوزاندن اترها و از چرخه خارج شدنشان را با هاوینگ بیت‌ کوین مقایسه کرد. هاوینگ بیت کوین یک کاهش پاداش رمزارز است که هر ۴ سال یکبار انجام می‌شود. زمانی که هاوینگ بیت کوین انجام می‌گیرد،‌ ماینرها پاداش کمتری را دریافت می‌کنند. دلیل اینکه هاوینگ بیت کوین را با سوزاندن هزینه‌های اتر مقایسه می‌کنند،‌ عملکرد مشابه آن‌هاست. به گفته یک پژوهشگر حوزه رمزارزها که با نام مستعار هاسو (Hasu) شناخته می‌شود،‌ نتیجه هاوینگ و سوزاندن هزینه‌های تراکنش‌ها یکی است و هر دو کاهش تورم را به همراه خواهند داشت.

آخرین هاوینگ بیت کوین در تاریخ ۱۱ می ۲۰۲۰ (۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹) انجام گرفته و پاداش تراکنش‌ها از ۱۲/۵ بیت کوین به ۶/۲۵ BTC کاهش یافته است. قیمت بیت‌کوین در آن زمان ۸۸۰۰ دلار بود و پس از ۶ ماه دو برابر شد. گفتنی است در حال حاضر قیمت بیت‌کوین نزدیک به ۴۰ هزار دلار است.

هر چند قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ سال گذشته افزایش یافته، اما نمی‌توان بالا رفتن قیمت این رمزارز را تنها به دلیل نصف شدن پاداش تراکنش‌ها دانست. دلایل زیادی برای افزایش قیمت بیت‌کوین در یک‌سال اخیر وجود دارد. سرمایه‌گذاری‌ موسساتی چون تسلا،‌ اسکوئر و میکرواستراتژی یکی از دلایل افزایش قیمت بیت‌کوین در یک سال گذشته بوده است.

 پیش‌بینی می‌شود با تغییراتی که در شبکه اتریوم انجام خواهد شد، قیمت اتر نیز رشد چشمگیری خواهد داشت. اگرچه تحلیل‌گران بازار رمزارزها معتقدند قیمت اتر پس از انجام هاردفورک لندن افزایش خواهد یافت، نمی‌توان انتظار داشت که این رمزارز رشد چند برابری داشته باشد. اجرای کد EIP-1559 طرحی آزمایشی است و هنوز برای قضاوت درباره آن زود است.

با تمام تفاسیر گفته شده، قیمت اتر در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است. اتر در یک سال گذشته ۶۰۰٪ افزایش قیمت را تجربه کرده است. رشد قیمت اتر در مقایسه با بیت‌کوین ۲/۵ برابر بیشتر بوده و قیمت بیت‌کوین در یک سال اخیر ۲۵۴٪‌ افزایش یافته است.

تنها چیزی که در حال حاضر می‌توان گفت این است که احتمال افزایش قیمت اتر پس از اجرای کد EIP-1559 وجود دارد ولی این کد ممکن است تغییراتی را در قیمت دومین رمزارز بازار اعمال نکند.

 

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.