احتمال افزایش قیمت بیت‌ کوین، به دنبال سیاست‌های اقتصادی آمریکا!

قیمت بیت کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

طبق گزارشی که اخیرا در مجله وال‌استریت منتشر شده است، فدرال رزرو استراتژی خود مبنی بر جلوگیری از بالا بردن نرخ سود برای مقابله با تورم بالاتر را رها کرده است.

این تغییر نشان از تمایل صریح بانک مرکزی برای تحمل تورم بالاتر، در زمان شیوع ویروس کرونا و بحران اقصادی ناشی از آن، دارد. نرخ بیکاری در آمریکا ۱۱ درصد است، سطحی که از اوایل سال ۱۹۴۰ تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم.

تضعیف بیشتر سیاست‌های پولی فدرال رزرو می‌تواند به افزایش قیمت بیت کوین کمک کند، چرا که  بسیاری از سرمایه‌گذارهای رمزارز بر این باورند که سرمایه‌گذاری و نگه داشتن ارزهای دیجیتال می‌تواند مانند طلا عمل کرده و به حفظ ارزش دارایی‌ها کمک کند. 

قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در سال میلادی جاری ۵۸ درصد،  قیمت نقره ۳۶ درصد و قیمت طلا ۳۰ درصد رشد کرده‌ است. این در حالی است که در مدت مشابه شاخص S&P 500 Index در بازارهای سهام بزرگ تنها ۲ درصد رشد داشته است.

روز دوشنبه بیتکوین با رشد ۱/۵ درصدی به قیمت ۱۱,۳۳۸ دلار رسید. 

 

شرکت تحقیقاتی Messari روز دوشنبه نوشت: «روز به روز سرمایه‌گذاران بیشتری به دنبال این هستند که در جهانی که به طور فزاینده‌ای در حال دیجیتالی شدن است، از طلای دیجیتال به عنوان مانعی در برابر تورم ناشی از چاپ بی‌سابقه و بی رویه پول توسط دولت‌ها استفاده کنند. ما می‌دانیم که با افزایش سرمایه‌گذاری موسسات سرمایه‌گذاری روی بیتکوین، زیاد طول نمی‌کشد که قیمت بیت کوین، به ۵۰ هزار دلار برسد.»

 

فدرال رزرو، در حال حاضر هم با چاپ ۳ تریلیون دلار و تزریق آن به بازارهای مالی، سطح جدیدی از سیاست‌های پولی را پیاده‌ کرده و کل دارایی خود را به ۷ تریلیون دلار رسانده است. افزایش قابل توجه سرمایه‌گذارها در دارایی‌های دیجیتال و بازارهای سنتی نشان دهنده این است که چاپ بی رویه دلار می‌تواند قدرت خرید ارز فیات دلار آمریکا را کاهش دهد.

 

شاخص قدرت دلار (معیاری که قدرت دلار در بازارهای خارجی را نشان می‌دهد) در ماه جولای ۴ درصد کاهش داشته است که بزرگترین سقوط ماهانه ثبت شده از سال ۲۰۱۰ میلادی است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری Jefferies که در وال‌استریت قرار دارد، پیش‌بینی کرده است که شاخص قدرت دلار می‌تواند تا ۱۵ درصد هم کاهش پیدا کند. 

 

تحلیل‌گران Bank of America دوشنبه در گزارشی نوشتند که این یک تجارت محبوب برای رقابت در برابر دلار است زیرا سرمایه گذاران، “از تاثیرِ بلند مدت انباشت سریع بدهی ایالات متحده برای وضعیت ذخیره ارزی دلار آمریکا نگران هستند.”

 

جف دورمن (Jeff Dorman)، رئیس سرمایه گذاری در شرکت رمزارزی آرکا (Arca) روز دوشنبه در یک وبلاگ هفتگی نوشت: «از آنجایی که طلا، نقره، سهام و اوراق قرضه به سطوح قیمتی بالایی رسیده‌اند و ارزش دلار آمریکا کاهش پیدا کرده است، بیتکوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال در آینده نزدیک دوباره در کانون توجه قرار می‌گیرد.»

قیمت بیتکوین

طبق گزارش مجله وال استریت، با تغییر سیاست‌ فدرال رزرو بانک مرکزی اجازه می‌دهد که قبل از افزایش نرخ‌ها، تورم به بالای ۲ درصد برسد. ایده این است که زمانی که تورم بالاتر از میزان پیش‌بینی شده می‌شود، باعث بروز شرایطی می‌شود که قیمت برای مصرف کننده بیش از مقدار پیش‌بینی شده شود؛ همانطور که در دو دهه گذشته هم اتفاق افتاده است.

طبق این مقاله، هدف این نیست که تورم به خودی خود افزایش یابد، بلکه  هدف این است که به سرمایه‌گذارها این اطمینان داده شود که نرخ بهره برای طولانی مدت پایین باقی بماند. چنین شرایطی می‌تواند به بهبود سریع‌تر شرایط اقتصادی کمک کند.

قیمت ارز دیجیتال

با این وجود، تورمِ بیشتر می‌تواند سیگنالهای نامطلوبِ ناشی از بازارهای اوراق بهادار را بیش ازین تحریف کند و جذابیت دلار را بیشتر تضعیف کند. بازده اسمی در اوراق خزانه داری ۱۰ ساله ایالات متحده در حال حاضر حدود ۰/۶ درصد، یعنی تقریبا نزدیک به پایین ترین نرخ تاریخی است؛ و هنگامی که عامل تورم نیز در بررسی اعمال می‌شود، “بازده واقعی” برابر با منفی ۱ درصد است.

 

اگر بازده اسمی به زودی افزایش پیدا نکند ، نرخ تورم بالاتر از ۲ درصد شده و منجر به عقب‌تر راندن سرمایه گذاران اوراق بهادار خواهد شد.

شرکت تحلیل دیجیتال دلفی در ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد)، نوشت: «نرخ های منفی واقعی، به معنای از دست دادن قدرت خرید از خزانه های آمریکا هستند و این امر، شرایطی مناسب برای دارایی‌های غیر درآمدی مانند طلا و نقره و ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین است.»

با این حال خطری که وجود دارد این است که وحشت ایجاد شده در بازارها باعث شود سرمایه گذاران مجددا به دلار رو آورند و این به معنای کاهش دوباره قیمت بیت کوین در ماه مارس (فروردین ۱۴۰۰) است.

اما مطابق خبری که در تاریخ ۲ آگوست (۱۲ مرداد)، توسط بلومبرگ نیوز منتشر شد، به دلیل سیل نقدینگی که توسط بانک فدرال ایجاد شده است، ممکن است” سناریو ریسک خاموش ” رخ دهد و منجر شود که سرمایه‌گذاران به صورت ناگهانی به سمت دلار کشیده نشوند.

 

ماتی گرینسپان (Mati Greenspan)، بنیانگذار شرکت Quantum Economics، که بر تحقیق درباره ارزهای دیجیتال تمرکز دارد اظهار داشته است:

«هم اکنون همه چیز به دلار وابسته است.»

قیمت بیت کوین

در شکل زیر نمودار یک روزه و سه روزه بیت کوین را مشاهده می‌کنید:

قیمت بیت کوینSource: TradingView

 همان‌طور که در نمودار شمعی بالا می‌بینید، بالاترین قیمت یک روزه این رمزارز ۱۱,۴۸۰ دلار و پایین‌ترین قیمت آن ۱۱,۱۶۴ دلار است.

 

روندِ بیت کوین نشان می‌دهد که این کریپتو در تلاش است تا دوباره به قیمت بالای ۱۱۴۰۰ دلار برسد.

 

رمز ارزِ رتبه یک بازار، در حال حاضر نزدیک به ۱۱,۲۹۰ دلار معامله می‌شود، که در آسیا حدود ۱۱,۴۲۴ دلار است. سه شنبه دومین روز است که تلاش گاوها برای رساندن قیمت به بالای ۱۱,۴۰۰ دلار، بی نتیجه مانده است. در روز دوشنبه قیمت بیت کوین به ۱۱۴,۸۰ دلار رسید، اما در نهایت نزدیک به قیمت UTC یعنی ۱۱,۲۴۰ دلار ثبت شد.

روند صعودی بیت کوین پس از توقف رالی در روز یکشنبه به قیمت  ۱۰,۶۵۹ دلار رسید و در بالای محدوده مقاومتی ۱۱,۴۰۰ دلار، متوقف شده است.

اکنون گاوها باید تلاش خود را بیشتر کنند یا این‌که تمرکزها بر بر کندل دوجی (Doji) که در نمودار سه روزه دیده می‌شود، بیشتر شود.

 

کندل دوجی هنگامی شکل می‌گیرد که قیمت‌‌های بازگشایی و بسته شدن نمودار شمعی، الگویی مساوی داشته باشند. در این حالت، در پی یک رالی، قیمت به بالاترین سطح ۱۱ماهه یعنی۱۲,۱۰۰ دلار رسیده است، که این موضوع نشان دهنده خستگی خریداران است.

 

 همچنین شاخص مقاومت نسبی نمودار سه روزه (RSI)، به بالای سطح ۷۰ رسیده، که نشان دهنده اشباع خریداران بازار است. بنابراین احتمال رخ دادن یک pullback،  تا ۱۱,۰۰۰ دلار وجود دارد. رسیدن قیمت به زیر سطح این حمایت روانشناختی، سطح حمایت را به ۱۰,۵۰۰ دلار می‌رساند.

از طرف دیگر، یک حرکت پایدار بالاتر از ۱۱,۴۰۰ دلار در نمودار ساعتی، می‌تواند مجددا قیمت را تا ۱۲,۰۰۰دلار افزایش دهد. 

 

ارز دیجیتال در ایران

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.