تحلیل‌ On-Chain در مورد معاملات بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰

تحلیل قیمت بیت کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 10 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۷ فروردین ۱۳۹۹

بیت‌ کوین، هیجان‌انگیزترین دارایی دهه گذشته بوده است و تحلیل‌های روی زنجیره‌ای (on-chain) می‌توانند اثبات‌کننده‌ این ادعا باشند. از زمان توسعه بیت‌ کوین در سال ۲۰۰۹ میلادی تا سه ماهه اول ۲۰۲۰،  قیمت بیتکوین با بیش از یک میلیون درصد افزایش، از ۰٫۰۵ دلار به حدود ۱۰٬۰۰۰ دلار رسید. 

با این حال بیت‌ کوین یا هر رمزارز دیگری در طول تاریخ کوتاه خود، حداقل یک بار دچار رکود شدید شده‌ است. البته بیت کوین، بیش از یک رکود را تجربه کرده، چرا که این رمزارز در میانه بحران اقتصادی سال  ۲۰۰۹ میلادی متولد شده است.

امروز قصد داریم که برخی از معیارهای کلیدی بیت کوین که نشان‌دهنده پذیرش بیت کوین در جهان هستند را به بررسی بگذاریم. در این مقاله هدف ما تمرکز روی تجزیه‌ و تحلیل‌های فنی نیست؛ بلکه می‌خواهیم معیارهای روی زنجیره‌ای (On-Chain) را بررسی کرده و ببینیم این معیارها چگونه می‌توانند روی قیمت فعلی بیت کوین و تغییرات آینده آن اثرگذار باشند. 

 

انجام تجزیه و تحلیلِ روی زنجیره‌ای

قبل از هر چیزی، اول بگذارید تعریفی از تجزیه و تحلیل روی زنجیره‌ای ارائه کنیم.

در تجزیه و تحلیل روی زنجیره‌ای، به جای تمرکز بر قیمت و تکنیک‌های تحلیل فنی سنتی، داده‌هایی که به صورت محلی در بلاک چین ذخیره می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

چند نمونه از داده‌های مورد بررسی در تجزیه و تحلیل روی زنجیره‌ای در زیر آورده شده است:

  • جزئیات هر بلاک (برچسب زمان، قیمت، پاداش استخراج، وزن بلاک، آدرس، کاربران و غیره.)
  • جزئیات هر تراکنش (آدرس‌های ارسال و دریافت، مقدار منتقل شده در هر تراکنش، زمان بلاک و غیره.)
  • فراخوانی و استفاده از قراردادهای هوشمند (بیشتر برای اتریوم و توکن‌های مبتنی بر اتریوم.)

به عبارت دیگر، حجم تراکنش‌های روی زنجیره‌ای، برای قضاوت درباره این‌که آیا یک دارایی رمزارزی واقعا استفاده می‌شود یا خیر؟ و یا این که چه موقع و چگونه این تراکنش‌ها می‌توانند بر قیمت و ارزش یک رمزارز تأثیر بگذارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع به جای این‌که کل شبکه رمزارز را بررسی کنیم، با استفاده از دیتای تراکنش‌های روی زنجیره‌ای می‌توانیم بفهمیم چه کسانی و چگونه از شبکه بیت کوین استفاده می‌کنند و چه زمانی معیارهای مشخص، باعث اتفاق افتادن دوره‌های خرسی یا گاوی می‌شوند.

در مجموع، هدف ما این است که با استفاده از معیارهای کلیدی بلاک‌چین، بتوانیم مواردی که منجر به تغییر قیمت رمزارزها می‌شوند را تفسیر کنیم و از این معیارها برای پیش‌بینی تغییرات قیمتی مهم استفاده کنیم. 

 

چه معیارهایی مد نظر هستند؟

یک نقطه شروع عالی، بررسی متغیرهایی است که به طور مستقیم به بلاک چین مرتبط هستند. در ابتدا، به دنبال چهار معیار اصلی و در عین حال مهم روی زنجیره‌ای هستیم که عبارت‌اند از:

  • آدرس‌ها: مانند مقدار رمزارزی که هر آدرس ذخیره کرده، مدت زمانی که این آدرس این مقدار رمزارز را ذخیره کرده و رفتار فردی.
  • تراکنش‌ها: مانند تعداد، مقدار منتقل شده و حجم کل. 
  • خروجی تراکنش خرج نشده (UTXO): مانند درصد کسانی که سود می‌کنند، کل ارزش ایجاد شده و کل ارزش خرج شده.
  • بلاک‌ها: مانند ارتفاع و وزن بلوک، اندازه واقعی بایت‌های کل بلاک‌چین و یک بلاک واحد.

 

داده‌های تراکنش‌های بیت کوین

اولین داده روی زنجیره‌ای که تجزیه و تحلیل خواهیم کرد، داده‌های تراکنش‌ها است. تمرکز اصلی ما روی تعداد و حجم تراکنش‌ها و چگونگی مرتبط بودن این معیارها به تفسیر قیمت بیت کوین خواهد بود.

تراکنش بیت‌کوین روزانه

با نگاهی به نمودار بالا که تعداد تراکنش‌های روزانه را از سال ۲۰۱۰ میلادی تا فوریه ۲۰۲۰ میلادی نشان می‌دهد، می‌توانیم متوجه شویم که این روند کاملاً مثبت است. چند نکته مهم که از این نمودار قابل درک است عبارتند از:

  • تراکنش‌ها در دسامبر ۲۰۱۷ میلادی به نزدیک ۴۹۰ هزار عدد در روز رسیده بود.
  • تعداد معاملات در ابتدای آگوست ۲۰۱۷ میلادی به یک حد پایین حدود ۱۳۲ هزار تراکنش در روز رسیده و سپس در اواسط دسامبر ۲۰۱۷ میلادی اوج گرفته و به حدود ۵۰۰ هزار تراکنش در روز رسیده است.
  • حجم تراکنش‌های روزانه در فوریه ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۳ میلیارد دلار رسیده است.
  • حجم معاملات روزانه از حداقل یک میلیارد دلار در آوریل ۲۰۱۸ میلادی، تا فوریه ۲۰۲۰ میلادی، ۲۰۰ درصد افزایش یافته است، در حالی که قیمت بیت کوین در مدت مشابه تنها حدود ۲ درصد افزایش داشته است. 

آنچه که از بررسی این داده‌ها به دست می‌آید، این است که ارتباط بین قیمت و حجم معاملات رو به زوال است. در حالی که در گذشته، حجم معاملات روزانه کم و بیش بر مبنای قیمت بیت‌کوین بود، به نظر می‌رسد امروز این همبستگی کمتر شده است. از این رو، به نظر می رسد دلتای بین رشد قیمت و حجم معاملات روزانه در حال افزایش است.

برای اثبات این نکته، اجازه دهید تا به کل حجم انتقال بیت کوین نگاهی بیندازیم.

حجم تراکنش‌های بیت کوین

در نمودار بالا، افزایش قیمت و همچنین افزایش حجم کل مشهود است. با این حال، از آنجایی که برای دستیابی به همان ارزش دلار، بیت‌کوین کمتری لازم است، می‌توان تراکنش‌های کمتر، با ارزش بیشتر یا تراکنش‌های بیشتر با ارزش پایین‌تر را انتظار داشت.

همان‌طور که انتظار می‌رود، در دوره‌های گاوی یا صعودی، حجم به صورت نمایی افزایش می‌یابد؛ در حالی که در دوره‌های خرسی یا نزولی حجم کل به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

از این رو، با بررسی داده‌های تراکنش، نتیجه می‌گیریم که هنگامی که تعداد کل تراکنش‌های بیت کوین به طور پیوسته در حال افزایش است، حجم معاملات بیشتر بی‌ثبات می‌شود؛ به این معنی که قیمت بیت‌ کوین در آن زمان، یک قیمت پرخطر (احتکار آمیز) در نظر گرفته می‌شود.

 

داده‌های آدرس بیت‌کوین

آدرس‌های بیت‌ کوین رفتار دارندگان این رمزارز را نشان می‌دهد. تعداد آدرس‌های فعال و مقداری که هر کدام از آن‌ها نگه‌داری می‌کنند، داده‌‌های اصلی هستند که ما به بررسی آن خواهیم پرداخت. چنین معیارهایی ممکن است به ما در فهم چگونگی رفتار مردم در دوره‌های گاوی و خرسی کمک کند. 

اولین نموداری که باید به آن توجه کنیم، تعداد آدرس‌های فعال است. این نمودار نه تنها به طور کلی علاقه روزافزون مردم را بیت کوین نشان می‌دهد، بلکه نمایانگر این است که از اواخر ۲۰۱۷ میلادی که قیمت بیت‌کوین به اوج خود رسید تاکنون، اختلاف قابل توجهی بین تعداد آدرس‌های فعال وجود ندارد. در اصل، تعداد آدرس‌‌های فعال ۲۵ درصد کاهش یافته است، در حالی که قیمت بیت کوین در همین مدت مشابه ۶۶ درصد سقوط کرده است.

آدرس فعال بیت کوین

این نشان می‌دهد که کاربران طولانی مدت رمزارزها، اهمیت زیادی به نوسانات قیمت‌ها نمی‌دهند.

علاوه بر این، اجازه دهید تا داده‌های بالا را با تعداد کل آدرس‌ها مقایسه کنیم. به نظر شما تعداد کل آدرس‌های در طول سال‌های گذشته چگونه رشد کرده است؟ همانطور که در نمودار پایین قابل مشاهده است، رشد تعداد کل آدرس‌ها در طول سال‌های گذشته نمایی بوده است.

کل آدرس‌های بیت‌کوین

اگر این نمودار شما را به یاد ویروس کرونا می‌اندازد، به این دلیل است که این دو نمودار کاملاً مشابه هستند. هر ساله، مجموع تعداد آدرس‌ها تقریباً دو برابر می‌شود. 

اگرچه این معیار نمی‌تواند با تعداد کاربران فعال مرتبط باشد، اما به وضوح نشان می‌دهد که از چه حجم از شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در غیر این صورت، تعداد آدرس‌های ایجاد شده نباید به این اندازه زیاد باشد. به علاوه، بگذارید بخش آدرس‌‌ها را با نگاهی بر دو معیار دیگر تمام کنیم: تعداد آدرس‌های دارای بیش از یک بیت‌ کوین و تعداد آدرس‌های دارای بیش از ۱۰۰۰ بیت‌ کوین.

بیش از یک بیت‌کوین

نمودار فوق، تعداد آدرس‌هایی که بیش از یک بیت کوین ذخیره کرده‌اند را نشان می‌دهد. جالب است که از اوج قیمت سال ۲۰۱۷ میلادی، تعداد آدرس‌هایی که بیش از یک بیت‌کوین دارند، با یک افزایش ۱۰ درصدی، از ۷۱۸ هزار به ۷۸۷ هزار رسیده است.

این به این معناست که افراد بیشتری تمایل دارند که یک بیت‌ کوین یا بیشتر هولد یا ذخیره کنند.

در مورد تعداد سرمایه‌گذارهای سازمانی شرایط چگونه است؟ شما فکر می‌کنید که آن‌ها علاقه‌مند به خرید بیت کوین بوده‌اند یا فروش آن؟ بیایید نگاهی بیندازیم.

تعداد بیت‌کوین

نمودار فوق تعداد آدرس‌هایی را نشان می‌دهد که بیش از ۱۰۰۰ بیت‌ کوین ذخیره کرده‌اند. ما به وضوح می‌توانیم ببینیم که حتی در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی که شاهد فروش بیت کوین با قیمت ارزان بودیم، سازمان‌ها به شدت اقدام به خرید کرده‌اند.

از اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی، تعداد آدرس‌هایی که بیش از ۱۰۰۰ بیت‌ کوین دارند، بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. در اصل، تعداد این آدرس‌ها از ۱۷۵۰ عدد به حدود ۲۲۵۰ عدد رسیده‌ است. 

به احتمال زیاد، افراد بسیاری توانایی آن را ندارند که در سال ۲۰۱۹ میلادی چنین مقدار باورنکردنی از بیت کوین را خریداری کنند. از این رو، احتمالاً این آدرس‌ها متعلق به سازمان‌ها و مؤسسات هستند.

شما فکر می‌کنید که نهنگ‌‌ها نماینده پول هوشمند هستند یا پول کودن؟ اگر جواب شما «پول هوشمند» است، شما یک استراتژی ارائه داده‌اید، آن را دنبال کنید.

برای خاتمه این بخش، نشان داده‌ایم که چگونه کل آدرس‌ها نه تنها از نظر تعداد، بلکه از نظر ارزش نیز در حال رشد هستند؛ تعداد هولدرها با بیش از یک بیت‌کوین تقریبا همه ساله دو برابر می‌شود و تعداد مؤسساتی که بیش از ۱۰۰۰ بیت کوین دارند از سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۰ درصد افزایش یافته است.

 

داده‌های خروجی تراکنش خرج نشده (UTXO) بیت کوین

داده‌های خروجی تراکنش خرج نشده یا UTXO، یکی از جالب‌ترین منابع اطلاعاتی است که می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. این شاخص به ما کمک می‌کند تا رفتار هولدرهای بیت کوین را در بلند مدت درک کنیم، چرا که هدف ما پیش‌بینی زمان خرید و زمان فروش بیت کوین است. 

UTXO آدرس‌هایی را نشان می‌دهد که بیت کوین دریافت کرده‌اند، اما آن را خرج نکرده‌اند.

بیایید با نمودار Hodl Waves شروع کنیم.

Bitcoin UTXO

برای خواندن نمودار بالا، اجازه دهید از تعریف خود Unchained Capital استفاده کنیم:

«نوارهای رنگی، بیت کوین‌هایی را نشان می‌دهند که آخرین بار در پنجره زمانی مشخص شده در علائم و اختصارات معامله شده‌اند. رنگ‌های گرم‌تر پایین (قرمز، نارنجی)، بیت‌ کوین‌های معامله شده اخیر را نشان می‌دهد و رنگ‌های سردتر بالا (سبز، آبی) نشان‌دهنده بیت‌ کوین‌هایی است که در بلند مدت معامله نشده‌اند.»

به نظر می‌رسد نکات مهم نمودار بالا به شرح زیر باشند:

  • تعداد علاقه‌مندانی که بین ۳ تا ۵ سال یا بیشتر از پنج سال اقدام به ذخیره بیت کوین کرده‌اند، سریع‌ترین نرخ رشد را نشان داده است. در زمان نگارش این مقاله، این دو گروه ترکیبی بیش از ۲۰ درصد از کل آدرس‌های بیت کوین را نشان می‌دهند. با توجه به عمر کوتاه بیت کوین، بسیار جالب است که افراد زیادی برای چنین مدت طولانی این رمزارز را ذخیره کرده‌اند.
  • قله‌های افزایش قیمت، همیشه توسط حراج‌های بزرگ دنبال می‌شود. تعداد آدرس‌هایی که برای کمتر از یک سال بیت کوین هولد یا ذخیره کرده‌اند، به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. در زمان نگارش این مقاله، حدود ۴۰ درصد از تمام آدرس‌ها در ۱۲ ماه گذشته بیت کوین معامله کرده‌اند. 

از این رو، می‌توان انتظار داشت که پول هوشمند در بازار خرسی خریداری شده و در بازار گاوی فروخته می‌شود. بسیار شبیه به آنچه که در بخش قبل، هنگام بررسی تعداد آدرس‌هایی که بیش از ۱۰۰۰ بیت کوین دارند، نتیجه گرفتیم.

داده‌های بلاک بیت کوین

قبل از نتیجه‌گیری، می‌خواهیم بار دیگر داده‌های بلاک چین بیت کوین را مورد بررسی قرار دهم. این بار، بلاک‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ما معتقدیم که نقطه شروع باید وزن بلاک باشد. به طور متوسط هر بلاک چه مقدار داده را نگه می‌دارد؟ برای پاسخ به چنین سوالاتی، ما از سایت Bitinfocharts که یکی از بهترین منابع برای نمودارهای بلاک‌چینی است، استفاده می‌کنیم.

وزن بلاک بیت کوین

در حال حاضر، وزن بلاک بیت کوین یا تعداد بایت‌هایی که هر بلاک در بلاک چین بیت کوین می‌تواند داشته باشد، حداکثر ۱/۲ مگابایت است. 

در اواخر ۲۰۱۷ میلادی و اوایل ۲۰۱۸میلادی، قبل از این که بسیاری از صرافی‌ها و سایر بازیکنان کلیدی Segregated Witness یا SegWit را بپذیرند، اندازه بلوک به اوج خود رسید. داده‌ها یک پذیرش فزاینده از SegWit را نشان می‌دهند. SegWit، داده‌های مربوط به امضاء را از سرصفحه (هدر) بلاک حذف کرده و فضای لازم برای ثبت تراکش‌های بیشتر را آزاد می‌کند.

تراکنش segwit بیتکوین

از اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی، پذیرش SegWit آغاز شد. امروز، بیش از ۵۰ درصد از تمام بازیگران بازار، از آدرس‌های SegWit استفاده می‌کنند. در همین زمان، اندازه بلاک شروع به کاهش کرد.

در آخر اجازه دهید ارتفاع بلاک که بلاک‌های قبلی را اضافه می‌کند، را بررسی کنیم.

ارتفاع بلاک بیتکوین

آنچه که این داده‌ها نشان می‌دهد این است که نه تنها بلاک‌چین بیتکوین در ده سال گذشته بدون توقف کار کرده است، بلکه بیش از ۶۰۰ هزار بلاک هم ایجاد شده است.

علاوه‌بر این، آخرین باری که قیمت خط ارتفاع بلوک را لمس کرد، یک بول‌ران بزرگ اتفاق افتاد و قیمت بیت کوین را از ۰٫۰۱ دلار به ۸۰۰۰ دلار رساند.

اگر تاریخ تکرار شود، ما می‌توانیم ببینیم که بیت کوین در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی، اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی و اواخر سال ۲۰۲۷ میلادی سطح‌های بالای جدیدی را ثبت می‌کند.

 

نتیجه‌گیری:

با نگاهی به برخی از معیارهای کلیدی مربوط به تراکنش‌های بیت کوین، آدرس‌ها، UTXO و بلاک‌ها، نتیجه می‌گیریم که در ابتدای چند سال مهیج قرار داریم.

احتمالاً، آخرین افت قیمت که اتفاق افتاد و قیمت بیت کوین را به زیر ۵۰۰۰ دلار رساند، آخرین فرصتی بود که می‌شد بیت کوین را زیر ۱۰ هزار دلار خرید. به خصوص که روز به روز به هاوینگ نزدیک می‌شویم. از این رو، اجازه دهید مطالب ارائه شده در این مقاله را به صورت خلاصه بیان کنیم:

  • نه تنها تعداد تراکنش‌ها، بلکه حجم آن‌ها نیز در حال افزایش است و تأثیر آن بر قیمت در طی ده سال گذشته کاملا مثبت بوده است.
  • تعداد کل آدرس‌ها و همچنین مبالغی که توسط پول‌های هوشمند و کودن ذخیره و نگهداری می‌شوند، در حال افزایش است؛ از این رو، این مسئله نیز تأثیر مثبتی بر قیمت گذاشته است.
  • بخش بزرگی از بیت کوین توسط هولدرهایی که تنها در زمان اوج قیمت می‌فروشند، قفل شده است؛ به این معنی که مدت زیادی برای رسیدن به یک سطح بالای جدید نمانده است.
  • بلاک‌ها در حال پر شدن هستند و تکنیک‌های جدید اجازه می‌دهند که در هر بلاک، تراکنش‌های بیشتری جای بگیرند.

 

این تحلیل توسط Pedro Febrero، بنیان‌گذار Bityond و یکی از تحلیل‌گران شرکت Quantum Economics انجام شده است. گفتنی است این مقاله صرفاً حاوی نظرات و تحلیل‌های نویسنده آن است و انتشار آن در بیتستان، به معنی تأیید یا رد آن نیست. این مقاله همچنین حاوی توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست؛ فراموش نکنید که هر سرمایه‌گذاری یا معامله‌ای، با ریسک همراه است و شما باید هنگام تصمیم‌گیری شخصاً تحقیقات لازم را انجام دهید. 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.