افزایش چشم‌گیر محبوبیت Bitcoin Wrapped در دیفای

دیفای
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ آذر ۱۳۹۹

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، در سال ۲۰۲۰ رشد چشمگیری داشته و معیارهای مختلفی مانند ارزش کل سرمایه‌ی قفل شده در این حوزه (TVL)، گسترش نمایی آن را نشان می‌دهد. با این حال بهترین چیزی که نشان‌دهنده این روند روبه‌رشد بوده، افزایش  Bitcoin Wrapped ها است.

 Wrapped Bitcoin یک توکن ERC20 بوده که ارزش آن معادل یک BTC است. این توکن در ماه ژانویه (بهمن ۱۳۹۸)، توسط پروتکل‌های برتر از جمله MakerDAO ، Kyber Network و Compound  ایجاد شده است.

دیفای

چرا افزایش محبوبیت توکن‌های Wrapped Bitcoin نشانه خوبی برای دیفای است؟

 از آنجا که بیت کوین و اتریوم دارای دو شبکه بلاکچینی مختلف هستند، ارسال مستقیم BTC به شبکه Ethereum امکان‌پذیر نیست. به این ترتیب، وقتی سرمایه‌گذاران می‌خواهند در فضای دیفای توسط بیتکوین فعالیت داشته باشند، معمولاً BTC های خود را به Wrapped Bitcoin تبدیل می‌کنند. 

بنابراین محبوبیت فزاینده و استفاده از WBTC در بازار دیفای می‌تواند نشان‌دهنده دو موضوع باشد:

  • دارندگان بیت کوین به صورت فزاینده‌ای از پروتکل دیفای و خدمات آن استفاده می‌کنند.
  •  این اتفاق نشان‌دهنده اعتماد سرمایه گذاران به DeFi است.

براساس گزارش وب‌سایت CoinMarketCap، تاکنون بیش از ۲ میلیارد دلار WBTC ایجاد شده و این یعنی بیش از ۲ میلیارد دلار ارزش معادل بیت کوین در دیفای وجود دارد؛ قفل شدن چنین سرمایه‌ای در دیفای، نشان‌دهنده اطمینان بیشتر سرمایه گذاران به این حوزه است.

 پیش از این در روزهای اولیه پیدایش دیفای، نقطه ضعف‌های زیادی از جمله از هک و یا شکست در اجرای قراردادهای هوشمند وجود داشت و مشکلات پروتکل‌های کوچک، استفاده از خدمات DeFi را برای سرمایه‌گذاران بیتکوین دشوار می‌کرد. با این‌حال در ماه‌های اخیر پروژ‌هایی مانندCompound ، Yearn.finance و Aave ایجاد شد و خدمات دیفای را نسبت به قبل قابل اطمینان‌تر کرد. 

 

روند بعدی دیفای چگونه خواهد بود؟

با توجه به میزان ارزش کل قفل شده در DeFi که در این هفته به ۱۵ میلیارد دلار رسید، می‌توان گفت این حوزه هنوز هم در یک روند صعودی سهی‌طور قرار دارد؛ یکی از دلایل این رشد چشم‌گیر را می‌توان افزایش سریع صرافی‌های غیرمتمرکز دانست.

Uniswap، یکی از بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز، به طور متوسط ​​حدود ۳۰۰ میلیون معامله‌ی روزانه دارد. علاوه بر Uniswap، سایر پلتفرم‌هایی مانند SushiSwap، نیز افزایش چشمگیری در حجم معاملات روزانه داشته‌اند. 

گفتنی است که اگر روند رشد فعلی دیفای ادامه داشته باشد و کاربران بیشتری را به سمت خودش جذب کند، حرکت بعدی دیفای می‌تواند رشد تصاعدی مقدار کل سرمایه قفل شده باشد.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.