به‌روزرسانی سوم صرافی Uniswap در راه است!

یونی سواپ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

بر اساس گزارش‌ها یونی‌سواپ (Uniswap)، در تاریخ ۱۵ اردیبهشت (پنجم می) برای عرضه آخرین نسخه خود اعلام آمادگی کرد. ویژگی‌های ورژن جدید یونی‌سواپ با هدف بهره‌وری سرمایه طراحی شده‌اند. این آپدیت، شامل مقیاس‌بندی لایه دو نمی‌شود؛ اما طبق گفته آزمایشگاه یونی‌سواپ به زودی راه‌اندازی می‌شود.

یکی از آپدیت‌های نسخه سه، قابلیت چند کارمزدی بودن و یا امکانِ انتخاب کارمزد مورد قبول است که این کار ریسک نقدینگی را جبران می‌کند. این کارمزدها با توجه به نوسانات پیش‌بینی شده به سه دسته‌ی ۰/۰۵٪ ، ۳۰٪ و ۱/۰۰٪ تقسیم شده‌اند که احتمال خطر برای تأمین‌کنندگان نقدینگی را پایین می‌آورند.

همچنین بستری فراهم شده تا نمودارهای bonding curves برای تولید کنندگان نقدینگی به صورت خودکار به روز رسانی شوند.

bonding curves یک مفهوم ریاضی است که برای توصیف رابطه بین قیمت و عرضه یک دارایی استفاده می‌شود. اساس این نمودارها این است که وقتی میزان تقاضا برای یک دارایی با عرضه محدود زیاد شود، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

شایان ذکر است که هیدن آدامز (Hayden Adams) بنیان‌گذار یونی‌سواپ، یک نسخه اولیه از یک رابط کاربری جدید منتشر کرده است که این نسخه، شامل یک شبیه‌ساز نقدینگی تعاملی جدید می‌شد.

کاهش گس

در حالی که بیشتر کاربران منتظر کاهش هزینه‌های گس هستند، ممکن است تا تیر ماه که اتریوم به‌روز رسانی EIP-1559 را معرفی کند، این اتفاق رخ ندهد. این پیشنهاد که مدت‌هاست در انتظار تایید بوده، قرار است مکانیزم فعلی محاسبه فی تراکنش را تغییر دهد.

محدودیت گس اخیر برای ماینر اتریوم، برای کاهش موقتی میانگین قیمت گس موثر بود، اما نتوانست قیمت گس را برای مدتی طولانی کاهش دهد. میانگین هزینه‌های معاملات در اواخر آوریل، از بیش از ۳۰ دلار به حدود هشت دلار در دوم می کاهش یافت، اما طبق داده‌های Bitinfocharts، این هزینه‌ها به ۱۴ دلار افزایش یافته است.

این هزینه‌های سرسام‌آور، باعث دوری کاربران جدید دیفای (Defi) از یونی‌سواپ و رفتن به سمت رقبای سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر مانند بایننس اسمارت‌چین (Binance Smart Chain) بر پایه پنکیک‌سواپ (PancakeSwap) شده است.

امیدواری‌ها بر این است که یونی‌سواپ v3 بخشی از سهم بازار و نقدینگی صرافی غیر متمرکز (DEX) را جبران کند، اما بدون مقیاس L2 که ممکن است برای مدتی اتفاق نیفتد.

در زمان انتشار خبر، توکن اختصاصی شبکه یونی‌سواپ یعنی (UNI)، با افزایش دو درصدی نسبت به روز گذشته با قیمت ۴۲/۳۲ دلار معامله می‌شود.

ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در اوج قیمت

ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در کل پروتکل‌های دیفای به بالاترین رقم یعنی ۷۸ میلیارد دلار رسیده است. این مبلغ طی ۹۰ روز گذشته، به میزان ۸۰٪ افزایش یافته است. با این همه، این سودها به دلیل افزایش چشمگیر قیمت‌های اتریوم حاصل شده‌اند.

سهم دارایی‌های قفل شده یونی‌سواپ، ۱۲٪ است که ۹/۴۸ میلیارد دلار آن مربوط به قراردادهای هوشمند می‌شود.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.