چشم‌انداز بلند مدت ۵ رمزارز برتر بازار

رمزارز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 8 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

در حاشیه مقابله مردم دنیا با پاندمی ویروس کرونا، بیت کوین و جهان رمز ارزها نیز، یکی از سخت‌ترین دوران خود را پشت سرمی‌گذارند.

بانک‌های مرکزی و دولت‌ها، با اقدامات مختلفی مانند تزریق پول به بازار، سعی می‌کنند تا از اقتصاد حمایت کنند.

اگرچه تزریق پول به اقتصاد، در کوتاه مدت وضعیت را بهبود می‌بخشد، اما در بلند مدت می‌تواند باعث کاهش ارزش ارزهای فیات شود.

در هر حال، در این مقاله نمودارهای هفتگی پنج رمزارز برتر بازار، شامل بیت‌کوین، اتر، ریپل، بیت‌کوین‌کش و بیت‌کوین اس‌وی، مورد بررسی قرار گرفته است تا روند بلند مدت آن‌ها تعیین شود. 

اخیراً ری دالیو (Ray Dalio)، میلیاردر آمریکایی و موسس و مدیر ارشد اطلاعات بریج واتر (Bridgewater) در مصاحبه‌ای اظهار کرد که به نظر او، پول نقد نمی‌تواند یک سرمایه‌گذاری مطمئن باشد. 

به جز ۱۲ مارس (۲۲ اسفند ۹۸) که شاهد سقوط قیمت شدید بیت‌کوین بودیم، به طور کلی این رمزارز توانسته است در سال ۲۰۲۰ میلادی خود را در سطح خوبی حفظ  کند. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذارهای بلند مدت در مورد بحران فعلی نگران نیستند و انتظار دارند که در آینده قیمت بیت‌کوین افزایش پیدا کند. این گذاره از آن جهت گفته می‌شود که وقتی یک کلاس دارایی نوظهور قابلیت‌های خود را در طول یک بحران اثبات می‌کند، احتمالاً در آینده توجه سرمایه‌گذارهای بسیاری را به خود جلب خواهد کرد. 

بیت‌ کوین، یک دارایی بسیار پرنوسان است، از این رو تحلیل‌گران بعضی اوقات اهداف قیمتی را هدف قرار می‌دهند که یا بسیار بالا هستند و یا در سطحی بسیار پایین‌تر از حد معمول قرار دارند. مدیرعامل صرافی بیت مکس، آرتور هیس (Arthur Hayes) و یک معامله‌گر با نام مستعار Crypto Capo، هر دو انتظار دارند که قیمت بیت کوین تا ۳۰۰۰ دلار و یا حتی کمتر سقوط کند. هیس، بر این باور است که بازارهای سهام آمریکا دوباره سیر نزولی خود را از سر می‌گیرند و همین مسئله باعث می‌شود که اقتصاد جهان دچار وحشت شده و بیت‌ کوین یک سقوط قیمت شدید دیگر را تجربه کند. 

اگرچه در مواقع وحشت هر چیزی امکان‌پذیر است، اما برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که حتی اگر بازارهای سهام آمریکا سیر نزولی پیش بگیرند، بعید است که رمزارز ها حد پایین سالیانه جدیدی را ثبت کنند. 

بیت کوین (BTC)

نمودار هفتگی بیت کوین نشان می‌دهد که قیمت بیت‌ کوین در یک مثلث بزرگ متقارن قرار دارد. افزایش یا کاهش شدید قیمت که باعث خروج آن از این مثلث شود، حرکت جهت‌دار بعدی را شروع می‌کند که احتمالا چند ماه به طول می‌انجامد.

نمودار قیمتی بیت کوین
نمودار قیمتی بیت کوین

در اواسط ماه مارس سال میلادی جاری (اواخر اسفند ۱۳۹۸)، قیمت بیت‌کوین به زیر خط پشتیبانی این مثلث متقارن سقوط کرد. اگرچه این سقوط یک نشانه منفی بود، اما خرس‌ها نتوانستند از این وضعیت بازار سود زیادی کسب کنند و قیمت‌ها را بیشتر پایین بکشند. این نشان می‌دهد که برای بیتکوین، در سطوح قیمتی پایین تمایل به فروش بسیار کم است. 

همانطور که در نمودار بالا قابل مشاهده است، گاوها، به سرعت قیمت بیت کوین را به داخل مثلث برگرداندند و باعث شدند بیت‌ کوین بتواند به سرعت و در عرض تنها چند هفته خود را بازیابی کند. با این حال گاوها، برای رسیدن به متوسط متحرک نمایی ۲۰ هفته‌ای (۷۷۲۴ دلار) با مقاومت رو به رو هستند. 

در نمودار بیت‌کوین، همچنین یک الگوی کنج صعودی خرسی وجود دارد که اگر قیمت بیت‌کوین به ۶۴۰۰ دلار برسد، کامل می‌شود. چنین حرکتی می‌تواند منجر به آزمایش مجدد خط پشتیبان مثلث متقارن شود. 

متوسط متحرک نمایی ۲۰ هفته‌ای، شروع به حرکت آرام رو به پایین کرده است، که نشان می‌دهد که خرس‌ها ممکن است در کوتاه مدت یک تأثیر موقتی روی قیمت بیت‌ کوین داشته باشند. 

زمانی که قیمت بیت کوین در ژوئن سال میلادی گذشته (خرداد ماه ۱۳۹۸) به سطح ۱۴ هزار دلار نزدیک شد، شاخص نسبی مقاومت نتوانست از سطح ۶۰ بالاتر برود که این نشان‌دهنده ضعف است. 

با این حال، اگر گاوها بتوانند قیمت را به بالای ۷۷۰۰ دلار برسانند، یک صعود قیمت تا میانگین متحرک ساده ۵۰ هفته‌ای (۸۶۷۶ دلار) امکان‌پذیر است. رشد قیمت تا بالاتر از این سطح می‌تواند قیمت بیت کوین را تا خط مقاومت مثلث متقارن یعنی ۱۵,۵۰۰ دلار سوق دهد.

در واقع، یک افزایش قیمت که از سطح مقاومت این مثلث بالاتر رود، روند صعودی جدیدی را آغاز خواهد کرد که احتمالا تا ۱۴ هزار دلار پیش می‌رود. همچنین، بر خلاف تصورها، اگر خرس‌ها بتوانند قیمت را به زیر خط حمایت مثلث متقارن برسانند، سیر نزولی بسیار شدیدی را شاهد خواهیم بود. با این حال، احتمال رخ دادن این اتفاق بسیار کم است. 

اتریوم (ETH)

حدود ۱۸ ماه است که قیمت اتریوم بین ۸۴/۲۵ دلار تا ۳۶۶ دلار ثابت است. چنین ثبات طولانی بعد از یک کاهش قیمت شدید، نشان دهنده یک سیر نزولی است. بهترین راه برای ترید در چنین طیف وسیعی، خرید در پایین‌ترین قیمت یعنی ۸۴/۲۵ دلار و فروش در نزدیکی مقاومت یعنی ۳۶۶ دلار است.

قیمت اتریوم
نمودار قیمت اتر

اخیرا قیمت اتریوم به نزدیکی سطح حمایتی سقوط کرد که توسط گاوها خریداری شد. این یک نشانه مثبت است؛ چرا که نشان می‌دهد گاوها به شدت و با جدیت از این سطح حمایت کلیدی دفاع می‌کنند. این امدادرسانی در پایین‌ترین سطح ممکن، با یک مقاومت متوسط حرکت نمایی ۲۰ هفته‌ای در ۱۷۱ دلار رو به رو است و به تدریج در حال کاهش است. 

هرگونه اُفت از سطح فعلی، احتمالا در قیمت ۱۱۷/۰۹ دلار و در کمتر از آن در قیمت ۸۴/۲۵ دلار حمایت خواهد شد. گفتنی است شاخص مقاومت نسبی در روندهای نزولی روی سطح ۴۰ نگه داشته شده است که نشانه مثبتی است. 

اگر گاوها بتوانند قیمت اتریوم را به بالاتر از میانگین حرکت نمایی ۲۰ هفته‌ای و میانگین متحرک ساده ۵۰ هفته‌ای (۱۹۳/۵۴ دلار) برسانند، یک سیر صعودی تا ۲۸۸/۵۹۹ دلار و در بالاتر از آن تا ۳۶۶ دلار ممکن است. افزایش قیمت، به طوری که از این رِنج بالاتر رود یک نشانه بسیار مثبت است که می‌تواند اتریوم را به قیمت‌های ۶۴۷/۷۴ دلار و حتی ۸۰۰ دلار برساند. 

اگر قیمت تا حدی کاهش یابد که از ۸۴/۲۵ دلار نیز کمتر باشد، تمام تحلیل‌های بالا بی‌اعتبار خواهد بود. چنین حرکتی اتریوم را در سیر نزولی شدیدی قرار خواهد داد. 

ریپل (XRP)

رمزارز ریپل، در یک روند نزولی بلند مدت قرار دارد. بیشتر از دو سال است که ریپل به طور مداوم سطوح قیمتی پایین‌تر را تجربه می‌کند. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذارها از این روندها برای کاهش این رمزارز در سبد دارایی‌هایشان استفاده می‌کنند که نشانه‌ای از وجود روند قدرتمند خرسی برای این رمزارز است.

قیمت ریپل
نمودار قیمت ریپل

تا اواخر سال میلادی گذشته، سطح حمایتی ۰/۲۲۲۵۵ دلاری برای این رمزارز حفظ شده بود. اگرچه گاوها، در ماه دسامبر (حدود آذرماه) در سطح قیمتی پایین‌تر از این عدد نیز اقدام به خرید کرده بودند، اما آن‌ها نتوانستند سطح بالاتری را برای رمزارز ریپل حفظ کنند. در نتیجه، این رمزارز، اخیراً بار دیگر نرخ جدیدی را برای پایین‌ترین سطح خود در چند سال گذشته ثبت کرد. 

هر دو میانگین‌های متحرک در حال کاهش هستند و شاخص نسبی مقاومت در ناحیه منفی قرار دارد که نشان می‌دهد شرایط به نفع خرس‌ها است. 

گاوها در حال حاضر تلاش می‌کنند تا قیمت را به بالاتر از سطح مقاومتی ۰/۲۲۲۵۵ دلار برسانند. میانگین متحرک نمایی ۲۰ هفته‌ای یعنی ۰/۲۱۷۵۲ دلار نیز نزدیک به این سطح است، از این رو پیش‌بینی می‌شود که خرس‌ها به شدت از این سطح دفاع کنند. 

اگر قیمت ریپل از سطح مقاومتی فعلی پایین‌تر رود، خرس‌ها تلاش خواهند کرد با رساندن قیمت به آخرین سطح پایین ۰/۱۱۴ دلاری، سیر نزولی را از سر بگیرند که اگر موفق شوند، شرایط بسیار بدی برای ریپل پیش خواهد آمد. 

از طرف دیگر، اگر گاوها بتوانند قیمت ریپل را به بالاتر از ۰/۲۲۲۵۵ دلار برسانند، انتقال به میانگین متحرک ساده ۵۰ هفته‌ای در قیمت ۰/۲۷۷۳۰ دلار ممکن است. سیر نزولی نیز در نزدیکی این سطح تمام می‌شود، که احتمالا به عنوان یک مانع بزرگ برای گاوها عمل خواهد کرد. 

تریدرها می‌توانند قبل از این‌که روی این رمزارز حساب باز کنند، منتظر یک سطح بالا و سطح پایین بالاتر باشند. 

بیت‌ کوین کش (BCH)

حدود یک سال است که بیت کوین کش در حدود قیمتی ۱۶۶ دلار تا ۵۱۵/۳۵ دلار معامله می‌شود.  در این مدت، قیمت این رمزارز دو بار سطوح حمایتی و مقاومتی را لمس کرده است. این نشان می‌دهد که رنج قیمتی، به خوبی برای رمزارز بیت‌کوین‌کش تعریف شده است.

قیمت بیت‌کوین کش
نمودار قیمت بیت‌کوین کش

خرس‌ها اخیرا توانستند بیت کوین کش را به زیر سطح حمایتی ۱۶۶ دلاری بکشانند، اما آن‌ها نتوانستند این قیمت را حفظ کنند. این یک نشانه صعودی است، زیرا می‌تواند چند خرس مهاجم را به دام بیاندازد. 

قیمت بیت‌ کوین کش، سریعاً به محدوده مشخص شده وارد شد، اما سیر نزولی قیمت این رمزارز با میانگین‌های متحرک، با مقاومت جدی رو به رو است. حتی در بازه زمانی ژوئیه تا دسامبر سال گذشته (تیر تا آذر ۱۳۹۸)، میانگین‌های متحرک به عنوان یک مانع قوی عمل کرده بودند. 

بنابراین، گاوها باید قیمت را به میانگین متحرک ساده ۵۰ هفته‌ای یعنی ۳۰۳/۱۹ دلار برسانند تا احتمال صعود قیمت تا ۵۱۵/۳۵ دلار افزایش یابد. بالاتر رفتن قیمت از این محدوده، نشانه بسیار مثبتی خواهد بود و می‌تواند تا ۸۶۴/۷۰ دلار پیش برود. 

با این حال، اگر قیمت از سطح فعلی پایین‌تر بیاید و به کمتر از ۱۶۶ دلار برسد، خرس‌ها تلاش خواهند کرد تا آن را به پایین‌تر از سطح پایین اخیر یعنی ۱۴۱/۱۱ دلار بکشانند که اگر موفق شوند می‌تواند یک روند نزولی جدید را آغاز کند. 

بیت کوین اس وی (BSV)

بیشتر از یک سال است که بیت کوین اس وی، در محدوده قیمتی ۳۸/۸۵۲۸ دلار و ۲۵۴/۱۳ دلار معامله می‌شود. در ژانویه سال جاری (حدود دی ماه سال ۱۳۹۸)، این آلت کوین از این محدوده فراتر رفت و سطح بالای جدیدی را برای خود به ثبت رساند. پس از گذشت از این محدوده هدف بعدی ۴۶۹/۴۰۷۲ دلار بود، اما بیت کوین اس وی با رسیدن به قیمت ۴۵۸/۷۴ دلار جهت خود را برعکس کرده و سیر نزولی در پیش گرفت.

قیمت بیتکوین اس وی
نمودار قیمت BSV

گاوها، بیت کوین اس وی‌هایی که در سطح پایین خریده بودند را به قیمت ۲۵۴/۱۳ دلار که به عنوان پشتیبان عمل می‌کرد، فروختند. با این حال، عدم موفقیت در نگه داشتن سطح بالای قیمتی جدید باعث شد دور دیگری از فروش‌ها اتفاق بیفتد که باعث کاهش قیمت این رمزارز و رسیدن به ۸۲/۷۷۱ دلار شد.

پشتیبانی بعدی در قیمت ۲۲۷ دلار اتفاق افتاد که دقیقاً پایین‌تر از ۵۰ درصد فیبوناچی است که اخیراً کاهش یافته است. این نشان می‌دهد که ممکن است این رمزارز، در محدوده ۷۷ دلار تا ۲۵۴/۱۳ دلار باقی بماند. 

هر دو میانگین متحرک، صاف شده‌اند و شاخص نسبی مقاومت، نزدیک به میانه است که نشان‌‌دهنده تعادل بین خریداران و فروشندگان است. 

این تعادل به نفع گاوها خواهد بود، اگر آن‌ها بتوانند قیمت را به بالای ۲۵۴/۱۳ دلار سوق دهند. در بالای این سطح، یک افزایش قیمت تا ۳۸۲/۴۷ دلار امکان‌پذیر است. اگرچه ممکن است قیمت‌های ۲۶۸/۸۴۲ دلار و ۳۱۹/۴۲۴ دلار به عنوان سطوح مقاومتی عمل کنند، اما انتظار می‌رود که بیت کوین اس وی از این سطوح بگذرد.

از طرف دیگر، یک سقوط قیمت به کمتر از ۷۷ دلار می‌تواند کفه ترازو را به سمت خرس‌ها کج کند. پایین‌تر از این سطح، امکان سقوط قیمت تا ۳۸/۸۵۲۸ دلار وجود دارد.

نکته مهم

تحلیل‌های ارائه شده در این مقاله، به هیچ‌عنوان نظر کارشناسانه بیتستان نیست؛ مقاله فوق ترجمه مقاله‌ای از سایت کوین تلگراف به این آدرس می‌باشد. لذا برای انجام خرید و فروش، حتما شخصا بازار را مورد تحلیل قرار دهید و از سایت بیتستان، خرید و فروش کنید.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.