دیدگاه کاندیداهای ریاست‌جمهوری نسبت به رمزارز چیست؟

انتخابات
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

رمزارز به عنوان پدیده‌ای نوین، صنعت مالی را دچار تحول کرده‌ و ارزهای دیجیتال به یکی از مهم‌ترین مسائل روز دنیا تبدیل شده است. تغییرات اقتصادی حاصل از ظهور رمزارزها، همچنین غیرمتمرکز بودن آن‌ها سبب توجه قانون‌گذاران سراسر جهان  به دارایی‌های دیجیتال شده است. 

نهادهای نظارتی و قانون‌گذار ایران، هم‌راستا با دیگر دولت‌ها به دنبال راه‌حل‌هایی برای قانون‌مند کردن رمزارزها هستند. اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، ممکن است از خودتان بپرسید که دیدگاه کاندیداها درباره ارزهای دیجیتال چیست. آیا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ موافق رمزارزها هستند یا مخالف آن‌ها هستند؟

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره رمزارزها معتقد است: «اولین اقدامات دولت من، بورس، رمزارزها، کرونا و دیگر مسائل اورژانسی مردم است».

این کاندید انتخابات همچنین درخصوص سرمایه‌گذاری در رمزارزها اظهار داشت: «پول خرید رمزارز ندارم، چون خانمم همه را خرج می‌کند!»

عبدالناصر همتی، رییس سابق بانک مرکزی در زمان فعالیت خود در این مقام گفته بود: «خرید و فروش بیت‌کوین بین افراد مجاز نخواهد بود؛ فقط آن‌هایی که به طور رسمی استخراج کرده‌اند و تنها برای واردات کالا می‌توانند از رمزارزها استفاده کنند.»  

محسن رضایی دیگر کاندید انتخابات ریاست جمهوری نیز  درباره رمزارزها گفت: «رمزارزها یک نوآوری بین‌المللی و فرصت پولی هستند. در دولت ما با هدایت درست و تنظیم مقررات متناسب، از رمزارزها به نفع منافع ملی و سرمایه های مردم استفاده خواهد شد. اگر دولت کنونی، زودتر چاره اندیشی می‌کرد، مردم و ناظران با شفافیت بیشتری، وارد بازار ارزهای دیجیتالی می‌شدند.»

سعید جلیلی نیز معتقد است پدیده ارز‌های مجازی علاوه بر اینکه یک پدیده جدید و چند وجهی است، پدیده‌ای سریع است که منتظر نمی‌ماند. جلیلی  درباره رمزارزها اظهار داشت: «کشور باید در برابر پدیده‌های جدیدی که شکل می‌گیرد بتواند حالت پیشگام داشته باشد و عقب نماند. یکی از این پدیده‌‌ها، ارزهای مجازی است که در برخی کشور‌ها رایج شده و هم فضای مجازی و هم نظام پولی و ارزی آن کشور‌ها را تحت تاثیر قرار داده است؛ برای ما نیز می‌تواند تبعات مثبت یا منفی داشته باشد، لذا اهمیت دارد که مجموعه نظام در این باره بتواند نگاه جامع و دقیقی داشته باشد تا بتواند از فرصت‌های موجود استفاده و تهدیدات موجود را مدیریت کند.»

در حالی که مسئله ارزهای دیجیتال از مهم‌ترین موضوعاتی است که کاندیداهای ریاست‌جمهوری به آن اشاره کرده‌اند، همچنان برخی از  کاندیدا‌ها در این باره حرفی نزده‌اند. در حال حاضر ابراهیم رئیسی، محسن مهرعلیزاده و علیرضا زاکانی درمورد رمزارزها اظهارنظر نکرده‌اند.

با وجود اینکه بعضی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دیدگاه‌های خود را در خصوص ارزهای دیجیتال اعلام نکرده‌اند، سعید محمد کاندید ردصلاحیت شده ریاست‌جمهوری در این زمینه اظهارنظرهایی داشت. وی مدتی قبل درباره رمزارزها گفته بود: «رمزارزها ابزاری هستند که در دوره تحریم می‌توان بیشتر از آن‌ها استفاده کرد». این کاندید رد صلاحیت شده همچنین در مورد دارایی‌های دیجیتال و استخراج گفت: «سعی می‌کنیم دولت شرکت‌هایی را برای ماینینگ راه‌اندازی کند و سهام این شرکت‌ها را به مردم واگذار می‌کنیم. از شرکت‌های خصوصی حمایت می‌کنیم که رمزارز ملی تولید شود.» گفتنی است در حال حاضر بسیاری از صنایع داخلی به دلیل تحریم‌های ایجاد شده از بین رفته یا در شرف نابودی هستند. از طرفی، برخی صنایع به سختی مسیر خود را برای پیشرفت در شرایط تحریم پیش گرفته‌اند. موضوع ارزهای دیجیتال در حال حاضر به یکی از جنجالی‌ترین مباحث انتخاباتی تبدیل شده و دولت نیز رمزارزها را عاملی برای قطعی‌ برق در هفته‌های اخیر دانسته است. باید منتظر ماند تا چشم‌انداز رمزارزها را با توجه به رویکرد دولت آینده دید. 

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.