قیمت بیت کوین نسبت به چنین روزی در سال گذشته حدود ۱۴۰۰٪ رشد کرده است!

بیتکوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

اکنون حدود یک سال از شیوع ویروس COVID-19 و سقوط حدود ۵۰ درصدی کل بازار کریپتوکارنسی‌ها گذشته است و وقت آن شده به روزهایی که گذشت نگاهی بیندازیم. شاید اگر پارسال در چنین روزی و با سقوط قیمت بیت کوین تا حدود ۳ هزار دلار به کسی می‌گفتیم قیمت این رمزارز تا سال آینده به ۶۰ هزار دلار می‌رسد به ما می‌خندید اما اکنون می‌بینیم که چنین اتفاقی افتاده است.

دقیقاً یک سال است که از بدترین روز معاملاتی در تاریخ همه بازارهای مالی می‌گذرد. در ۱۲ مارس سال ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸)، روزی که به پنجشنبه سیاه معروف شد، نمای همه بازار در اثر پیامدهای بهداشتی و مالی که ویروس کرونا بر جهان داشت به رنگ قرمز در آمد. در این روز بازار S&P 500 ،Nasdaq و Dow حدود ۱۰٪  افت کرد؛ علاوه بر ریزش بازار سهام، برترین کریپتوکارنسی‌های جهان از جمله بیت کوین حدود ۵۰٪، اتر ۶۰٪ و بایننس کوین نیز ۶۵٪ ریزش قیمت داشته‌اند.

اتر دومین رمزارز بازار نیز با مارکت کپ حدود ۶۰٪ از ۲۰۰ دلار به زیر ۹۰ دلار سقوط کرد. بایننس کوین با یک ریزش ۶۵ درصدی از ۱۷ دلار به ۶/۵ دلار رسید و لایت کوین نیز از سطح قیمتی ۵۰ دلار تا حدود ۲۰ دلار ریزش کرد.

اکنون و با گذشت یک سال همه چیز متفاوت به نظر می‌رسد. این ویروس بازی را تغییر داده و این حقیقت به خصوص درباره دنیای کریپتوکارنسی‌ها صدق می‌کند. شاید اتفاقی که افتاد بهترین اتفاقی بود که می‌توانست برای بیت کوین و کل حوزه رمزارزها رخ دهد.

 

پنجشنبه سیاه چه تاثیری بر بازار بیت کوین داشت؟

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، سال گذشته در چنین روزی کل بازار ارزهای دیجیتال سقوط کرد. برترین رمزارز بازار بعد از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با بیش از ۱۰ هزار دلار قیمت به حدود ۷,۵۰۰ دلار رسید. اما این سقوط به همین جا ختم نشد و هیچ کس انتظار اتفاقی که فقط در عرض چند ساعت افتاد را نداشت؛ بیت کوین حدود ۵۰٪ سقوط کرد و به ۳,۸۵۰ دلار رسید.

از طرفی نیز سرمایه کل بازار رمزارزها از ۲۲۰ میلیارد دلار به ۱۰۸ میلیارد دلار رسید. بدیهی است که منتقدان بزرگی مانند پیتر شیف از این سقوط برای زیر سوال بردن کریپتوکارنسی‌ها به خصوص بیت کوین استفاده کردند. 

بیت کوین

بازیابی بیت کوین و کل بازار رمزارزها

خوشبختانه بیت کوین و اکثر آلت کوین‌ها توانستند به سرعت رشد کنند اما تا مدتی نتوانستند خودشان را به رکوردهای قیمتی پیشین خود برسانند. با این حال، روند بهبودی قیمت رمزارزها آغاز شده و این دارایی‌ها توانستند دوباره ارزش خود را بدست آوردند. مدتی بعد اوضاع کاملاً تغییر کرد.

پل تودور جونز (Paul Tudor Jones)، سرمایه‌گذار پرآوازه و مشهور مدیریت صندوق‌های مالی راجع به بیت کوین سخن گفت و اظهار داشت که برای مبارزه با تورم، بیت کوین خریده است.

تاثیر اقدام این سرمایه‌گذار فراتر از آن چیزی بود که تصور می‌شود؛ کاری که جونز انجام داد به سرمایه‌گذاران دنیای مالی سنتی ثابت کرد که بیت کوین فقط برای علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی نیست. بعد از این اقدام و رو آوردن چند فرد دیگر، شرکت‌های بزرگی نیز به سرمایه‌گذاری در بیت کوین رو آوردند.

در ماه‌های بعد شرکت‌های بزرگی مانند MassMutual ، Ruffer Investment ،One River Asset Management و حتی تسلا اقدام به خرید بیت کوین کردند اما شاید هیچ کدام از این‌ها به اندازه سرمایه‌گذاری MicroStrategy در بیتکوین خبرساز نبود. مایکل سایلور (Michael Saylor)، مدیر عامل این شرکت، که سابقاً از منتقدان بیت کوین بوده به سرسخت‌ترین طرفدار این رمزارز تبدیل شد و از هر فرصتی برای خرید استفاده کرد. در حال حاضر میکرواستراتژی بیش از ۹۰,۰۰۰ بیتکوین خریداری کرده است.

 

اکنون بعد از گذشت یک سال شرایط چگونه است؟

با گذشت یک سال از سقوط قیمت بیتکوین در ۵شنبه سیاه، اکنون این رمزارز و کل حوزه کریپتوکارنسی‌ها توسط افراد فعال زیادی در حوزه مالی سنتی مورد تحسین قرار گرفته است. افرادی مانند JPMorgan که سابقا نسبت به این حوزه مشکوک بودند در حال حاضر اعتقاد دارد که بیت کوین ممکن است حتی رقیب طلا باشد.

اخیرا نیز این اعتقاد شکل گرفته که بیت کوین طلای دیجیتال است. در حالی که این طرز فکر مورد انتقاد افراد زیادی است اما در این موضوع شکی نیست که مشروعیت و پذیرش بیتکوین در ۱۲ ماه گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

 

اگر تقویم را یک سال به عقب برگردانیم، تصور بیت کوین ۶۰ هزار دلاری محال به نظر می‌رسید اما همین دقایقی پیش شاهد رسیدن آن به این سطح قیمتی بودیم. در واقع قیمت بیت کوین نسبت به ۵شنبه سیاه سال ۱۳۹۸ و از سطح قیمتی ۳,۸۵۰ دلار حدود ۱,۴۱۰٪ رشد کرده است. این قیمت تقریبا حدود ۳ برابر رکورد قیمتی بیتکوین در سال ۲۰۱۷ است. آیا کسانی که ادعا می کردند بیت کوین هرگز دوباره به قیمت سال ۲۰۱۷ نمی‌رسد از گفته خود پشیمان شده‌اند؟

از طرفی یکی دیگر از نقاط قوت در عملکرد بیت کوین، ارزش بازار بیش از ۱ تریلیون دلاری این رمزارز است. علاوه بر این بیت کوین در حال حاضر ششمین دارایی بزرگ جهان از نظر مارکت کپ است و از شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ، JPM ،Berkshire Hathaway ،Tesla و Facebook پیشی گرفته است.

 

سایر بازار رمزارزها نیز رشد قابل توجهی داشته است

اتر یازده ماه پس از سقوط تا ۸۸ دلار توانست رکورد قیمتی ۲۰۵۰ دلاری‌اش را ثبت کند. در حال حاضر با وجود قیمت ۱۸۰۰ دلاری، می‌توان گفت که این رمزارز حدود ۲۰۰۰٪ رشد داشته است. لایت کوین نیز با رشد ۷۲۰ درصدی عملکرد قابل توجهی داشته است. در ادامه باید با توکن BNB و آدا اشاره کنیم که اخیرا به ترتیب رکوردهای قیمتی ۳۵۰ و ۱,۵۰ دلاری را ثبت کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۰ شاهد ظهور دو مفهوم جدید، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) نیز بودیم که جهان را غافلگیر کردند.

یک سال پیش میزان سرمایه قفل شده در دیفای کمتر از یک میلیارد دلار بود؛ اکنون بعد از گذشت ۱۲ ماه این مبلغ سر به فلک کشیده و به بیش از ۴۱ میلیارد دلار رسیده است.

اگرچه به سختی می‌توان نتیجه گرفت که همه این موارد صرفاً به دلیل ویروس کرونا اتفاق افتاده، اما می‌توان تصور کرد که این ویروس برای صنعت ارزهای دیجیتال چندان هم بد نبوده است.

 

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.