چرا برخی رمزارزها ۴۰,۰۰۰ دلار ارزش دارند و برخی دیگر حتی ۱ دلار هم نیستند؟

قیمت بیتکوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹

در زمان نوشتن این مقاله هر بیت کوین حدود ۴۷,۰۰۰ دلار ارزش دارد، در حالی‌که قیمت رمزارزی مانند دوج کوین تنها حدود ۰/۰۶۸ دلار است. کسانی که در این حوزه تازه واردند ممکن است به این موضوع فکر کنند چقدر خوب که DOGE اینقدر از بیتکوین ارزان‌تر است و اگر در یک روند صعودی قوی قرار بگیرد می‌تواند مانند بیتکوین به بیش از ۲۰,۰۰۰ دلار برسد!

اما این طرز فکر به دو دلیل غیرمنطقی است:

  • ارزش بازار 
  • میزان عرضه

ارزش بازار یک دارایی از ضرب موجودی در گردش آن در قیمت دلاری‌اش به دست می‌آید و با افزایش و کاهش ارزش آن دارایی این متغیر نیز تغییر می‌کند. وب سایت‌هایی مانند CoinMarketCap، رمزارزها را بر اساس این متغیر رتبه‌بندی کرده‌اند و شما می‌توانید با مراجعه به این سایت لیست کریپتوکارنسی‌ها را به ترتیب ارزش بازارشان مشاهده کنید. در این لیست بیت کوین در رتبه اول قرار دارد و در زمان انتشار ارزش بازار آن حدود ۸۷۹ میلیارد دلار است.

از طرفی مارکت کپ بازار با توجه به عرضه در گردش یک دارایی نیز محاسبه می‌شود. عرضه در گردش در واقع نشان می‌دهد که در یک زمان مشخص چه مقدار از یک دارایی در گردش بازار است. 

نکته مهم این است که دارایی‌های با موجودیِ در گردش بیشتر، اغلب ارزان‌تر هستند (این موضوع با توجه به اصل کمیابی بدیهی به نظر می‌رسد؛ فلز طلا را تصور کنید که به دلیل کمیاب‌تر بودن چقدر از آهن با ارزش‌تر است). در حال حاضر تنها ۱۸/۶ میلیون بیتکوین در گردش بازار است و قرار است این عدد در نهایت به ۲۱ میلیون کوین برسد؛ در حالی که با توجه به اطلاعات CoinMarketCap، گردش بازار دوج کوین حدود ۱۲۸/۳میلیارد است.

در تصاویر زیر می‌توانید ارزش بازار و موجودی در گردش بیت کوین و دوج کوین را مشاهده کنید:

بیت کوین

 

با توجه به عرضه DOGE، اگر قیمت هر سکه به ۶/۲۳ دلار برسد ، ارزش بازار آن تقریبا ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. این در حالی است که بیت کوین به دلیل موجودی در گردش کمتر، با قیمت ۴۰,۰۰۰ دلار تقریبا دارای همین میزان مارکت کپ است.

دوج کوین

شایان ذکر است که دوج کوین برای رسیدن به قیمت ۱,۵۰۰ دلار باید دارای مارکت کپ حدودا ۱۹۲/۴ تریلیون دلاری باشد؛ در زمان انتشار مقاله ارزش کل بازار کریپتوکارنسی‌ها حدود ۱/۴۶ تریلیون دلار است.

به صورت کلی می‌توان گفت رمزارزهایی که عرضه کمتری دارند، رشد قیمتی بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال می‌توان توکن YFI را نام برد که موجودی در گردش آن تنها حدود ۳۶,۶۳۵ کوین است. این توکن از ۹۰۰ دلار در ژوئیه ۲۰۲۰، در سپتامبر همان سال به ۴۰,۰۰۰ دلار رسید.

از طرفی اکثر کریپتوکارنسی‌ها دارای مقدار عرضه برنامه‌ریزی شده‌ای هستند که نشان می‌دهد در نهایت چه تعداد از آن کوین تولید می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که با ورود سکه‌ها یا توکن‌های جدید به بازار و افزایش گردش آنها، قیمتشان کاهش می‌یابد.

 

در اینجا باید بین دو مفهوم عرضه کل (total supply) و حداکثر عرضه (maximum supply) تمایز قائل شویم؛ تفاوت این دو چیست؟ 

در مقاله‌ای که سایت صرافی بایننس منتشر کرده تفاوت این دو اینگونه تعریف شده است:

«کل عرضه به تعداد سکه‌ها یا توکن‌هایی اطلاق می‌شود که هم اکنون در بازار موجودند، یا در گردش هستند و یا به طریقی قفل شده‌اند، منهای کل سکه‌هایی که سوزانده شده یا از بین رفته‌اند.»

حداکثر عرضه نیز میزان کل کوین یا دارایی است که در نهایت تولید می‌شود و بعد از رسیدن به حداکثر میزان عرضه دیگر سکه یا کوینی تولید نمی‌شود.

درک رابطه‌ای که بین ارزش بازار و قیمت یک دارایی خاص وجود دارد مهم است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که ارزش کریپتوکارنسی‌ها را واقع بینانه‌تر ارزیابی کنید. ممکن است وقتی قیمت یک بیت کوین را می‌فهمید به این نتیجه برسید که خیلی گران است و سریع به یک رمزارز ارزان‌تر رو بیاورید اما اگر به سقف بازار بیتکوین آگاهی داشته باشید می‌فهمید که ارزشِ این قیمت بالا را دارد.

در انتها باید خاطرنشان کنیم که موارد دیگری از جمله موارد استفاده، میزان پذیرش، پتانسیل سوددهی و خطرات مرتبط با یک دارایی، از جمله عوامل دیگر تاثیرگذار در قیمت هستند. با این حال با مشاهده حجم بازار، قیمت و میزان عرضه هر کریپتو می‌توانید به ارزیابی دقیق‌تری راجع به آن برسید.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.