پالی‌گان طعمه‌ی جدیدی برای کلاهبرداران شده است!

پالی‌گان طعمه‌ی جدیدی برای کلاهبرداران شده است!
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰

با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت پلتفرم پالی‌گان در حوزه دیفای، این شبکه اخیرا به طعمه‌ی خوبی برای کلاهبرداران تبدیل شده است. روز به روز تعداد پروژه‌های مختلف دیفای که در بستر پالی‌گان (MATIC) راه‌اندازی می‌شوند در حال افزایش است؛ با افزایش این محبوبیت نیز این شبکه هدفی برای کلاهبرداری‌های متعدد راگ‌پول (rug pull) می‌شود.

شایان ذکر است که راگ پول، به معنای بالا کشیدن نقدینگی مردم توسط پروژه‌ها و فرار با سرمایه‌ی آن‌ها است.

 

روز گذشته ۵ ژوئن (۱۵خرداد)، یکی از پروژ‌های دیفای به نام PolyButterfly که بر بستر ‌پالی گان راه‌اندازی شده بود ناگهان ناپدید شد.‌ وب سایت رسمی این پروژه از دسترس خارج شد و حساب توییتر و چت‌های تلگرام آن‌ها نیز حذف شده است. پیش از رخ دادن این اتفاق عجیب نیز مشخص شد که کد پروژه‌ی PolyButterfly یک بدافزار backdoor مخرب داشت که به تیم ابن پروژه اجازه می‌داد نقدینگی کاربران را بالا بشکند.

براساس گزارش RugDoc که در زمینه شفافیت پروژ‌های دیفای فعال است، این کلاهبرداران بیش از ۶۰۰ واحد اتر با ارزشی معادل ۱,۵۰۰,۰۰۰ دلار را به جیب زده‌اند.

با وجود اینکه میزان خسارت وارد شده بسیار کمتر از راگ پول‌های رخ داده در در اتریوم و Binance Smart Chain است اما باید خاطرنشان کرد که فعالیت کلاهبرداران و سودجویان در پالی‌گان در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافته است.

سایر کلاهبرداری‌ها در پالی‌گان

بعد از اتفاقی که برای پروژه PolyButterfly افتاد، تیم RugDoc سه طرح راگ‌پول بالقوه‌ی دیگر در دیفای و در بستر پالی‌گان شناسایی کردند. 

  • پروژه Taba Finance که می‌تواند همه توکن‌های BEP20 را بالا بکشد.
  • تیم Aura Finance که می‌توانند توکن‌های LP  را به کیف پول خود واریز کنند.
  • ‌پروژه PolyWeed نیز ۹۸٪ کارمزد برای برداشت دریافت می‌کند. درواقع کاربران این پروتکل نمی‌توانند بیش از ۲٪ از دارایی قفل شده خود را برداشت کنند.

در انتها باید به تمام علاقه‌مندانِ حوزه دیفای که در شبکه جدیدی مانند پالی‌گان به استکینگ و سوآپ ‌می‌پردارند هشدار دهیم که نسبت به پروژه‌های مشکوک محتاط باشند.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.