عوامل تاثیرگذار بر روندهای صعودی و‌ نزولی بیت کوین

بیت کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۸ آذر ۱۳۹۹

فکر می‌کنید چرخه‌های خرسی و گاوی که در روند قیمت بیت کوین مشاهده می‌کنیم، به ساختار این رمزارز به عنوان یک دارایی بستگی دارند یا عوامل روانشناسی در انسان و یا هر دو؟

۱۲ سال ازراه‌اندازی بیت کوین بزرگ‌ترین کریپتوکارنسی جهانی می‌گذرد و این رمزارز در مسیر ۱۲ ساله‌ی خود پستی و بلندی‌های بسیاری را تجربه کرده است؛ بیت کوین در این مدت روندهای صعودی و نزولی بسیاری را دیده که با روندهای پیشین متفاوت بوده‌اند. چه عاملی به این روندها دامن می‌زند؟ 

یوکوم پیات (Yocom-Piatt)، هم‌بنیان‌گذار شرکت Decred به این سوال پاسخ داده و اظهار داشت که پاسخ در مغز انسان نهفته است:

چرخه‌های گاوی و خرسی بازار بیت کوین که شاهد آن هستیم، حاصل ذهن انسان و مفهوم روانشناسی‌ای به نام بازه زمانی توجه هستند.

در طول این سال‌ها افراد موارد مختلفی را در ایجاد چرخه‌های بیت کوین تاثیرگذار دانسته‌اند؛ یکی از این عوامل مدل PlanB’s stock-to-flow بوده که قیمت‌های آینده‌ی این رمزارز را بر اساس زمان هاوینگ که هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد، پیش‌بینی می‌کند. علاوه بر این موضوع، از آن‌جا که به صورت کلی قرار است ۲۱٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیون بیت کوین استخراج شود، پس از اضافه شدن هر بلاک و اعطای پاداش به ماینر، تعداد بیت کوین‌هایی که در آینده به بازار عرضه خواهند شد کم می‌شود.

بیتکوین به هیچ یک از دارایی‌های قبل از خودش شباهت ندارد؛ این رمزارز به صورت محدودی عرضه خواهد شد و به صورتی برنامه‌ریزی شده که به دلیل سهولت در جابه‌جایی، به صورت جهانی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین کمیابی و محدودیت این دارایی یکی از عوامل اصلی در ارزش‌گذاری آن‌ محسوب می‌شود.

پیات در ادامه اظهار داشت:

میزان عرضه بیت کوین به طور مداوم در حال کاهش است و هر روند گاوی که در بازار این رمزارز اتفاق می‌افتد، توجه بیشتری را به این دارایی جلب می‌کند که زمینه را برای روند صعودی بعدی فراهم می‌کند. روند گاوی زمانی اتفاق می‌افتد که تقاضا شروع به پیشی گرفتن از عرضه کند و قیمت را بالا ببرد و توجه تریدرهای کوتاه‌مدت را به خود جلب کند. پس از گذشت زمانی هیجان این تریدرها فروکش می‌کند و بازار دوباره خرسی می‌شود.

شایان ذکر است که بیت کوین‌ در روزهای گذشته به رکورد قیمت قبلی خود در سال ۲۰۱۷ بسیار نزدیک شد و در تیتر اخبار بسیاری از رسانه‌های این حوزه قرار گرفت.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.