آیا ایلان ماسک باعث رالی بیت کوین و جهش سهام گیم‌استاپ شده است؟

ایلان ماسک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰

دیوید اینهورن (David Einhorn)، بنیان‌گذار و مدیر صندوقِ Greenlight Capital طی نامه‌ای که در روز پنج‌شنبه برای سرمایه‌گذاران نوشت، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا را به تحریک بازار و دستکاری قیمت سهام شرکت GameStop متهم کرد. وی اظهار داشت که توییت‌های ایلان ماسک باعث پامپ قیمتی این سهام شده است. 

شایان ذکر است که ماسک سال گذشته توییتی منتشر کرده و کلمه «Gamestonk» را در آن نوشته بود و بعد از آن سهام شرکت GameStop رشد قابل توجهی را تجربه کرد. او به این موضوع مشهور است که حتی با کوتاه‌ترین توییت‌ها و سخنانش می‌تواند بازارهای مالی را به شدت متحول کند. 

 

اینهورن در این باره خاطرنشان کرد:

من فکر می‌کنم که سوخت واقعی برای پامپ قیمت، فعالیت ایلان مایک در توییتر بوده که وضعیت بازار را بی ثبات کرده است.

پس از اینکه در تاریخ ۲۶ ژانویه (۷ بهمن ۱۳۹۹) سهام شرکت GameStop در یک روز ۹۱٪ رشد کرد، ایلان ماسک کلمه «Gamestonk» را توییت کرد. پس از اقدام وی طی ۲۴ ساعت بعد، سهام GameStop با رشد ۱۳۴ درصدی از ۱۴۷ دلار به ۳۴۷ دلار رسید. این رالی باعث شد قیمت سهام GameStop دو روز بعد به ۴۸۳ دلار هم برسد و نسبت به بازه زمانی ۱۸ ماه قبل، یک رشد ۱۸,۶۹۳ درصدی داشته باشد.

پیش از این نیز گفته می‌شد که ایلان ماسک با  صحبت درباره بیت کوین و دوج کوین در توییتر بازار کریپتوکارنسی را تحت تاثیر قرار داده و دست‌کاری کرده است. همچنین در ماه فوریه (بهمن ۱۳۹۹)، عده‌ای از متخصصان حقوقی اظهار داشتند که توییت‌های ماسک به عنوان یک کاتالیزور در روند افزایش قیمت این کوین‌ها عمل کرده و هشدار دادند که چنین توییت‌هایی می‌تواند توجه کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) را جلب کند و برای ایلان ماسک دردسرساز شود.

در آن زمان ماسک به این هشدار خندید و ادعا کرد که با پیگیری‌های SEC درباره توییت‌هایش مشکلی نخواهد داشت، بلکه فقط از این شوخی‌ها راجع به دوج‌کوین لذت می‌برد و هدفی ندارد.

 

 

 

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.