انقضای ۱/۵ میلیارد دلار قرارداد اتر در تیر ماه!

انقضای ۱/۵ میلیارد دلار قرارداد اتر در تیر ماه! | تاثیر این اتفاق بر قیمت اتر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

 

در روز جمعه ۴ تیر ماه (۲۵ ژوئن)، حدود ۱/۵ میلیارد دلار از قراردادهای آپشن (Options) اتر منقضی خواهد شد و این موضوع هم خرس‌ها و هم گاوهای بازار را نگران کرده است. شایان ذکر است که این اتفاق بزرگترین حجم منقضی شدن قراردادهای بهره باز (open interest) اتر در سال ۲۰۲۱ است.

 

این رقم از انقضای ۲۶ مارس که منجر به ریزش ۱۷ درصدی قیمت اتر در عرض تنها ۵ روز و رسیدن این رمزارز به سطح ۱,۵۵۰ شد، ۳۰٪ بیشتر است. همین موضوع نیز دوست‌داران اتر را نگران کرده زیرا معلوم نیست چنین حجم از منقضی شدن چه تاثیری بر قیمت برترین آلت کوین بازار داشته باشد. با این حال پس از ریزش قیمت ETH در اثر منقضی شدن قراردادهای آپشن در مارس ۲۰۲۱، شاهد رشد ۵۶ درصدی این رمزارز در سه هفته و رسیدن آن به ۲,۵۰۰ دلار بودیم.

در حال حاضر این سوال پیش می‌آید که آیا ممکن است در ۴ تیر نیز روند مشابهی در بازار اتر شکل بگیرد و منجر به ریزش قیمت چشم‌گیر این رمزارز شود؟

قیمت اتر

مرور اطلاعات تاریخی قیمت اتر

در ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ (۱۱ مارس) ماینرهای اتر برای اعتراض به پروتکل EIP-1559 که درآمد آ‌ن‌ها را به میزان چشمگیری کاهش می‌داد، گروهی تشکیل دادند. پس از آن در ۲ فروردین ۱۴۰۰ (۲ مارس)، Coinmetrics گزارشی منتشر کرد که اظهار می‌کرد احتمالا پروتکل EIP-1559، مشکل گس شبکه اتریوم را حل نخواهد کرد؛ این گزارش شرایط را برای اتریوم بدتر هم کرد.

با این حال در ۹ فروردین (۲۹ مارس) ورق برگشت زیرا پلتفرم ویزا اعلام کرد که برای انجام تراکنش‌های ارزهای فیات، قصد دارد از بلاک چین اتریوم استفاده کند. بهبود شرایط برای این شبکه ادامه داشت زیرا به‌روزرسانی برلین در ۲۶ فروردین (۱۵ آپریل) با موفقیت اجرا شد. بر اساس گزارش وب‌سایت cointelegraph پس از اجرای به‌روزرسانی برلین، میانگین هزینه انجام تراکنش (گس) در شبکه اتریوم کاهش یافت.

با این حال قبل از نتیجه‌گیری اینکه منقضی شدن قراردادهای اتر در تیر ماه منجر به ریزش قیمت این رمزارز می‌شود و یا صعود آن، باید رفتار تریدرهای بزرگ را بررسی کنیم.

قیمت اتر

 

در نمودار بالا، حجم معاملات آپشن اتر را مشاهده می‌کنید. میزان قراردادی که در تاریخ ۴ تیر ماه اکسپایر خواهد شد حدود ۶۳۸۰۰۰ اتر است، که ۴۵٪ از ۳/۴ میلیارد دلار قرارداد بهره باز اتر را تشکیل می‌دهد.

ذکر این نکته ضروری است که برخلاف قراردادهای آتی، قراردادهای آپشن به دو دسته call و Put تقسیم می‌شوند:

  • اختیار خرید یا (Call option) قراردادی است که دارنده حق دارد در ازای پرداخت مبلغی مشخص، مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را در روز مشخص شده خریداری کند. 
  • اختیار فروش (Put option) نیز قراردادی است که خریدار حق دارد در ازای دریافت مبلغی مشخص مقدار معینی را در تاریخی که از قبل مشخص شده به فروش برساند.

نمودار زیر که مربوط به میزان قراردادهای call و Put در ۲۵ ژوئن است، نشان می‌دهد میزان پوزیشن‌های اختیار خرید در آن روز بیشتر از اختیار فروش است.

قیمت اتر

 

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، قراردادهای اختیار خرید اتر در سطح ۲,۲۰۰ دلار بسته شده است. این موضوع نشان می‌دهد که اگر در ۴ تیر، قیمت اتر پایین‌تر از این سطح بسته شود، ۷۳٪ از قراردادهای آپشن خنثی و گاوی بی ارزش خواهد شد. از این تعداد، ۹۵,۰۰۰ قرارداد آپشن باقی‌مانده نیز حدودا ۲۲۸ میلیون دلار ارزش خواهند داشت.

از طرفی نیز قراردادهای اختیار فروش در ۴ تیر در سطح ۲,۱۰۰ دلار باز شده است. بنابراین اگر در آن روز قیمت اتر به بالای این سطح برسد، ۷۴٪ از پوزیشن‌های خنثی و خرسی بی‌ ارزش خواهند شد. در نتیجه ۷۳,۷۰۰ قرارداد آپشن فروش باقی‌مانده، حدود ۱۷۷ میلیون دلار ارزش خواهند داشت.

در حال حاضر حدس زدن برنده‌ی این رقابت کار سختی است؛ با این حال باتوجه به قیمتی فعلی اتر (حدود ۲,۳۷۱ دلار)، شرایط رقابت برای هر دو طرف یکسان به نظر می‌رسد. نکته‌ی مهم این است که تریدرها باید نسبت به این تاریخ گوش به زنگ باشند.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.