افزایش نهنگ‌های بیت کوین

بیت کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۵ شهریور ۱۳۹۹

تعداد نهنگ‌های بیت کوین اکنون به بالاترین میزان خود رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد افراد هنوز در حال اندوختن این رمزارز هستند. 

در هفته‌های گذشته تعداد آدرس‌هایی که حاوی بیش از ۱۰۰۰ بیت کوین هستند یا نهنگ‌های بیت کوین افزایش یافته و به ۲,۰۸۸ رسیده است. این روند کمی پس از پنجشنبه سیاه که قیمت بیت کوین به ۳,۶۰۰ دلار رسید، شروع شده است.

اطلاعات قبلی نشان می‌دهد که وقتی تعداد نهنگ‌های بیت کوین زیاد شود، این رمزارز وارد یک روند گاوی می‌شود.

با این وجود در طول شش سال گذشته دوره‌هایی بوده است که رابطه قیمت بیت کوین با تعداد نهنگ‌ها برعکس بوده است. نکته‌ی با اهمیت این است که وقتی که تعداد آدرس‌های با ذخیره بالای بیتکوین کاهش می‌یابد، قیمت آن نیز سقوط می‌کند.

از آن‌جا که نهنگ‌ها با مقدار زیادی بیتکوین سروکار دارند بنابراین معمولا به دنبال نقدینگی هستند. بدین ترتیب آن‌ها به محض این‌که فکر کنند قیمت این کریپتو به بالاترین میزان رسیده است آن را می‌فروشند و با این کار باعث کم شدن آدرس‌هایی می‌شوند که حاوی مقدار زیادی بیت کوین هستند.

به عنوان مثال در اوایل سال ۲۰۱۸، پس از اینکه قیمت بیت کوین به ۲۰ هزار دلار رسید، تعداد آدرس‌های ۱۰۰۰ بیت کوینی (۱۱ میلیون دلار) ناگهان کاهش یافت و به میزانی که بعد از سال ۲۰۱۴ دیگر مشاهده نشده بود، رسید.

 

یکی دیگر از معیارهای سنجش درون‌زنجیره‌ای که فقط محدود به نهنگ‌ها نیست نیز نشان می‌دهد که به طور کلی سرمایه‌گذاران بیشتر از قبل بیتکوین ذخیره می‌کنند. پلتفرم تحلیلی Glassnode اظهار داشت، تعداد آدرس‌های فعالی که هرگز بیتکوین خرج نکرده‌اند از سال ۲۰۱۸ به میزان چشم‌گیری افزایش یافته است:

بیش از  ۵۰۰,۰۰۰ آدرس فعال بیتکوین وجود دارد که روی هم رفته حدود ۲/۶ میلیون دلار بیت کوین یعنی حدود ۱۴ درصد از کل بیت‌کوین‌های موجود را ذخیره کرده‌اند. این آدرس‌ها با این‌که در طول ۷ سال گذشته فعال بوده‌اند اما هرگز بیتکوینی خرج نکرده‌اند؛ گفتنی است ماینرها و صرافی‌ها در این آمار در نظر گرفته نشده‌اند.

 

نهنگ بیتکوین

 

اگرچه هر دو اطلاعات ارائه شده از روند گاوی بیتکوین خبر می‌دهند، اما باید خاطر نشان کرد که این آدرس‌ها به صورت مداوم در ده سال گذشته افزایش یافته‌اند.

تعیین این‌که این اطلاعات بر روند قیمتی کوتاه مدت بیتکوین تاثیر می‌گذارند یا خیر، امری دشوار است اما می‌توان گفت که این اطلاعات، روند رو به رشدِ بلند مدت خوبی را برای بیت کوین نشان می‌دهند.

علاوه بر اطلاعاتی  که نشان دهنده فاز ذخیره بیتکوین هستند، عوامل اساسی دیگری، ثبات در صنایع مختلف را نشان می دهد.

هش‌ریت بلاک چین بیت کوین علیرغم هاوینگ اردیبهشت ۱۳۹۹، به صورت مداوم در حال افزایش است. این موضوع نشان می‌دهد که قیمت بیتکوین به اندازه‌ای بالا است که ماینرها را ترغیب به استخراج کند و برای آن‌ها سودآور باشد.

 

قیمت بیتکوین

 

 از طرفی نیز فعالیت‌های تجاری در صرافی‌های برتر و بازارهایی مانند CME همچنان بالاست، اما ذخایر بیت کوین در صرافی‌ها، نسبت به روندهای گاوی قبلی، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

زیاد بودن فعالیت‌های تجاری با وجود کمبود ذخیره بیتکوین در صرافی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به جای فروش بیتکوین به صرافی‌ها، بیشتر از آن‌ها خرید می‌کنند. رافائل شولتز کرافت (Rafael Schultze-Kraft) موسس Glassnode اظهار داشت:

موجودی صرافی‌ها از آغاز سال ۲۰۲۰، تاکنون به این صورت بوده است: کاهش ۹/۶ درصدی بیت کوین و افزایش ۱۰/۴ درصدی اتر.

 

در حالی‌که بیشتر سرمایه‌گذاران خرد معاملات اسپات (لحظه‌ای) انجام می‌دهند؛ سرمایه‌گذارهای سازمانی از پلتفرم‌های مشخص و نهنگ‌ها نیز از صرافی‌های پیشخوان‌دار، برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. اطلاعات نشان می‌دهد که هم سرمایه‌گذاران خرد و هم نهنگ‌ها در حال اندوختن بیت کوین هستند.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.