استیبل کوین (ارز دیجیتالِ پایدار) چیست؟

استیبل کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱ بهمن ۱۳۹۹

استیبل کوین، فرشته نجات نوسانات قیمت در بازار ارز دیجیتال! 

یکی از موانع، برای رشد روز‌افزون محبوبیت ارزهای دیجیتال، نوسانات شدید بازار آنها بوده است؛ این امر سرمایه‌گذاری در این حوزه  و اعتماد به  کریپتوکارنسی‌ها را برای عده ای سخت می‌کند. 

سرمایه‌گذاری را تصور کنید که بر سنگی گران قیمت سرمایه‌گذاری می کند. با این‌حال، قیمت این سنگ ارزشمند در بازار دچار نوسانات قیمتی شدیدی است. این فرد ممکن است یک شبه به ثروتی عظیم دست یابد و یا حتی تمام دارایی خود را از دست بدهد.

وعده ثروتمند شدنِ یک شبه، وعده‌ای جذاب است اما چیزی که این وسط وجود دارد کابوس از دست دادن ناگهانی و بی ارزش شدن تمام دارایی‌های شما می‌باشد؛ و این همان چیزی است که در بازار ارزهای دیجیتال، می‌تواند شما را دچار تردید کند.

راه حلی که برای حل این مشکل ایجاد شده است، ارزهای دیجیتال با ثبات یا همان “استیبل کوین” ها (ارز پایدار)هستند. استیل کوین نوعی ارز دیجیتال است که نوسات قیمتی بازار بر آنها تاثیر نمی‌گذارد و به نوعی می توان آنها را دارای ارزش ثابتی در نظر گرفت. از این رو فردی که برای سرمایه گذاری خود، نیاز به اطمینان خاطر داشته باشد، با استیبل کوین‌ها به مقصود خود دست خواهد یافت.

 

کاربرد استیبل کوین

قیمت سایر ارزهای دیجیتال با توجه به میزان عرضه و تقاضای آن‌ها تعیین می شود و این موضوع می‌تواند به شدت بر ارزش آن‌ها تاثیر بگذارد؛ اما قیمت گذاری استیبل کوین‌ها، فارغ از میزان عرضه و تقاضای آن‌ها صورت می‌گیرد.

تریدرهایی که سرمایه خود را صرفِ خرید یک ارز دیجیتال خاص کرده اند، در صورت مواجه شدن با سیر نزولی قیمت آن ارز دیجیتال، می‌توانند دارایی خود را تبدیل به استیبل کوین کنند؛ بدین صورت سرمایه آن‌ها یک ارز دیجیتال با ثبات خواهد بود. آن‌ها می‌توانند تا زمان به ثبات رسیدنِ قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، صبر کنند و پس از رسیدن بازار آن رمزارز به یک ثبات نسبی و یا سیر صعودی قیمت، مجددا استیبل کوین‌های خود را تبدیل به ارز دیجیتال مورد نظر کنند.

 

انواع استیبل کوین

در واقع ارزش استیبل کوین‌ها به صورت کلی با چهار روش تعیین می‌شود:

  • تعیین ارزش با پشتیبانی ارز فیزیکی: در این روش ارزش هر ارز پایدار، توسط ارز فیزیکی (پول ملی رایج یک کشور) پشتیبانی می‌شود. به عنوان مثال، استیبل کوین با پشتوانه ارز فیزیکی ۱:۱، به این معناست که ۱ دلار استیبل کوین، معادل ۱ دلار ارز فیزیکی است. به دلیل اعتمادی که مردم به ارزهای فیزیکی دارند، اعتماد به این نوع استیبل کوین‌ها راحت‌تر شکل می‌گیرد.
  • تعیین ارزش با پشتیبانی کالا: در این رویکرد، ارزش استیبل کوین‌ها با پشتیبانی کالاهای با ارزش (معمولا فلز با ارزشی مانند طلا) و کالاهایی که قابل‌ تبدیل به پول هستند، تعیین می‌شود. به عنوان مثال، در رمزارز پایدار با پشتوانه طلا، فرد معادل دارایی دیجیتالی مد نظرش، گرم مشخصی از طلا را به عنوان وثیقه نزد شخص ثالث و مورد اعتماد ذخیره می‌کند.
  • تعیین ارزش با پشتیبانی سایر ارزهای دیجیتال: این نوع ارزهای پایدار، با پشتوانه سایر ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی‌هایی مانند بیت کوین یا اتریوم، که در بازار سرمایه عظیمی دارند، ارزش گذاری می‌شوند. با این‌حال، از آن‌جا که ارزهای دیجیتالِ دیگر از نوسانات شدید قیمت مصون نیستند، بدیهی است که این نوع استیبل کوین‌ها مقصود اصلی توسعه ارزهای دیجیتال ثابت را برآورده نمی‌کند.

سه روش بالا را به نوعی می توان استیل کوین متمرکز نامید. در استیبل کوین‌های متمرکز، برای دریافت وثیقه‌ای از جنس کالا، فیات و یا ارز دیجیتال، به یک شخص سوم نیاز است.

  • استیبل کوین غیرمتمرکز: این ارزهای با ثبات به نوعی بدون پشتوانه هستند؛ زیرا فرد هیچ‌گونه کالای با ارزش مثل طلا، پول و یا ارز دیجیتالی را به عنوان وثیقه نزد یک شخص سوم قرار نمی‌دهد.
    در این رویکرد، برای با ثبات نگه داشتن قیمت ارز دیجیتال، از یک سیستم مشابه بانک مرکزی استفاده می‌شود. در این صورت، بانک‌های مرکزی وظیفه دارند که از ارزهای دیجیتال در برابر بالا و یا پایین رفتن ناگهانی قیمت‌ها محافظت کنند؛ و به نوعی استیبل کوین را از نوسانات شدید بازار رمزارزها، حفظ کنند.
    ارزش‌گذاری ارزهای پایدار با این روش، می‌تواند به میزان تقاضاها بستگی داشته باشد. به عنوان مثال در صورت افزایش تقاضای کل، عرضه جدیدی برای استیبل کوین‌ها ایجاد می‌شود تا قیمت به سطوح پایدار قبلی بازگردد.

 در حال حاضر، استیبل کوین برتر در مارکت کپ، رمز ارز تتر (USDT) است که یک ارز پایدار با پشتیبانی ارز فیات است.

کریپتوکارنسی‌ها و استیبل کوین‌ها در شروع راه خود هستند و پیش‌بینی اینکه در آینده بازار ارزهای دیجیتال به کجا
می‌رسد امری دشوار است. با این حال نویدی که وجود دارد این است که با تکیه بر استیبل کوین‌ها و ثباتی که آن‌ها به بازار ارز دیجیتال وارد کرده اند، بتوان تا حدودی نگرانی‌های سرمایه گذاران راجع به نوسانات شدید ارزهای دیجیتال، را کاهش داد؛ و به نوعی مقبولیت اجتماعی رمزارزها را بیشتر کرد.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.