وی‌چین (VeChain) چگونه اقتصاد دنیا را متحول خواهد کرد؟ همه‌چیز درباره وی‌چین

وی‌چین چیست؟
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰

با جهانی‌شدن اقتصاد در دهه‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌ها و تامین‌کنندگان کالا، پیگیری فرایند جابه‌جایی و توزیع محصولاتشان بوده است. بطور مثال بخاطر مسافت‌های طولانی‌ای که کالاهای صادراتی طی می‌کنند تا به مقصد برسند امکان سرقت، کلاهبرداری یا مفقود شدن آن‌ها همواره وجود دارد. وی‌چین (VeChain) برای حل این مشکل در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند و تا به امروز توانسته نظر شرکت‌های بسیار بزرگی مانند لویی ویتون، بی‌ام‌دابلیو و … را به خود جلب کند.

وی‌چین (VeChain) چگونه اقتصاد دنیا را متحول خواهد کرد؟ همه‌چیز درباره وی‌چین

وی‌چین (VeChain) چگونه اقتصاد دنیا را متحول خواهد کرد؟ همه‌چیز درباره وی‌چین

وی‌چین یک راه‌حل مشکلات زنجیره تامین (Supply Chain) بر بستر بلاک‌چین است. وی‌چین یک پروژه پلتفرمی است که قصد دارد بااستفاده از اینترنت اشیاء (IoT) و تکنولوژی دفتر کل توزیع‌شده (Distributed Ledger Technology) بر بستر بلاک‌چین، مشکلاتی مانند کلاهبرداری‌ها، سرقت و بطورکلی فرایندهای معیوب تامین کالاها را برای شرکت‌ها و کارخانه‌ها برطرف کند.

کاربران وی‌چین عموما شرکت‌های بزرگی هستند که منبع و مقصد و توزیع صحیح کالاها برایشان اهمیت اقتصادی دارد. در واقع وی‌چین به کاربران خود اجازه می‌دهد که با پیگیری سفارشات خود از منبع، مقصد و پخش صحیح آن‌ها در بین مردم و بازار مقصد اطمینان حاصل کنند. در ادامه این مقاله بطور کامل با نحوه‌ی کارکرد آن آشنا خواهیم شد.

آشنایی با بلاک‌چین وی‌چین

آشنایی با بلاک‌چین وی‌چین

بلاک‌چین عمومی وی‌چین VeChainThor نام دارد که یکی از اهداف آن پذیرش هرچه بیشتر تکنولوژی بلاک‌چین از کسب و کارهای کوچک گرفته تا سازمان‌های دولتی بزرگ است. همه‌ی داده‌ها در این بلاک‌چین مانند یک پایگاه داده ذخیره می‌شوند و کاربران می‌توانند از آن برای پیگیری فرایندهای لازم استفاده کنند.

بلاک‌چین وی‌چین یکی از شاخص‌ترین بلاک‌چین‌هایی است که از الگوریتم اجماع “اثبات هویت (PoA)” استفاده می‌کند. نحوه‌ی کار این الگوریتم اجماع به اینصورت است که خود بلاک‌چین به افراد تاییدشده، قابلیت تایید تراکنش‌ها را می‌دهد و بنابراین هرکسی نمی‌تواند به شبکه و تراکنش‌های آن دست‌اندازی کند و در عین‌حال رقابتی بین تاییدکنندگان تراکنش‌ها وجود ندارد. در این روش،مصرف برق بسیار پایین‌ است.

البته الگوریتم اثبات هویت (Proof of Authority) باعث بوجود آمدن یک شبکه‌ی متمرکز بلاک‌چینی می‌شود. یعنی برخلاف بلاک‌چین‌های غیرمتمرکزی مانند بیت‌ کوین یا اتریوم،‌ وی‌چین یک بلاک‌چین متمرکز است. البته مشتریان و سازمان‌های بزرگ از متمرکز بودن آن پشتیبانی می‌کنند زیرا امکان حملات دابل اسپند و خرابکاری در شبکه عملا از بین می‌رود.

 

وی‌چین (VeChain) چگونه کار می‌کند؟

نحوه‌ی کار وی‌چین

در وی‌چین بااستفاده از قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) مشتریان می‌توانند منابع کالاها را دنبال کنند و از صحت آن‌ها اطمینان یابند. بطور مثال در صنایع غذایی یا دارویی که منابع، اهمیتی حیاتی برای مصرف‌کنندگان دارند. وی‌چین امکان پیگیری یک کالا از زمان تولید تا پخش و توزیع و رسیدن به دست مشتری را بصورت بلادرنگ (Real-Time) میسر می‌کند.

برای فهمیدن اینکه این فرایند چطور صورت می‌گیرد، باید ابتدا با دو مفهوم آشنا شویم:

  • IoT

وی‌چین یک واسط اینترنت اشیاء یا IoT برای کاربران فراهم می‌کند. مشتریان می‌توانند با استفاده از VeChain ToolChain کسب‌و‌کارهای خود را به این بلاک‌چین متصل کرده و بااستفاده از کدهای QR اختصاصی هر محصول فرایند گردش آن را پیگیری کنند.

  • DLT

بلاک‌چین وی‌چین هرچند بخاطر الگوریتم اجماع اثبات هویت (PoA)، تقریبا خصوصی محسوب می‌شود اما با بهره‌گیری از تکنولوژی دفتر کل توزیع‌شده (Distributed Ledger) اطلاعات را توسط گره‌ها (Nodes) مختلف که همان کاربران باشند نگه‌داری و بروزرسانی می‌کند. DLT پروتکلی است که ایمنی شبکه‌های غیرمتمرکز را حفظ می‌کند.

تاریخچه وی‌چین

VeChain در سال ۲۰۱۵ بعنوان یک توکن در بستر اتریوم شروع بکار کرد. اما بعد از ۳ سال در سال ۲۰۱۸، تیم توسعه‌دهنده وی‌چین، بلاک‌چین اختصاصی آن را طراحی کرده و VeChain را روی بلاک‌چین شخصی خود پیاده‌سازی کرد. در حقیقت بلاک‌چین VeChainThor که بلاک‌چین عمومی وی‌چین است و از نظر طراحی بی‌شباهت به بلاک‌چین اتریوم نیست، قصد دارد مشکلات مقیاس‌پذیری و هزینه‌ تراکنش بالا و … اتریوم را حل کند.

برای آشنایی بیشتر با اتریوم و مشکلات شبکه آن به این مقاله مراجعه کنید

آشنایی بیشتر با اتریوم

 

آشنایی با تیم توسعه‌دهنده وی‌چین

تیم‌ توسعه‌دهنده وی‌چین

سانی لو (Sunny Lu) که مدیر ارشد فناوری اطلاعات سابق شرکت کالاهای لوکس لویی ویتون بوده است، موسس وی‌چین است و افراد دیگری مانند جی ژانگ، پیتر ژو و … از اعضای ارشد این تیم هستد. شرکت وی‌چین در بسیاری از کشورهای مهم دنیا مانند آمریکا، سنگاپور، چین، فرانسه، ایتالیا و … شعب فعال دارد.

 

توکن‌های وی‌چین

توکن‌های VeChain

یکی از ایده‌های بسیار جذابی که وی‌چین در سازوکار خود پیاده کرده است، ایده‌ی دو توکنی (Two Token Design) بودن آن است. توکن بومی این شبکه VET نامیده می‌شود و توکن دیگر آن VTHO نام دارد. توکن VET توکن اصلی این شبکه است که سازوکار سرمایه‌ای دارد اما VTHO یک توکن کاربردی است که از آن برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها و تایید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و … در بلاک‌چین VeChainThor استفاده می‌شود.

وی‌چین چه مزایای دارد؟

مزایای وی‌چین

  • پیگیری کالاها از زمان تولید تا توزیع

وی‌چین به کاربران این امکان را می‌دهد تا به جزئی‌ترین اطلاعات یک محصول دسترسی داشته باشند. حتی صنایع کشاورزی می‌توانند بااستفاده از این تکنولوژی منبع بذرها، کودها و سایر کالاهایی که استفاده می‌کنند و هم‌چنین توزیع محصولات‌شان را پیگیری نمایند.

  • سامان دادن به زنجیره تامین کالا در ابعاد جهانی

مخاطبان وی‌چین همه‌ی سازمان‌هایی هستند که کالاها یا حتی اطلاعات برای کاربران خود فراهم می‌کنند. وی‌چین به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از صحت منابع و نحوه‌ی توزیع صحیح‌ آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

  • اتصال دنیای بلاک‌چین به دنیای واقعی

وی‌چین یک پروژه پلتفرمی است، به این معنی که برای برطرف کردن مشکلات دنیای واقعی بوجود آمده است و تنها یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری نیست.

  • بستری برای سایر توکن‌ها و قراردادهای هوشمند

بلاک‌چین VeChainThor بخاطر استاندارد اختصاصی خود که VIP180 نامیده می‌شود مانند شبکه اتریوم، می‌تواند پذیرای توکن‌های مختلف کریپتوکارنسی و هم‌چنین قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز باشد.

نحوه کسب درآمد از ارز وی‌چین

ساده‌ترین راه کسب درآمد از طریق وی‌چین هولد کردن توکن VET در یک والت وی‌چین مانند Sync (کیف‌پول ارز دیجیتال خود وی‌چین) است. با استیک کردن توکن‌های خود در Sync می‌توانید به عنوان پاداش توکن VTHO دریافت کنید.

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از شبکه وی‌چین، تبدیل شدن به یک نود فعال در شبکه می‌باشد که البته نیازمند دانش فنی بالا است و معمولا بعلت سختی این راه و الزامات اولیه مورد نیاز، به کاربران عادی توصیه نمی‌شود.

آشنایی با رقبای وی چین

شاید بتوان شاخص‌ترین رقیب وی‌چین (VeChain) را اتریوم دانست. البته که خود وی‌چین از اصلی‌ترین اهدافش برطرف کردن مشکلات شبکه اتریوم بوده است. Everledger هم یکی از پروژه‌های بلاک‌چینی است که قصد دست‌اندازی به جایگاه وی‌چین را دارد.

از دیگر رقبای کمتر مطرح وی‌چین می توان به پروژه‌های زیر اشاره کرد:

  • Waltonchain
  • Modum
  • Origin Trail
  • Ambrosus
  • WaBi

همه‌ی این شبکه‌ها تقریبا عملی مشابه با وی‌چین را انجام می‌دهند؛ یعنی پیگیری چرخش کالاها در زنجیره تامین، اما تقریبا هیچکدام به اندازه‌ی وی‌چین نتوانسته‌اند این تکنولوژی را در دنیا عادی‌سازی کرده یا همکاری‌های مهمی مانند وی‌چین با شرکت‌های معتبر شکل دهند.

 

جمع‌بندی

وی‌چین هرچند عاری از مشکل نیست و مثلا الگوریتم اجماع اثبات هویت (Proof of Authority) آن ممکن است از نظر بعضی ناکارآمد باشد اما بخاطر هدف مهمی که دارد تا به امروز مورد استقبال بسیاری از سازمان‌های کوچک و بزرگ قرار گرفته است. هم‌چنین بلاک‌چین وی‌چین از توکن‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هم پشتیبانی می‌کند که این امر وی‌چین را به یک رقیب سرسخت برای اتریوم و بلاک‌چین‌هایی مانند سولانا یا فانتوم تبدیل می‌کند.

وی‌ چین وتور
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان
سوالات متداول:
وی‌چین چیست؟
وی‌چین یک پروژه رمزارزی‌ست که برای حل مشکل مدیریت زنجیره تامین بوجود آمده است
تیم توسعه‌دهنده وی‌چین از چه کسانی تشکیل شده است؟
سانی لو (Sunny Lu) و کسانی مانند جی ژانگ، پیتر ژو و ... از اعضای ارشد این تیم هستد
چه شرکت‌هایی از وی‌چین استفاده می‌کنند؟
PwC، DNV GL، and Walmart China

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.