فرهنگ اصطلاحات ارزهای دیجیتال (دهخدای بلاک‌چین)

اصطلاحات ارزهای دیجیتال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 11 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰

دنیای ارزهای دیجیتال، دنیایی جدید و پر از اصطلاحات فنی و پیچیده است. حتما تاکنون با عبارت‌های مختلفی روبه‌رو شده‌اید که معنای آن را نمی‌دانستید؛ با این حال نگران نباشید در این مقاله سعی کرده‌ایم که بر مفاهیم مهم درباره حوزه‌ی ارزهای دیجیتال و بلاک چین مروری داشته باشیم.

وقتی پای سرمایه‌گذاری و انجام مبادلات مالی به میان می‌آید، بسیار مهم است که نسبت به موارد مختلفی که در این حوزه وجود دارد، اطلاعات کافی به دست آوریم. فرهنگ اصطلاحات ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک‌چین، محلی است که امکان آشنایی شما با تمام موضوعات مهمِ این دنیا را مهیا می‌کند.

برای رفتن به هر سربرگ، روی حرف مورد نظر کلیک کنید.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z

A

All-Time-High /ATH‏ (‏بیشترین مقدار ثبت شده):

از این اصطلاح معمولا برای توضیح قیمت یک رمزارز استفاده می‌شود و به معنای بالاترین قیمتی می‌باشد که آن رمزارز تاکنون داشته است.

All-Time-Low /ATL‏ (‏کمترین مقدار ثبت شده):

این اصطلاح نیز معمولا برای توضیح قیمت یک رمزارز استفاده می‌شود و به معنای کمترین قیمتی می‌باشد که آن رمزارز تاکنون داشته است.

Address (آدرس):

کاربرد آدرس در فضای بلاکچین تقریباً مانند آدرس در دنیای واقعی یا وب سایت است؛ آدرس موجود در بلاکچین یک رشته متنی است که برای شناسایی هر کاربر خاص در یک شبکه به کار می‌رود. این آدرس درواقع مانند شماره عابر بانک افراد، برای ارسال یا دریافت ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Application-Specific Integrated Circuit یا ASIC:

ASIC یا مدار مجتمع با کاربرد خاص، مدار مجتمعی است که به منظور انجام عملیات خاصی طراحی می‌شود. این مدار در مقایسه با مدارهای معمولی، سرعت محاسبات را افزایش داده و در عین حال نیز برق کمتری مصرف می‌کند، اما هزینه‌ی تولید آن بسیار بالا است.

Altcoin‏ (‏آلتکوین):

به کلیه ارزهای دیجیتال، به جز بیت کوین آلت کوین گفته می‌شود.

Airdrop (ایردراپ):

ایردراپ در فضای رمزارزها به معنای رویدادی است که به موجب آن یک پروژه بلاکچینی به افراد، توکن رایگان پاداش می‌دهد. در واقع ایردراپ به معنای نوعی تبلیغ برای یک بلاکچین است.

Angel Investor (سرمایه‌گذاران فرشته):

فرشته سرمایه‌گذار به آن دسته از سرمایه‌گذارانی اطلاق می‌شود که تمایل به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارت آپی و یا در شرف تاسیس دارند. در واقع هدف این سرمایه‌گذاران ضمن رشد دارایی خود، تامین مالی صاحب ایده و موفقیت آن کسب و کار است.

Ask Price (قیمت درخواستی):

قیمت درخواستی حداقل قیمتی است که یک شخص مایل است در ازای فروش دارایی خود دریافت کند.

Active Management (مدیریت فعال):

مدیریت فعال (یا سرمایه‌گذاری فعال) به استراتژی‌ای گفته می‌شود که توسط مدیران صندوق‌ها و یا کارگزاران برای سودآوری از بازارهای گاوی و بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سطح فردی نیز مدیریت فعال به معنای اقدام به خرید و یا فروش توسط تریدرها بر اساس فرصت‌های ایجاد شده در بازار است.

Asset Management (مدیریت دارایی):

مدیریت دارایی به روشی اطلاق می‌شود که افراد یا شرکت‌ها توسط آن دارایی‌های خود را مدیریت می‌کنند. این دارایی‌ها ممکن است از هر نوعی مانند کالاهای فیزیکی (خانه یا ماشین) و یا دارایی‌های غیر فیزیکی (مانند حق چاپ، حق ثبت اختراع و یا ارزهای دیجیتال) باشند.

Atomic Swap‏ (‏مبادلات اتمی):

قابلیتی است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند بدون نیاز به یک صرافی، رمزارز خود را به هر رمزارز دیگر، حتی خارج از بلاک چین فعلی تبدیل کنند. کیف پول نرم‌افزاری اتمیک والت (Atomic wallet)، از این قابلیت پشتیبانی می‌کند.

B

Bear‏ (‏خرس بازار):

خرس‌ها افرادی هستند که سعی دارند قیمت‌های بازار را کاهش دهند.

Bags:

این لغت در دنیای کریپتوکارنسی‌ها به کوین‌ها و توکن‌های گفته می‌شود که یک فرد در پورتفولیوی خود دارد.

Bitcoin Core (بیت کوین کور):

بیت کوین کور یکی از اساسی‌ترین نرم‌افزارهای بیت‌کوین است که برای ذخیره‌سازی این رمزارز (به عنوان یک کیف پول امن) و مشاهده بلاک‌چین و تاریخچه تراکنش‌های شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Bitcoin Dominance (دامیننس بیت کوین):

دامیننس بیتکوین شاخصی است که تسلط این رمزارز را نسبت به آلت کوین‌‌ها، بر بازار کریپتوکارنسی‌ها نشان می‌دهد.

BNB (بایننس کوین):

BNB رمزارز اختصاصی صرافی بایننس (Binance) است که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شده است.

Block‏ (‏بلاک):

هر بلاک در شبکه بلاکچین، حاوی مقدار مشخصی از اطلاعاتِ تراکنش‌ها و معاملات ارزهای دیجیتال است.

Blockchain‏ (‏بلاک چین):

بلاک چین پلتفرمی متشکل از چندین بلاک است که معاملات رمزارزها، مانند بیت کوین در آن صورت می‌گیرد. این شبکه در واقع مانند یک پایگاه ذخیره‌ی اطلاعات برای تراکنش‌های مالیِ رمزارزها عمل می‌کند.

Bull‏ (‏گاوهای بازار):

گاوها افرادی هستند که سعی دارند قیمت‌ها را افزایش دهند.

Block Height (شماره یا ارتفاع بلاک):

ارتفاعِ یک بلاک، تعداد بلاک‌هایی است که قبل از آن در شبکه‌ی مربوطه ایجاد شده است. درواقع ارتفاع بلاک جنسیس صفر است زیرا قبل از آن هیچ بلاکی ایجاد نشده است.

Binance Blockchain Charity Foundation (موسسه خیریه بلاکچینی بایننس یا BCF):

BCF اولین پلتفرم خیریه غیرمتمرکز در جهان که از تکنولوژی بلاکچین برای امور خیریه و اجتماعی استفاده کرده است.

BEP2 (استاندار BEP2):

BEP2 یکی از استانداردهای مربوط به بلاک چین صرافی بایننس (Binance)، یعنی بایننس چین (Binance Chain) است. شما بر اساس این استاندار می‌توانید یک توکن ERC20 را به حساب بایننس خود واریز کرده و توکن BEP2 برداشت کنید و بالعکس.

Block Explorer (بلاگ اکسپلورر):

بلاک اکسپلورر ابزاری برای تجزیه و تحلیل دقیق شبکه‌های بلاکچینی است. در واقع بلاک اکسپلورر به عنوان یک موتور جستجو و مرورگر عمل می‌کند که کاربران می‌توانند از طریق آن اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و آدرس‌های عمومی را پیدا کنند.

Beta Coefficient (ضریب بتا):

ضریب بتا در امور مالی ابزاری است که برای اندازه گیری نوسانات یک دارایی خاص در مقایسه با نوسانات کل بازار و یا پورتفولیوی خاص استفاده می‌شود. به عبارت دیگر از ضریب بتا می‌توان برای ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری در یک دارایی استفاده کرد.

Bid Price (قیمت پیشنهادی):

قیمت پیشنهادی بالاترین قیمتی است که یک خریدار حاضر است برای یک محصول یا خدمات خاص بپردازد.

Block header (هدر بلاک):

هدر بلاک شامل خلاصه‌ای از اطلاعات آن بلاک است. در واقع این بخش شامل اطلاعاتی از قبیل زمان و سختی استخراج بلاک، ریشه مرکل و هش بلاک قبلی است.

Block Reward (پاداش بلاک):

پاداش بلاک دستمزدی است که برای تولید بلاک جدید، به یک ماینرها  اعطا می‌شود.

Breakout (برک اوت):

شکست یا برک اوت به شرایطی گفته می‌شود که نمودار قیمت یک دارایی از یک منطقه مقاومتی‌اش فراتر رفته و یا به زیر منطقه حمایت رسیده است.

Burned (‏سوزاندن رمزارز):

سوزاندن رمزارز درست برعکس استخراج است. در ماینینگ یا استخراج، کوین‌های جدیدی تولید می‌شوند و در سوزاندن کوین‌ها از دسترس خارج می‌شوند و دیگر قابل معامله نخواهد بود. این عمل معمولا با هدف کاهش موجودی یک رمزارز و در نتیجه افزایش قیمت آن صورت می‌گیرد.

C

Candlesticks‏ (‏کندل استیک):

کندل استیک یکی از نمودارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال بازار است که نوسانات قیمت را در یک روند نشان می‌دهد.

Cloud Mining‏ (‏استخراج ابری):

استخراج ابری به معنای استخراج گروهی ارزهای دیجیتال است. در این روش افراد با کرایه کردن و یا خریدِ توان سخت‌افزاری شرکت‌های ارائه دهنده، در سود حاصل از ماینینگ رمزارز سهیم می‌شوند. سود و یا پاداشی که ماینرها در استخراج ابری دریافت می‌کنند، به میزان توانی که از آن شرکت کرایه کرده‌اند، بستگی دارد.

Coin‏ (‏کوین):

به ارزهای دیجیتالی که بلاک چین اختصاصی خود را دارند، کوین اطلاق می‌شود. از این رو بیت کوین را می‌توان یک Coin دانست.

Cryptocurrency (رمزارز):

در این عبارت Crypto به معنای رمزنگاری شده و currency به معنای ارز است و به صورت کلی کریپتوکارنسی، به ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری شده اطلاق می‌شود.

Crypto-jacking‏ (‏کریپتوجکینگ):

کریپتوجکینگ یکی از روش‌های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال است. در این روش، هکرها بدون اجازه، از توان سخت‌افزاری قربانیان برای استخراج رمزارز استفاده می‌کنند.

D

DEX‏ (‏صرافی غیرمتمرکز):

DEX مخفف عبارت Decentralized Exchange، به معنای صرافی غیرمتمرکز است که افراد را قادر می‌سازد به صورت همتا‌به‌همتا، به انجام معاملات رمزارزی بپردازند.

Difficulty‏ (‏سختی شبکه):

سختی شبکه، به دشواری در اضافه کردن یک بلاک جدید، به شبکه بلاک چین اطلاق می‌شود. این مفهوم در واقع نشان می‌دهد که ماینرها برای اضافه کردن هر بلاک، باید چه مقدار توان سخت‌افزاری مصرف کنند.

DLT‏ (‏دفتر کل توزیع شده):

دفتر کل توزیع‌ شده، یک شبکه همتا‌به‌همتا (peer-to-peer network) است که مدیر یا پایگاه داده مرکزی ندارد. کنترل داده‌های دفتر کل توزیع‌شده در دست یک سازمان یا موجودیت خاص نیست و تمام مشارکت‌کنندگان در این دفتر، به اطلاعات موجود در آن دسترسی دارند.

E

ETF‏ (‏صندوق های قابل معامله):

نوعی سهام است که پرتفوی سهم‌های آن، از دارایی‌های متنوعی مانند اوراق قرضه، کالاهای اقتصادی و ارزهای دیجیتال تشکیل شده است و می‌توان آن را خرید و فروش کرد.

Exchange (صرافی):

صرافی پلتفرمی آنلاین است که ازطریق آن می‌توانید بیت کوین و یا هر ارز دیجیتال دیگری را خرید و فروش کنید.

F

FOMO‏ (‏فومو):

مخفف عبارت fear of missing out است. این عبارت به معنای ترس از دست دادنِ موقعیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری، در تریدرها است و باعث می‌شود که این افراد در شرایط نامناسبی اقدام به خرید کنند.

Fork‏ (‏فورک بلاکچین و فورک رمزارز):

فورک به معنای ایجاد تغییراتی در شبکه فعلی یک بلاک‌چین و یا به کل ایجاد یک بلاکچین جدید، برای بهبود نقطه ضعف‌های آن شبکه است.

علاوه بر ایجاد تغییرات در شبکه‌های بلاکچینی، گاهی برخی ویژگی رمزارزها نیز باید تغییراتی کند تا بتواند مورد تایید افراد موجود در شبکه باشد. به عنوان مثال، یکی از ایرادات بیت کوین، مقیاس‌پذیری آن یا سرعت پایین انجام تراکنش‌ها است؛ بیت کوین کش، یک فورک از بیت کوین است که به منظور حل این مشکل ایجاد شده است.

Full Node‏ (‏نودهای کامل):

فول نودها در واقع نودها و یا اعضای یک شبکه هستند که بر فرآیند اضافه شدن بلاک‌های جدید در شبکه نظارت دارند و به صورت مستقیم به استخراج رمزارز نمی‌پردازند. آنها برای برقراری امنیت شبکه، کل تاریخچه بلاک چین را در اختیار دارند.

G

Gas‏ (‏گس اتریوم):

به هزینه انجام تراکنش‌ها و یا کارمزد معاملات در شبکه اتریوم، گس اطلاق می‌شود.

Genesis Block‏ (‏بلاک جنسیس):

‏بلاک جنسیس اولین بلاکی است که به یک شبکه بلاکچینی اضافه می‌شود.

H

Halving‏ (‏هاوینگ):

به نصف شدنِ پاداشِ اضافه کردن یک بلاک جدید به شبکه بلاکچین، هاوینگ گفته می‌شود. در بیت کوین به ازای استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک که حدود چهار سال طول می‌کشد، این پاداش نصف می‌شود. پاداشِ اضافه شدن اولین بلاک در بلاکچین بیت کوین در سال ۲۰۰۹، ۵۰ بیت کوین بوده است و رفته‌رفته هر چهار سال نصف شد. این پاداش در حال حاضر ۶/۲۵ BTC است.

Hash Rate‏ (‏هش ریت):

ماینرها برای استخراج رمزارز، باید از توان محاسباتی زیادی استفاده کنند که توسط مفهومی به نام هش‌ریت (HashRate) اندازه‌گیری می‌شود. هش ریت یا سرعت هش، در واقع نشان می‌دهد که هر ماینر بسته به میزان سختی استخراج رمزارز، با چه سرعتی می‌تواند کوین‌های جدید را تولید کند و چه مقدار توان محاسباتی باید مصرف کند.

HODL‏ (‏هادل کردن):

هادل از کلمه‌ی انگلیسی HOLD آمده است و یکی از اصطلاحات در حوزه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است. فردی که هادل می‌کند، در واقع صرف‌نظر از نوسانات کوتاه مدتِ بازار، دارایی خود را برای مدتی نسبتا طولانی نگه می‌دارد.

I

ICO‏ (‏عرضه اولیه کوین):

عرضه اولیه سکه، روشی است که توسعه‌دهندگانِ یک رمزارزِ جدید، به کمک آن اقدام به جذب سرمایه‌ی مورد نیاز برای پروژه‌ی خود می‌کنند.

J

JOMO (جومو):

JOMO مخفف عبارت Joy of Missing Out و برعکس مفهوم FOMO است. این عبارت برای توصیف حالتی استفاده می‌شود که فردی با مشاهده سقوط قیمت یک رمزارز یا مشاهده کلاهبرداری بودن یک پروژه ICO، از اینکه به دنیای کریپتوکارنسی‌ها نپیوسته است، خوشحال می‌شود.

K

KYC‏ (‏احراز هویت):

KYC مخفف عبارت Know Your Costumer، به معنای شناخت مشتری و یا احراز هویت مشتری است. هدف این فرآیند جلوگیری از کلاه‌برداری در سیستم‌های مختلف، از جمله سیستم‌های مالی است. صرافی‌های رمزارزی نیز برای اطمینان از صحت اطلاعاتِ فردی مشتریانشان، این فرآیند را انجام می‌دهند.

L

Ledger‏ (‏دفتر کل):

لجر نوعی فضا برای ذخیره‌سازی تراکنش‌های مالی است. به عنوان مثال در بانک‌ها، لجر دفترِ بانک است که اطلاعات کلیه‌ی حساب‌‌ها در آن ثبت می‌شود.

Lightning Network (شبکه لایتنینگ):

این شبکه یک پروتکلِ پرداخت در بستر بلاکچین است که سرعت انجام تراکنش‌های بیت کوین را بالا برده و کارمزد معاملات را کاهش می‌دهد. شبکه لایتنینگ در واقع راه حلی برای مشکل مقیاس پذیری بیت کوین است.

M

Market cap (ارزش بازار):

به ارزش کلِ بازارِ یک کوین یا توکن اطلاق می‌شود. این مقیاس از ضرب تعداد کریپتوی موجود در بازار، در ارزش دلاری آن به دست می‌آید.

Merkle Tree‏ (‏درخت مرکل):

ساختاری برای سازمان‌دهی و رمزنگاریِ تاریخچه‌ی تراکنش‌های موجود در هر بلاک، در شبکه بلاک‌چین است.

Miner‏ (‏ماینر):

ماینرها افرادی هستند که در شبکه بلاک‌چینی، وظیفه بررسی صحت تراکنش‌های ثبت شده را بر عهده دارند و در ازای این کار پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش در بلاکچینِ بیت کوین، ۶/۲۵ بیتکوین است.

Mining‏ (‏استخراج یا ماینینگ):

به فرآیند ایجاد کوین‌های جدید از طریق اضافه کردنِ بلاکِ جدید به شبکه بلاکچین و دریافت پاداش، استخراج رمزارز می‌گویند.

Mining Pool‏ (‏استخر استخراج):

وقتی چند ماینر توان محاسباتی خود را با هم ترکیب کنند تا بتوانند برای فرآیند استخراج، توان بیشتر و در نتیجه برای دریافت پاداش، شانس بیشتری داشته باشند، به اصطلاح یک استخر استخراج ایجاد کرده‌اند.

N

Node (نود):

نودها افرادی عضو شبکه بلاکچین هستند که هرکدام بخشی از وظایف این شبکه را در دست می‌گیرند. بعضی از نودها یک کپی از کل اطلاعات دفتر کل را نزد خود نگه می‌دارند و بعضی از آن‌ها در تایید کردن تراکنش‌ها شرکت می‌کنند.

Nonce‏ (‏نانس):

نانس یک عدد تصادفی است که در معادله‌ی هدر بلاک قرار دارد و ماینرها برای پیدا کردن این عدد به منظور حلِ معادله و دریافت پاداش، با یکدیگر رقابت دارند.

O

Oracles‏ (‏اوراکل):

اوراکل ابزاری است که برای اجرای قراردادهای هوشمند، اطلاعات را از دنیای واقعی به شبکه بلاکچینی متصل می‌کند.

P

Phishing‏ (‏فیشینگ):

نوعی کلاهبرداری است که فرد خاطی سعی می‌کند به اطلاعات مهم قربانی، مانند رمزعبور، رمز کارت‌های بانکی و… دسترسی پیدا کند.

Ponzi Scheme‏ (‏طرح پانزی):

نوعی کلاهبرداری است که افراد را با وعده‌‌ی سرمایه‌گذاری کم و سود کلان گول می‌زنند. طرح‌های پانزی به نوعی طرح‌های هرمی هستند که هر فرد برای کسب سود، باید به دنبال وارد کردنِ زیر شاخه‌های بیشتری به پروژه باشد.

PoS /Proof-of-Stake‏ (‏گواه اثبات سهام):

POS، یک مکانیزم اجماع در بلاکچین است که افراد بر اساس میزان سهمی که در شبکه به عنوان سرمایه قرار داده‌اند، می‌توانند در فرآیند بررسی تراکنش‌ها و دریافت پاداش شرکت کنند.

PoW /Proof-of-Work (‏گواه اثبات کار):

PoW، مکانیزم اجماع بلاک چین است که ماینرها بر اساس توان سخت‌افزاری که مصرف می‌کنند می‌توانند در فرآیند بررسی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های شرکت کنند.

Private Key ‏ (‏کلید خصوصی):

کلیدهای خصوصی در کیف پول‌های رمزارزی حکم رمز عابر بانک شما را دارند و شما مثل جانتان باید از آن‌ها محافظت کنید.

Public Address‏ (‏آدرس عمومی):

آدرس عمومی در کیف پول‌های رمزارز، حکم شماره‌ کارت عابر بانک را دارند. در واقع شما برای دریافت رمزارز از فردی دیگر، باید آدرس عمومی خود را مانند شماره کارتتان، به آن فرد بدهید.

Public Blockchain‏ (‏بلاک چین عمومی):

بلاک چین عمومی نوعی شبکه است که همه افراد قادر به وارد شدن به آن باشند و از این رو هویت افراد مورد سوال قرار نمی‌گیرد.

private blockchain (بلاک چین خصوصی):

شبکه‌های بلاکچینی‌ای هستند که اعضای شبکه و کسانی که به اطلاعاتِ آن دسترسی دارند، نیاز به دریافت مجوز دارند. در واقع در این شبکه‌ها، هویت اعضا دیگر ناشناس باقی نمی‌ماند.

Q

QR‏ (‏کد کیو آر):

یک عبارت رمزنگاری شده در الگوی سیاه و سفید است که توسط گوشی‌های هوشمند قابل اسکن شدن و خواندن می‌باشد. شما می‌توانید آدرس عمومی کیف پول خود را تبدیل به این کدها کنید و هر فردی به راحتی با اسکن کد QR‏ کیف پول شما، برایتان رمزارز ارسال کند.

R

Rank‏ (‏رتبه):

به جایگاه یک رمزارز، نسبت به سایر رمزارزها در بازار کریپتوکارنسی‌ها اطلاق می‌شود. یکی از بهترین منابع برای مشاهده رنک یا رتبه ارزهای دیجیتال، وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (coinmarketcap) است.

Return on investment (نرخ بازگشت سرمایه یا ROI): 

این شاخص میزان رشد قیمت یک رمزارز، نسبت به قیمت اولیه آن (یا اولین قیمت شناخته شده برای آن) را نشان می‌دهد و یکی از شاخص‌های کاربردی در تحلیل فاندامنتال است.

Relative strength (‏شاخص قدرت نسبی یا RSI): 

RSI یک شاخص کاربردی در تحلیل تکنیکال بازار است. این مقایس بین صفر تا صد در نوسان است. در این بازه سطوحِ ۳۰ و ۷۰، به ترتیب نشان دهنده‌ی اشباع فروش و اشباع خرید هستند.

S

SATS‏ (ساتوشی):

ساتوشی کوچک‌ترین واحد بیتکوین و در واقع پول خردِ بیت کوین است. هر ساتوشی، یک صد میلیونمِ (۰/۰۰۰۰۰۰۰۱) بیت است.

Sharding‏ (‏شاردینگ):

شاردینگ یک راه حل برای افزایش مقیاس پذیریِ شبکه‌های بلاک چینی، به منظور افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها است. در شاردینگ، بلاک‌ها به صورت موازی و همزمان و نه متوالی، به پردازش اطلاعات شبکه می‌پردازند.

Smart contract‏ (‏قرارداد هوشمند):

پروتکلی است برای اجرای قراردادها بر بستر بلاک چین، به صورتی که طرفینِ قرارداد برای اجرای آن، دیگر به شخص سوم مثلا بنگاه‌ها نیازی نداشته باشند.

Soft Fork‏ (‏سافت فورک): 

سافت فورک نوعی آپدیت و تغییرات جزئی در تنظیمات فعلی یک بلاک چین و یا رمزارز است.

Staking‏ (‏نگهداشتن کوین یا استیکینگ):

به قراردادنِ مقداری رمزارز در یک شبکه به عنوان سرمایه و به منظور شرکت در فرآیند بررسی تراکنش‌ها، استیکینگ گویند.

T

TA‏ (‏تحلیل تکنیکال):

TA مخفف Technical analysis، به معنای تحلیل تکنیکال بازار است. در این تحلیل تریدر با توجه به نمودارهای قیمتیِ یک دارایی و رفتار آن در گذشته، روند بعدی آن را پیش‌بینی می‌کند.

Testnet‏ (‏شبکه آزمایشی):

به شبکه‌هایی آزمایشی یا پایلوت که پیش از راه‌اندازی یک بلاکچین و یا فورک جدید اجرا می‌شوند، تست‌نت گویند.

Token‏ (‏توکن):

به رمزارزی که برخلاف بیتکوین، بلاک‌چین اختصاصی خود را ندارد توکن می‌گویند. توکن‌ها بر بستر بلاکچینیِ سایر رمزارزها میزبانی می‌شوند.

U

Unbanked (بدون بانک):

به افرادی می‌گویند که از امکانات بانک‌ها و موسسات مالی استفاده نمی‌کنند، زیرا یا به آن‌ها دسترسی ندارند و یا  برای انجام معاملاتشان، استفاده از پول نقد (cash) را ترجیح می‌دهند.

V

Validator‏ (‏تایید کننده):

ولیدیتورها، افرادی هستند که در بلاکچین‌هایی که بر اساس اجماع اثبات سهام کار می‌کنند، در فرآیند بررسی تراکنش‌ها شرکت دارند (ولیدیتور در واقع معادل نود، در شبکه‌هایی است که از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند).

Volume‏ (‏حجم معاملات):

به تعداد رمزارزهای معامله شده در یک بازه زمانی خاص اطلاق می‌شود. به عنوان مثال وقتی می‌گوییم حجم بازار ۲۴ ساعته بیت کوین، ۳,۰۰۰,۰۰۰ میلیون بیت بوده، یعنی در این بازه‌‌ی زمانی یک روزه ۳ میلیون بیت کوین معامله شده است.

W

Wallet‏ (‏کیف پول):

به فضایی دیجیتالی که شما برای ذخیره و یا ترید رمزارزهایتان از آن استفاده می‌کنید، کیف پول ارز دیجیتال و یا والت ارز دیجیتال می‌گویند.

Whale‏ (‏نهنگ بازار):

نهنگ‌های بازار افرادی هستند که مقدار زیادی رمزارز ذخیره می‌کنند و اگر اقدام به فروش کنند می‌توانند تغییرات زیادی را در قیمتِ آن دارایی ایجاد کنند.

Whitepaper‏ (‏وایت پیپر):

یک مقاله رسمی است که توسعه دهندگانِ یک پروژه، آن را به منظور معرفی طرح، مسیر راه و امکاناتی که قرار است ارائه دهند، منتشر می‌کنند. همچنین در پروژه‌های عرضه اولیه سکه یا ICO، وایت پیپرها به منظور کسب اعتماد سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه منتشر می‌شوند.

Y

YTD‏ (‏از ابتدای سال تاکنون):

مخفف عبارت Year to Date است و به معنای بازه‌ی زمانیِ از ابتدای سالِ جاری تاکنون می‌باشد.

Z

Zero Confirmation Transaction‏ (‏تراکنش بدون تایید):

به تراکنش هایی گفته می شود که در پلتفرم بلاک چین، ثبت و تایید نمی‌شوند. در واقع از آن‌جا که فرآیند تایید معاملات در شبکه بلاک چین یک پروسه زمان‌بر است، در تراکنش‌های بدون تایید، معامله‌گران سریعا و بدون انتظار کشیدن برای فرآیندِ استخراج، تراکنشِ مورد نظر خود را انجام می‌دهند. صحت این تراکنش توسط ماینری بررسی نمی‌شود، بنابراین به اعتماد دو طرف معامله بستگی دارد.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.