بانک مرکزی نیوزیلند صدور اوراق ارزهای دیجیتال (CBDC) را راه‌اندازی کرد

راه اندازی CBDC توسط بانک مرکزی نیوزیلند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۸ مهر ۱۴۰۰

RBNZ در مقاله‌ای که منتشر کرد، دیدگاه خود را درباره ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ارائه داد. BRNZ تا 6 دسامبر به دنبال نظرات کاربران در مورد این مقاله است. برای اطلاع بیشتر از جزئیات خبرراه اندازی CBDC توسط بانک مرکزی نیوزیلند با بیتستان همراه باشید.

در این مقاله به اهداف CBDC، طرح‌ها و همچنین مزایای بالقوه و خطرات مرتبط اشاره شده است. سند CBDC همه منظوره بوده و یک ارز دیجیتالی می‌باشد که برای هر فرد یا شغلی که مایل به استفاده از آن هست، صادر می‌شود.

BRNZ در مقاله نوشته:

“CBDC عمومی” از نظر عملکرد نقدینگی بهتر است و برای ایفای نقش پول بانک مرکزی بهتر از” CBDC عمده فروشی” است.

بانک مرکزی تاکید کرده است که CBDC نیوزلند برپایه پول دیجیتالی است که توسط بانک در کنار پول نقد صادر می‌شود. در حالی که میزان نقدینگی در گردش در نیوزلند رو به افزایش است، اما همچنان استفاده از آن در بین مردم برای معاملات کم است.

همچنین در مقاله گفته شد:

ما می‌خواهیم مردم بدانند که پرونده نگهداری پول نقد به خوبی توسط BRNZ درک شده و پذیرفته شده است.

کریستین هاکسبی، دستیار فرماندار BRNZ گفت که پول نقد تا زمانی که افرادی به آن نیاز داشته باشند باقی خواهد ماند.

در این مقاله همچنین به دو طرح عمده فناوری CBDC اشاره می‌شود:

  • CBDC مبتنی بر حساب که بر اساس ساختارهای معمولی متکی بر حساب است.
  • CBDC مبتنی بر توکن که توسط فناوری های جدید مانند بلاک چین و رمزنگاری کلید خصوصی و عمومی فعال می‌شود.

CBDC چیست؟

CBDC که شکل مختصر شده عبارت (Central Bank Digital Currency) است، به عنوان ارز دیجیتالی بانک مرکزی هر کشوری محسوب می‌شود و بر اساس قوانین دولتی به کار می‌رود.

رویکرد طراحی CBDC بر مبنای کشور صادرکننده آن متفاوت خواهد بود. رویکرد برخی از آن‌ها بر اساس بلاک‌چین، برخی بر اساس فناوری Distributed Ledger Technoloy یا DLT و برخی دیگر بر اساس دیتابیس است.

کاربرد CBDC مبتنی بر توکن

با توجه به گفته CBDC ،BRNZ مبتنی بر توکن، می‌تواند اجرای خودکار برخی اقدامات مانند پرداخت اجاره یا قبض را از طریق داده‌های هوشمند انجام دهد. بنابرین نیاز به مشارکت شخص ثالث کاهش می‌یابد. همچنین CBDC مبتنی بر توکن می‌تواند از توسعه خدمات پرداخت جدید خرده فروشی نیز پشتیبانی کند.

بانک مرکزی همچنین گفت: CBDC پیشنهادی، فرصتی را برای طراحی شکلی از پول ایجاد می‌کند که منافع حریم خصوصی و قابلیت ردیابی را متعادل‌تر کند:

کاربران ممکن است بخواهند به دلایل مشروع یا غیرقانونی حریم خصوصی خود را در معامله حفظ کنند. در همین حال ممکن است آژانس‌های دولتی بخواهند برخی از ترازها یا نشانه‌های CBDC را برای کاهش فرار یا اجتناب از مالیات، پولشویی و تامین مالی تروریسم حفظ کنند.

BRNZ رسما برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی مشاوره‌های عمومی در مورد CBDC در ماه ژوئیه اعلام کرد. سال گذشته، فرماندار BRNZ مدعی شد که نیوزلند هیچ برنامه‌ی قریب‌الوقوع برای صدور CBDC ندارد.

منبع: cointelegraph.com

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.